"הנהלת נמל חיפה עושה שימוש במבחני מיון כדי למנוע קידום"

כך טוען עובד נמל חיפה שלא קודם ■ העובד, אמיר גולן, ביקש להיקלט לקורס הכשרה למנהלי עבודה בנמל, אך מועמדותו נפסלה לאחר שנשלח למבחן מיון במכון חיצוני ■ נמל חיפה בתגובה: "טענות סתמיות וחסרות שחר"

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי המשטרה חוקרת כיצד התגלגלו צ'קים של חברת נמל אשדוד אל השוק האפור וזאת לאחר תלונה של הנמל למשטרה. בזמן שפרשת הצ'קים של נמל אשדוד נבדקת, גם בנמל הגדול השני בארץ, נמל חיפה, המים סוערים. ל"גלובס" נודע כי בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה מתנהל סכסוך בין חברת נמל חיפה לבין אחד מעובדיה, הטוען כי הנהלת הנמל מקדמת עובדים לתפקידי ניהול באופן לא תקין.

לטענת העובד, אמיר גולן, "הנהלת נמל חיפה השתמשה במבחני מיון הנערכים במכון שעוסק, בין היתר, במיון ובאבחון של עובדים למקומות תעסוקה, כדי 'להלבין' מכרז של הנמל שהיה תפור מראש".

באמצעות עורכות הדין נאוה פינצ'וק-אלכסנדר ומירי גרוס-הורן, מבקש העובד מבית הדין לעבודה לבטל את תוצאות המכרז הפנימי לקורס הכשרה למנהלי עבודה שנערך בחודש מאי האחרון.

חברת נמל חיפה שוללת מכל וכל את טענות גולן ומבקשת כי התביעה תידחה על הסף. לדברי הנמל, העובד הגיש את התביעה רק לאחר שנודע לו שהוא נכשל במבחני ההתאמה אליהם ניגש מרצונו.

בתביעה שהגיש גולן לבית הדין לעבודה חיפה, נטען כי "על-מנת לשוות מראית-עין של מהימנות ואובייקטיביות לתהליך בחירת העובדים, הנהלת הנמל עושה שימוש בלתי תקין במבחני מיון הנערכים במכון".

העובד דורש כי הנמל יקיים מחדש קורס הכשרה נוסף ויפצה אותו על הנזקים שנגרמו לו, לטענתו, כתוצאה מהשתתפותו במכרז שנערך באופן שאינו חוקי.

לפי התביעה, העובד, גולן, ביקש להיקלט לקורס ההכשרה למנהלי עבודה בנמל חיפה, מתוך כוונה להתמודד לאחר מכן על תפקיד ניהולי במחלקת התפעול. להפתעתו, לפי הנטען, התברר לו כי מועמדותו נפסלה על הסף, בתואנה שלא עמד במבחני המיון שנערכו במכון. העובד לא ויתר ופנה למכון. לדבריו, התברר לו כי למרות שהציון הכללי שקיבל במבחן המיון עלה על ציון הסף שנקבע, הוחלט כי הוא לא עמד במבחנים, וכי מועמדותו לא תיבחן על-ידי ועדת המכרזים.

בתביעה נטען כי קביעת קריטריונים פסיכולוגיים-אישיותיים, אשר נבחנים במכון מיון כתנאי סף במכרז לקידום עובדים, אינה חוקית ומהווה עילה לפסילת המכרז, שכן: "מדובר בהעברת שיקול-הדעת של ועדת המכרז אל מכון חיצוני באופן בלעדי, כאשר תוקפם ומהימנותם של המבחנים הללו, ויכולתם לכמת את התכונות האישיותיות הנדרשות, מוטלת בספק".

עוד נטען כי "העובדה שאין לבתי המשפט ובתי הדין יכולת בקרה אפקטיבית על האופן בו נקבע הציון במכוני המיון, גורמת לפגיעה קשה בזכות החוקתית של העובד לפנייה לערכאות".

העובד טוען עוד כי ברקע לפסילת מועמדותו לתפקיד עומד סכסוך מתמשך בינו לבין יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל, מאיר תורג'מן, וזאת בעקבות ניסיונותיו להיבחר כנציג דור ב' בוועד העובדים ולקדם הליכי משמעת וסידור עבודה תקינים בנמל.

העובד טוען בתביעתו כי עובדים אחרים התקבלו לקורס ההכשרה, למרות שלא עמדו בתנאי סף אחרים שנקבעו למכרז, כגון: ניסיון תפעולי נדרש וכשירות רפואית. לטענתו, עובדה זו מצביעה על כשלים מהותיים בניהול המכרז.

עוד מוזכרות בתביעה התרבות הארגונית הבעייתית, הנפוטיזם, האפליה ותפירת המכרזים שנקשרו בעבר עם נמל חיפה, שאף עמדו במוקד דוחות מבקר המדינה ומנהל רשות החברות הממשלתיות.

יצוין כי בית הדין לעבודה דחה עד כה בקשות לצווים זמניים שהגיש גולן.

עו"ד פינצ'וק-אלכסנדר אמרה היום (ג') ל"גלובס" כי השימוש במבחני מיון הפך בעשור האחרון לנרחב ביותר, הן במכרזים לקבלה לעבודה והן במכרזים לקידום עובדים. "מבחני מיון שנעשים על-ידי מכוני מיון לא יכולים להיות תנאי סף הפוסל אדם מלהתקדם בעבודה שלו". מבחני מיון כאלה נערכים בחברות רבות וגם על-ידי המדינה.

לדבריה, "זה שוק פרוע שאתה לא יודע מה נעשה בו. אין דרך לבקר את המבדקים או לתקוף אותם משפטית, שכן המעסיק לא מבקר אותם בפועל, ואחר-כך העובד לא יכול לקבל את המבחנים כדי להביא אותם לבדיקה של בית משפט. המעסיקים חודרים בצורה גסה לפרטיות המועמדים, תוך מתן כוח רב לידי מכונים חיצוניים, שעל סמך מפגש בן מספר שעות בלבד עם העובדים מתיימרים לקבוע את עתידם התעסוקתי".

חברת נמל חיפה: "טענות סתמיות וחסרות שחר בדבר פגיעה בשוויון"

בתגובה שהגישה חברת נמל חיפה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, היא שללה באופן נחרץ את טענותיו של העובד אמיר גולן בנוגע להליכי המכרז למנהלי עבודה בחטיבת התפעול של הנמל, וטוענת כי יש לדחות את תביעתו על הסף.

באמצעות עורכי הדין אופיר פוזנר ודויד אטיאס ממשרד ש. הורוביץ ושות', כתבה חברת נמל חיפה בתגובתה כי התובע נכשל במבדקי ההתאמה וקיבל ציון הנמוך מהמינימום הנדרש. "כמקובל במסגרת מכרזים לאיוש משרות בחברת נמל חיפה, גם במסגרת הליך המכרז הנוכחי נקבעו דרישות לתפקיד (תנאי סף). אחת מבין דרישות התפקיד שנקבעו, כמקובל במכרזים לאיוש משרה בנמל, הייתה עמידה בהצלחה במבדקי ההתאמה לתפקיד".

לפי התגובה, "גולן הוא אחד מבין 56 המועמדים שהגישו את מועמדותם במסגרת המכרז. כמו כל יתר המועמדים שעמדו בכל הדרישות שפורסמו, גם גולן הופנה למבדקי ההתאמה במכון בדיקה חיצוני - שהוא אחד המכונים הוותיקים והגדולים בישראל, המתמחים בעריכת מבדקי התאמה לאיוש משרות".

לדברי החברה, "תוצאות מבחני ההתאמה שגולן ערך במכון היו שהוא לא עבר בהצלחה את מבדקי ההתאמה. גולן קיבל במבדקים ציון נמוך מהמינימום הנדרש, שנקבע על-ידי ועדת המיון והקליטה. לאחר שנמסר לגולן שהוא לא עמד בהצלחה במבדקי ההתאמה ולכן לא יוכל להמשיך בהליך המכרז, הליכי המכרז נמשכו, ובסופו של הליך נבחרו 16 מועמדים".

לדברי הנמל, "בקשת גולן רוויה בטענות סתמיות וחסרות שחר בדבר פגיעה בשוויון, התנכלות וכיוצא באלה, שאינן אלא בבחינת סיסמאות משפטיות המתיימרות לייצר עילת תביעה, כאשר בפועל אין מאחוריהן דבר".