מחיר למשתכן בשוהם: בני המקום מסדרה א' נגד סדרה ב'

מאיימים שידרשו להקפיא את כל ההגרלות, בעקבות הצו של בג"ץ

שוהם / צילום: תמר מצפי
שוהם / צילום: תמר מצפי

הקפאת ההגרלה לזכאי מחיר למשתכן בני המקום בשוהם מעוררת סערה ביישוב. בעוד בני המקום השייכים לסדרה ב' בתוכנית מחיר למשתכן הגישו עתירה לבג"ץ נגד המדינה והצליחו להקפיא את ההגרלה עד לדיון בה, בני המקום זכאי סדרה א' מהיישוב טוענים כי מדובר במהלך לא הוגן כלפיהם.

לאחר ההתארגנות של זכאי סדרה ב', בני המקום משוהם, להגשת העתירה, התארגנו גם זכאי סדרה א' בני המקום מהיישוב ופתחו בשלב הראשון קבוצת פייסבוק בשם "סדרה א' בני המקום שוהם". במקביל, הם שלחו מכתב למטה הדיור באוצר, הממוען בין היתר גם לשר האוצר משה כחלון ולשר הבינוי והשיכון יואב גלנט, בו הם מבקשים מהמדינה לפעול בנושא. "אנו בני מקום שוהם נרשמנו לתוכנית לפני יותר משנתיים, לכל אורך הדרך הבענו אמון בתוכנית ובמוביליה ופעלנו בהתאם להנחיות והתקנות של המדינה. ההקפאה של ההגרלה בשוהם מבטלת את החלוקה לסדרות ומהווה בסיס לערעורים עתידיים. (...) על המדינה לפעול לביטול צו הביניים - ביטול ההקפאה בשוהם או לחלופין הקפאה וביטול של כל ההגרלות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן".

"עתירה נגדית"

עמית חג'ג', אחד ממנהלי הקבוצה בפייסבוק, סיפר היום ל"גלובס" כי זכאי סדרה א' שוקלים כעת את צעדיהם בהמשך הדרך: "אנחנו מנסים להפעיל לחץ או שנגיש עתירה נגדית. לעצור את כל ההגרלות. אם עכשיו יקפיאו את שוהם, שאר ההגרלות ימשיכו ואנשים יכולים לזכות במקום אחר. אין לנו איך להגן על עצמנו עכשיו. אם רוצים לשנות את החוקים, אז צריך לעשות את זה מסודר.

"היה יכול להיות פתרון פשוט יותר, להגדיל את כמות הדירות לבני מקום בשוהם, ואז היה סיכוי סביר לכולם. זה היה פתרון אידיאלי, וגם דיברנו על זה עם זכאי סדרה ב'. אבל אף אחד לא עשה את זה. פשוט הלכו על לשרוף את המועדון ועצרו הכל".

זכאי סדרה א', בני המקום בשוהם מסבירים כי חלקם ויתרו על זכייה במקומות אחרים על בסיס כללי התוכנית ועכשיו כל המצב משתנה וסיכוייהם לזכות בשוהם פוחתים מאוד. "אנחנו חושבים שהטענה שלנו מוצדקת. אני למשל, זכיתי במחיר למשתכן במודיעין ואני תושב שוהם ורוצה להמשיך לגור ביישוב אז החלטתי לוותר על זכייה ולהתמקד בהגרלה בשוהם כי הסיכוי היה יותר גבוה", ממשיך חג'ג', "אם עכשיו גם זכאי סדרה ב' ייכנסו, הסיכוי הופך לסביב 20%. וזה לא רק אני".

נזכיר כי מדובר בהגרלה הנוגעת לפרויקט מחיר למשתכן ביישוב, הגרלה שהייתה חלק מההגרלה הגדולה השנייה שנסגרה להרשמה בשבוע שעבר. להגרלה יכלו להירשם רק זכאי מחיר למשתכן השייכים לסדרה א' אולם זכאי סדרה ב', בני המקום בשוהם, פנו לבית המשפט שיעצור את ההגרלה.

זכאי סדרה ב' טענו כי מדובר במכרז יחיד ביישוב כאשר מכרז נוסף אינו נראה באופק ולכן לזכאי סדרה ב' בני המקום לא תהיה הזדמנות נוספת לזכות בדירה מוזלת ביישוב. כאמור, לאחר הגשת העתירה, קבע השופט עוזי פוגלמן כי דיון בעתירה יתקיים עד חודש אוקטובר ועד אז ניתן צו ארעי המקפיא את הגרלת הזכאות ביחס ל-142 יחידות הדיור המוקצות לבני מקום בתחום המועצה המקומית שוהם.