היום שאחרי הפתעת הימין הקיצוני בגרמניה: "נגן על היהודים"

במסיבת הניצחון של מפלגת AfD אתמול בברלין חגגו ראשיה את ההישג, השמיעו דברי הרגעה לקהילה היהודית והבטיחו "לרדוף את מרקל ללא הפסק עד שנחזיר לעצמנו את גרמניה" ■ הבוקר טילטל את המערכת הפוליטית פיצול-בזק בתוך המפלגה, כאשר אחת ממנהיגותיה, שנחשבת למובילת החלק המתון יותר בתוכה, הודיעה כי לא תיכנס לבונדסטאג מטעם המפלגה

גרמניה / צילום: רויטרס
גרמניה / צילום: רויטרס

"אנחנו נגן על היהודים בגרמניה מפני האנטישמיות שהמהגרים המוסלמים הביאו למדינה ונהיה ידידים של ישראל בפרלמנט הגרמני"; כך אומר ל"גלובס" יירג מויתן, ראש מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", שהדהימה אתמול את המערכת הפוליטית בגרמניה כשקיבלה 12.3% מקולות הבוחרים והפכה למפלגה השלישית בגודלה בבונדסטאג. מויתן, פרופסור לכלכלה שנחשב לאיש החזק במפלגה, אמר בראיון בלעדי אתמול במסיבת הניצחון של המפלגה בברלין: "אין לקהילה היהודית בגרמניה מה לחשוש מאתנו, זו חובתנו כגרמנים להגן עליה מפני האנטישמיות האיסלאמית וזו חובתנו לתמוך במדינה הנפלאה שלכם".

למרות הדברים החמים, שורה של התבטאויות מצד ראשי מפלגת הימין הפופוליסטית, שכינו את האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו "מונומנט של בושה" וקראו "להיות גאים" בחיילים הגרמנים במלחמת העולם השנייה, מציבה את הקהילה היהודית בגרמניה בעימות חריף עם ה-AfD. הקהילה של נירנברג פירסמה ביום הבחירות הודעה שקוראת לחבריה לא להצביע ל-AfD, ויו"ר המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוזף שוסטר, הזהיר מפניה. למפלגה יש תמיכה רבה בקרב חוגי ימין רדיקליים וניאו-נאצים, במיוחד על רקע קריאתה להפסיק את העיסוק בעבר הנאצי של גרמניה, ולהתמקד בתקופות אחרות מההיסטוריה הגרמנית.

"הקהילה היהודית בגרמניה יכולה לישון בשקט גם אחרי תוצאות הבחירות", אמרה ל"גלובס" ביאטריקס פון-שטורך, מספר שתיים ב-AfD בברלין, שעלתה לבמה לקבל זרי פרחים אחרי פרסום תוצאות המדגמים אמש, "הם אפילו יכולים לישון טוב יותר, מכיוון שהם יידעו שאנחנו - המפלגה היחידה שמתבטאת באופן ברור נגד האיסלאמיזציה בגרמניה - נמצאים בפרלמנט. אנחנו בעד חופש דת בכלל ובעד חופש הדת של הקהילה היהודית בפרט, אבל האיסלאם מנסה להפוך לכוח פוליטי - ונגדו אנחנו ניאבק".

השמועות על הישג גדול למפלגה התרוצצו בקרב פעיליה שהתכנסו במועדון שנשכר למסיבת הניצחון שלה באלכסנדרפלאץ עוד לפני פרסום תוצאות המדגמים. ראשי המפלגה - מויתן, ראש הרשימה בבחירות אלכסנדר גאולנד ופון-שטורך, בין השאר - הסתובבו בקהל ומול מצלמות הטלוויזיה שופעי חיוכים, כשהם מתחבקים ולוחצים ידיים עם הפעילים. "התקשורת לחמה נגדנו, המערכת הפוליטית נאבקה נגדנו, אבל אנחנו הוכחנו שאנחנו הקול האמיתי של העם הגרמני", אמר מיירון לור, פוליטיקאי צעיר ממיינץ שהגיע בלבוש מסורתי ביחד עם אשתו.

עשר שניות לפני פרסום המדגמים ספרו הנוכחים לאחור, וצהלו כשהתוצאות הראשונות הראו ירידה היסטורית בתמיכה במפלגת השלטון - הנוצרים-דמוקרטים (CDU) ביחד עם האיחוד הנוצרי (CSU), שקיבלו 33% מהקולות. הצהלות גברו כשעמודה הציגה את התוצאה של הסוציאל-דמוקרטים (SPD), שקיבלו 20% מהקולות בלבד, ואז הגיעו לשיא כשהעמודה של ה-AfD, שהוקרנה על מסך ענק, טיפסה ל-13%. שניות לאחר מכך, הקהל במועדון נעמד ושר את המנון גרמניה, שהסתיים בקריאות "אה-אף-דה", "אה-אף-דה" שסחפו את הקהל.

גאולנד עלה לבמה, הודה לנוכחים והבטיח "לרדוף את ה-CDU, לרדוף את אנגלה מרקל, לרדוף אותם ללא הפסק עד שנחזיר לעצמנו את גרמניה". הקהל פרץ בתשואות. דבריו שודרו לאחר מכן שוב ושוב בטלוויזיה הגרמנית, כסנונית המבשרת את "הסגנון החדש שיישמע מעתה בפרלמנט", כפי שהגדיר זאת אחד המגישים.

מויתן עלה לבמה והודה לגאולנד ולאליס ויידל, שותפתו לראש הרשימה, שהגיעה באיחור למסיבת הניצחון. "עשינו קמפיין גרנדיוזי", הוא אמר לנוכחים, "שני המועמדים שלנו עשו מעל ומעבר - כל הכבוד להם". דקות לאחר מכן, כשהמסכים ברחבי המועדון הראו את הקנצלרית אנגלה מרקל, שנאמה במטה ה-CDU, שרקו לה הנוכחים בוז. "תראה את הפרה הזאת מדברת", אמר פעיל מפלגה אחד לאחר על הבר. השנאה האישית למרקל, שהתבטאה בסיסמת תומכי המפלגה "מרקל חייבת ללכת", בהפרעות ובצעקות נאצה כמעט בכל אירוע בחירות שלה, הייתה אחת מהתופעות החדשות שקמפיין הבחירות של 2017 הביא לגרמניה.

מי שחסרונה בלט בין הנוכחים במסיבת הניצחון אתמול הייתה פראוקה פטרי, שהובילה בשנתיים האחרונות את "אלטרנטיבה לגרמניה" לכניסה לפרלמנטים של 13 מבין 17 מדינות המחוז שמרכיבות את גרמניה. פטרי, ד"ר לכימיה כמו הקנצלרית מרקל, נחשבה למנהיגת החלק המתון יותר במפלגה וכיהנה כיושבת הראש שלה לצד מויתן.

פצצה פוליטית

הבוקר הטילה פטרי פצצה פוליטית במסיבת עיתונאים כשהודיעה שלא תיכנס לבונדסטאג מטעם ה-AfD, כשהיא פותחת פתח להתפצלות מהירה של המפלגה לשתי סיעות נפרדות. פטרי, שהשתתפה במסיבת עיתונים לצד ראשי המפלגה, חיכתה שהמיקרופון יגיע אליה לדבריה הראשונים לאחר הבחירות, ואז הודיעה לקהל העיתונאים: "החלטתי לאחר מחשבה רבה שלא אשב בבונדסטאג כחלק מה-AfD" ועזבה את הבמה. נכון לכתיבת שורות אלה, לא ברור כמה מבין 93 חברי הפרלמנט החדשים של המפלגה, אם בכלל, יצטרפו אליה.

בכל מקרה, ביום שאחרי הבחירות התברר עד כמה הצליחה "אלטרנטיבה לגרמניה" לצבור תמיכה משמעותית במערכת הבחירות, במיוחד במזרח לשעבר של המדינה, המתמודד עם בעיות אבטלה, חוסר השקעה ונטישת צעירים. אחד מכל ארבעה גברים במזרח גרמניה לשעבר הצביע בעבור "אלטרנטיבה לגרמניה", והיא הייתה המפלגה הפופולרית ביותר בקרב מגזר זה. במדינת המחוז סקסוניה היא הפכה למפלגה הפופולרית ביותר בקרב כל המצביעים. בחינה של מגמות ההצבעה בכל גרמניה העלתה כי מיליון ממצביעי ה-AfD הצביעו בבחירות הקודמות ל-CDU, חצי מיליון הצביעו ל-SPD וכ-400,000 הצביעו ל"די לינקה", מפלגת שמאל, שעיקר כוחה במזרח גרמניה.

כלי התקשורת עסקו היום בעיקר בניסיונות להסביר את הזינוק המטאורי בכוחה של המפלגה. הם מצאו כמה סיבות: הקואליציה הגדולה ששלטה בגרמניה בשמונה מבין 12 השנים האחרונות; הפופוליזם הגואה במדינות המערב - מארה"ב של טראמפ, דרך צרפת ולה-פן ועד הברקזיט הבריטי; אך בעיקר החלטתה של מרקל לפתוח את הגבולות בפני פליטים ומבקשי מקלט בשלהי קיץ 2015. גאולנד עצמו אמר כי ההצלחה של מפלגתו לא נובעת רק ממשבר הפליטים. "זה לא רק משבר הפליטים, זה לא רק משבר האירו, לציבור נמאס שאין אופוזיציה בבונדסטאג, כמו פעם", אמר גאולנד בתוכנית טלוויזיה שבה התארח אחרי פרסום התוצאות.

בדיעבד, גאולנד - פרופסור להיסטוריה שכיהן כעורך עיתון במזרח גרמניה לשעבר והיה חבר ב-CDU במשך ארבעים שנה עד שפרש כדי להקים את ה-AfD - מצטייר כמעין "דונלד טראמפ" של גרמניה. הוא נחשב כשייך לפלג הקיצוני יותר במפלגה, ונגע בכל הטאבואים של החברה והתרבות הגרמנית אחרי מלחמת העולם השנייה, עם הצהרות גזעניות על גבול האנטישמיות. הוא אמר, למשל, שרוב הגרמנים לא היו רוצים את ג'רום בואטנג (הבלם הגנאי של נבחרת הכדורגל הגרמנית) בתור שכן; הוא קרא לסלק שרה ממוצא טורקי חזרה לאנטליה (והשתמש בפועל שבו משתמשים לסילוק זבל); הוא אפילו אמר שיש להיות גאים בפעולות הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה. פרשנים העריכו כי ההתבטאויות הללו מחלישות את המפלגה, מרחיקות ממנה בוחרים ופוגעות בה, אולם התוצאות בבחירות אתמול הוכיחו כי חלק ניכר מהציבור הגרמני מאס בתקינות הפוליטית, כפי שאירע בארה"ב, והעריך את הפרופסור בן ה-76 על דבריו.

"זה מה שאני אוהב ב-AfD, העובדה שהם אומרים בקול את מה ששאר המפלגות לא מוכנות לומר", אמר במהלך מסיבת הניצחון כריסטיאן, צעיר בן 20 שהיה אחראי על פעילות הפייסבוק של המפלגה בברנדבורג, "אנחנו משקפים את מה שהציבור חושב - לא רק את מה שהפוליטיקאים רוצים שהוא יחשוב". כלי התקשורת עסקו בניסיונות להסביר את הזינוק של AfD. הם מצאו כמה סיבות: הקואליציה הגדולה ששלטה בגרמניה בשמונה מ-12 השנים האחרונות; הפופוליזם הגואה במדינות המערב, אך בעיקר החלטתה של מרקל לפתוח את הגבולות לפליטים ומבקשי מקלט בקיץ 2015.