שווי השוק התכווץ ב-50 מיליארד דולר: מה עובר על אפל?

למה השוק מאוכזב מהשקת אייפון 8, האם אייפון X שיופץ בנובמבר יציל את המצב, ומדוע המשקיעים עוקבים אחרי החדשות מטייוואן ■ החברה הגדולה בעולם איבדה את הדרך?

טים קוק / צילומים: רויטרס

החודש האחרון היה חודש לא קל למשקיעים במניית אפל . אחרי עלייה יפה במניה מתחילת השנה, ודווקא על רקע השקת אייפונים חדשים - מתחילת ספטמבר ירדה מניית אפל בכ-6%, נתון שמתורגם לאובדן של מעל 50 מיליארד דולר משווי השוק של אפל בוול סטריט.

את החולשה הזאת, שתכף ננסה להסביר ממה היא נובעת, רצוי לקחת בפרספקטיבה קצת יותר נרחבת. אפל, שהוקמה על ידי סטיב ג'ובס, סטיב ווזניאק ורונלד ויין מנוהלת היום על ידי טים קוק, נסחרת היום בשווי מכובד של כמעט 800 מיליארד דולר ושומרת על מקומה כחברה הציבורית הגדולה ביותר בעולם, הרבה מעל חברות טכנולוגיה אחרות כמו אלפאבית (גוגל) ומיקרוסופט. לפני הירידה האחרונה במניה, היא נסחרה בשיא של כל הזמנים. מתחילת השנה ועד תחילת ספטמבר זינק המחיר של מניה בודדת מ-114 ל-164 דולר.

אז מה בעצם קרה לאפל? ב-12 בספטמבר הכריזה אפל על השקת שלושה אייפונים חדשים - אייפון 8, אייפון 8 פלוס ואייפון X. עם זאת, אייפון X לא יצא מיידית לשוק, וצפוי להגיע לחנויות רק בחודש נובמבר. (אגב, הוא מכונה גם אייפון 10, משום שהוא צפוי להגיע לשוק 10 שנים לאחר השקת האייפון הראשון). כנהוג אצל אפל, ההכרזה בוצעה בטקס חגיגי שנערך באולם חדש שקרוי על שם המייסד סטיב ג'ובס. לצד ההכרזה על האייפונים, אפל הודיעה גם על השקת שעון חכם חדש וטלוויזיה בעלת רזולוציה גבוהה במיוחד.

"באייפון 8 אין הרבה חידושים לעומת אייפון 7, ואייפון X זה מוצר עם יותר חדשנות, שונה תפיסתית ויפה, אבל א', הוא יקר מאוד, עם מחיר בסיס של 1,000 דולר ובארץ בטח יגיע ל-5,000 שקל, מחיר שלא נגיש לכל כיס ודומה יותר למחיר של מחשב מאשר של סמארטפון; ו-ב', הוא עוד לא מוכן", אומר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר. "ההשקה תתחיל יותר מאוחר, ולפי הערכות אחרונות שמגיעות מאתרים בטייוואן (שם נמצאות ספקיות של רכיבים למכשיר, ש.ח.ו) אפל אפילו אמורה להאט את קצב האספקה, כי היא לא כל כך מוכנה להשקה. זה מה שיצר את האכזבה: החשש שאפל לא יכולה לספק את הביקושים באופן מיידי".

לדבריו, "אפל כנראה עוד לא מוכנה ל-mass production, זה תהליך מסובך לוגיסטית, אבל יש לה קהל 'שבוי' שלה ומי שרוצה את המוצר כנראה לא יסתפק במשהו אחר". האכזבה לא מסתכמת בקרב הלקוחות-המעריצים המחכים למוצר, והיא מחלחלת גם למשקיעים, משום שיש לכך השפעה גם על התוצאות הפיננסיות של אפל. לדברי וסצ'ונוק, ברבעון הנוכחי האייפון החדש עוד לא נמכר, אך גם ברבעון הבא ייתכן שהמכירות לא ישפיעו מהותית משום שיש בעיות באספקת הרכיבים - כך שיש פחות אפסייד בטווח הקצר.

"הסיבות לירידה האחרונה במניה הן אכזבה מכך שאין שינוי מהותי מספיק, game changer, ביחס לדגמים הקודמים, ומהעובדה שההזמנות המוקדמות לאייפון 8 נמוכות משמעותית משני הדגמים הקודמים, בעיקר בסין שהיא שוק מרכזי עבור אפל", אומר אילן שטרק, מנהל דסק נכסים גלובליים ומט"ח בירושלים ברוקראג'. הוא מצביע על בעיה פוטנציאלית נוספת: "ההחלטה להשיק את מכשיר האייפון X בתחילת נובמבר בסמוך למועד השקת דגמי ה-8, יצרה 'קניבליזם' בשל החלטה של לקוחות להמתין ולהשקיע בדגם המשודרג שצפוי להגיע". סיבה נוספת שיכולה להסביר את תגובת המניה, לדברי שטרק, היא "פסיכולוגיית השווקים הידועה של 'מכור בידיעה', לאור העובדה שהמניה עלתה כחודשיים ברציפות לקראת האירוע".

 

בסיס לקוחות נאמן

בבנק ההשקעות סיטי פרסמו לפני מספר ימים סקירה על מניית אפל ובה נכתב כי "הבדיקות שערכנו מצביעות על מגמות ביקושים דומות בארה"ב, אירופה, אסיה ואוסטרליה. כלומר, התקהלות (של לקוחות שממתינים בתור למוצר) אך עם תורים בהחלט קצרים יותר ממה שראינו בעבר". לפי כלכלני סיטי, "אין להתפלא שהתורים קצרים יותר, משום שאנחנו מאמינים שהמשתמשים יחכו לראות השוואות לאייפון X לפני שיחליטו לקנות".

וסצ'ונוק דווקא לא מסכים עם תזת הקניבליזם, אך להערכתו ההשקה הסמוכה של שני הדגמים עלולה להאט קצת את הביקושים לאייפון 8: "מי שיש לו כסף לאייפון X, יחכה לו. מי שאין לו, יכול להמשיך עם אייפון 7. זה לא בדיוק קניבליזציה, אבל זה בהחלט יוצר בלבול. אפל מנסה 'לגרד' ביקושים מכמה מקומות".

איך ישפיעו ביקושים חלשים יחסית לדגם החדש על המניה בטווח הארוך? לדברי שטרק, "להערכתי לא מדובר בהשפעה על המניה לאורך זמן, שכן אפל כבר הוכיחה שהיא יכולה לייצר חדשנות ויש לה בסיס לקוחות נאמן כשמחזוריות השדרוג מייצרת ביקושים. כמו כן, הציפייה להשקת האייפון X והבאזז סביב המכשיר יכולה לייצר עליות במניה". הוא מוסיף שדווקא התיקון במניה יצר הזדמנות כניסה נוחה למשקיעים שפספסו את העליות האחרונות במניה, "שכן בהסתכלות כלכלית אפל היא חברה שמייצרת מזומן רב ומייצרת הרבה ערך לבעלי המניות שלה", אומר שטרק.

וסצ'ונוק חוזר בהקשר זה להיסטוריה הלא מאוד רחוקה ומזכיר את השקת אייפון 5 בשנת 2012. "יש מחקרים על ההתנהגות של מניית אפל לפני ואחרי השקות. אין כלל אצבע, אבל בגדול, גם הפעם זה בהתאם לציפיות. בהשקת אייפון 5 בספטמבר 2012, היו הרבה מאוד ספקולציות לקראת ההשקה ונבנו ציפיות מאוד גבוהות. בסוף אפל רק הוסיפו לאייפון שורה של כפתורים ולא היו שם יותר מדי חידושים. המניה עלתה אז חזק מאוד לקראת ההשקה, והתרסקה לאחר מכן. זה די דומה לסיפור של היום".

- מהם מנועי הצמיחה של אפל, שעשויים להשפיע לטובה על המניה בעתיד?

שטרק: "מנועי הצמיחה הנוספים הם השעונים החכמים החדשים שאינם מצריכים שימוש במכשיר האייפון במקביל. כמו כן הטלוויזיה החכמה Apple TV ועולם התוכן הרלוונטי. בנוסף, חיזוק דריסת הרגל של אפל בשווקים צומחים כגון הודו, שהיא כבר היום השוק השני בגודלו בטלפונים חכמים לאחר סין ולפני ארה"ב, ועדיין יש מיליארד הודים ללא סמארטפון, כך שהפוטנציאל שם עצום. אפל גם שואפת להגדיל את ההכנסות שלה ממתן שירותים שהם בעלי שיעורי רווחיות גבוהים, כשהמטרה היא להכפיל את ההכנסות משירותים עד 2020 כך שתרומתם תהיה כ-20% מהכנסות החברה. לאחרונה פורסם שאפל מעוניינת להשתתף בקבוצת משקיעים שתרכוש את פעילות שבבי הזיכרון של טושיבה, וכך תוכל להיות לה שליטה בשרשרת האספקה, ומקורות הכנסה נוספים".

וסצ'ונוק: "אותם מנועי צמיחה כמו תמיד: מחזורי ההחלפה של מכשירי הסלולר. הקהל השבוי של אפל בהחלט נותן תמיכה למניה, זה הכוח של החברה. אנשים אולי שוכחים שבהשקה האחרונה אפל השיקה עוד כמה מוצרים - גרסה חדשה של iWatch, שדרוג לממיר שתומך בטכנולוגיית 4K, אבל בסך הכל זה לא מה שמזיז את המחט. 65%-70% מההכנסות של אפל זה מאייפון".

לדברי וסצ'ונוק, שוק הסמארטפונים כבר רווי. "זה לא שוק צומח. אפל מגדילה את הנתח שלה בשוק, אבל השוק כולו לא גדל. התחרות גוברת. המגמה הכי בולטת בשנה האחרונה זה שהיצרנים הסינים משתדרגים ועולים לליגה של טלפונים היי-אנד. לנובו עושה עבודה יפה, huawei עושה עבודה מצוינת. אנחנו כבר לא רואים חדשנות מטורפת בסמארטפונים, גם לא מצד אפל. oled למשל (טכנולוגיה שנמצאת בשימוש באייפון החדש, ש.ח.ו) זה משהו שכבר קיים במכשירים של סמסונג. אבל אפל מיצבו את עצמם מעל האחרים, ולמוצרי פרימיום תמיד יהיה ביקוש - מי שיכול להרשות לעצמו ירוץ לקנות".

בהקשר זה, בדיקה שערך בנק ההשקעות מורגן סטנלי לאחרונה הצביעה על תופעה מעניינת אצל אפל: הביקוש לאייפונים נמצא בקורלציה ישירה למחיר המכשיר: "מחיר גבוה יותר, ביקוש גבוה יותר, ולהפך", מגדירים זאת במורגן סטנלי. הם מתייחסים לעלייה בכמות היחידות הנמכרות של הסמארטפונים לצד עלייה במחיר הממוצע של המכשיר, ומזכירים שדווקא כשאפל השיקה בשנים האחרונות אייפונים זולים יותר (אייפון 5c ואייפון SE) - הביקוש היה מאכזב.

מניות השבבים מאבדות גובה

לסיום, אי אפשר בלי להזכיר את כל "שרשרת המזון" שאפל משפיעה עליה. כשמניית אפל סובלת מחולשה, גם מניות אחרות נדבקות.

"מניות חברות שרשרת האספקה של אפל כגון Skyworks, Broadcom, Analog Devices רגישות מאוד לכל ידיעה על רמת הביקושים של המכשירים וניתן לראות קורלציה גבוהה בין המניות הנ"ל להתנהגות מניית אפל, בעיקר סביב השקת מכשירים חדשים", אומר שטרק. מנגד הוא מזכיר את סמסונג, שיכולה ליהנות ממגמה כזאת כי היא מציגה מוצר תחליפי בדמות מכשיר מתחרה לאייפון, ועשויה לקחת מנתחי השוק.

וסצ'ונוק: "מניות השבבים הציגו לאחרונה חולשה בגלל אפל. לכל הודעה דרמטית ולכל תזוזה של אפל יש השלכות עצומות על כל שרשרת המזון של האלקטרוניקה. הרי רק אפל מזמינה שבבים בעשרות מיליארדי דולרים, סכומים דמיוניים. ההשפעה מגיעה ל-TSMC אבל יש השלכות אפילו על חברות ישראליות כמו נובה ואורבוטק. סמסונג היא אמנם מתחרה של אפל, אבל גם ספקית שלה".