אין נשים בוועדה: דרישה להקפיא איתור מנכ"ל למכון התקנים

רגע לפני כניסת הרפורמה במכון לתוקף, טוען אחד המועמדים לתפקיד, אלי כהן-כגן, לניגודי עניינים בהרכב ועדת האיתור

אורי דורי / צילום: יוסי כהן
אורי דורי / צילום: יוסי כהן

ערב כניסת הרפורמה במכון התקנים לתוקף וחשיפתו לתחרות עם מעבדות תקינה פרטיות - בכיר במכון דורש להקפיא את ההליכים לאיתור מנכ"ל חדש. זאת בשל פגמים לכאורה בהרכב ועדת האיתור וניגוד עניינים שבו עומד כביכול היו"ר, אורי דורי.

הדרישה עלתה במסגרת פנייה של עו"ד רנאטו יאראק ממשרד מ.פירון ושות' ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט בשם ראש אגף איכות והסמכה במכון, אלי כהן-כגן. האחרון, הוא בין המועמדים לתפקיד המנכ"ל, וזאת לאחר שבחודש יוני הוועד הפועל של המכון הדיח את המנכ"ל הקודם פנחס שחר.

במכתב למכתב ששלח עו"ד יאראק למנדלבליט, ופרטיו הובאו לידיעת "גלובס", נטען כי הצורך להקפיא את עבודת ועדת האיתור נובע מפגמים בהרכבה הפרסונלי, שכן היא לא כוללת נשים ובשל ניגוד עניינים שבו עומד יו"ר המכון ויו"ר ועדת האיתור, דורי - שנמצא במצב של עימות עם כהן-כגן.

בפנייתו של עו"ד יאראק, נכתב כי "למרות התנכלויות בלתי פוסקות מצד יו"ר המכון (דורי י.א) ואנשיו, התגבשה אצל מרשי ההחלטה להתמודד על תפקיד מנכ"ל מכון התקנים" במכתב נטען כי לאחר שהתברר הרכב ועדת האיתור - 5 מחברי הוועד הפועל ובראשם יו"ר המכון דורי - עלה החשש לניגוד עניינים ומשוא פנים כי דורי יידרש לדון על מועמדותו של כהן-כגן לתפקיד הבכיר.

לפסול את ההרכב

בנוסף, עו"ד יאראק צירף ציטוט מדברים שאמר כביכול דורי בישיבת הוועד הפועל של המכון וכוונו נגד כהן-כגן. באותם דברים התייחס דורי לפעילות אגף איכות והסמכה שבראשו הוא עומד: "השינוי הנדרש באגף הוא שינוי בראש האגף".

עוד כתב עו"ד יאראק כי במעמד אחר טען דורי כי סמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה מתנה את המשך פעילות המשרד עם המכון בנוגע ל'תו ירוק', בכך שכהן-כגן יסיים את כהונתו כראש האגף. טענה זו, כך נטען בפנייה ליועץ המשפטי לממשלה, נמצאה כבלתי נכונה. "כפי שכמיהתו של דורי לסלק את מרשי מתפקידו כראש אגף איכות והסמכה נובעת משיקולים לא ענייניים, כך הוא גם יבחן באותה הדרך את מועמדותו של מרשי לתפקיד מנכ"ל המכון".

טענה אחרת שעולה במכתב ליועץ המשפטי לממשלה, ועל בסיסה מבקש כהן-כגן לפסול את ההרכב הנוכחי של ועדת האיתור, נוגעת לכך שמבין החברים בה אין נציגות לנשים כפי שמתחייב בדין: "הרכבה הסקטוריאלי הנוכחי של ועדת האיתור עומד בניגוד מוחלט להוראות החוק - עובדה שיוצרת פגם משמעותי שמחייב את פסילת הוועדה ולבטל את החלטותיה", נטען.

בשנתיים האחרונות התחלפו שני מנכ"לים במכון התקנים. הראשון, אלי שטיין סיים את כהונתו לבקשתו; ואת כהונתו של המנכ"ל הקודם, פנחס שחר, סיים הוועד הפועל בטענה שלא הכין את המכון לקראת ביצוע הרפורמה בתקינה. בעבר נאלצו נציגי היועץ המשפטי לממשלה להתערב בהרכב ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל המכון - ורק לאחר מכן שונה ההרכב ושולבו בה שתי נשים.

ממכון התקנים נמסר בתגובה כי: "טענותיו של כהן-כגן מונעות מאינטרסים אישיים. לצערנו, בשנים האחרונות כגן עוסק רק בחתירה נגד פעילותו של המכון, עובדיו והנהלת המכון. מוטב היה לו כגן היה דואג להשבת האגף שאותו הוא מנהל לרווחיות, ולטיפול בלקוחותיו - במקום לעסוק בכתיבת מכתבים מופרכים.

"ועדת האיתור בראשותו של היו"ר אודי דורי פועלת על פי חוק, בשקיפות מלאה ובליווי משפטי צמוד. באשר לנושא המגדרי, לצערנו החוק קובע כי חברי הוועדה יקבעו על סמך עיסוקם ותפקידם בוועד הפועל בלבד ולא על פי מגדר. המכון פעל, פועל וימשיך לפעול למען שוויון מגדרי בכל פעילותו".