חטאו למשקיעים: אילו חברות צריכות להתנצל בפני בעלי המניות

למרות הגאות בשוק המניות בשנה האחרונה, לא כל החברות סיפקו תוצאות טובות: חלקן רשמו הפסדים, נחקרו ע"י הרשויות, ביצעו מהלך עסקי שנוי במחלוקת או כשלו בפעילותן

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

טבע - דבר לא הכין את המשקיעים לדוח המזעזע

פעילות: חברת תרופות

בעל שליטה: אין

תשואה בשנה האחרונה: 66%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה: בשורה התחתונה, טבע צריכה לבקש סליחה מהמשקיעים על אובדן של כמעט 24 מיליארד דולר משווי ההשקעה שלהם בה בשנה האחרונה. חלק גדול מהסכום התנדף בכמה ימים "שחורים" בתחילת אוגוסט.

גם לפני כן, זאת לא היתה השנה של משקיעי טבע, שצפו במניה נחלשת ובמנכ"ל נוסף שהולך הביתה. אבל שום דבר לא הכין אותם ליום ה-3 באוגוסט, שבו התפרסמו הדוחות הכספיים של טבע, שהציגו תמונה עגומה במיוחד: חולשה בגנריקה בארה"ב, מחיקת מוניטין עצומה של 6.1 מיליארד דולר, הקשורה לעסקי הגנריקה בארה"ב (שנה לאחר הרכישה הענקית של אקטביס), הפחתת תחזיות שנתיות, הקטנת הדיבידנד, עדכון על צמצום משמעותי בכוח האדם ואזהרה מפני אפשרות של אי-עמידה באמות המידה הפיננסיות הנדרשות מטבע בגין החוב הקיים (35 מיליארד דולר).

כל אלה, כשהחברה מתנהלת למעשה ללא מנכ"ל ומנהל כספים קבועים. למנכ"ל ארז ויגודמן, שהוביל את הרכישות הכושלות של אקטביס ו-Rimsa המקסיקנית, הראו בטבע את הדרך החוצה בתחילת השנה, ואיל דשא, שניהל את הרכישות מהפן הפיננסי, עזב אותה לטובת תפקיד יו"ר ישראכרט.

זו לא היתה הפעם הראשונה בשנים האחרונות שבה טבע הורידה תחזיות - דבר שמצביע אולי על ניהול ציפיות כושל מול השוק. ואכן, השוק הגיב בעוצמה. גם קודם לכן, יחסי טבע ושוק ההון לא היו בשיאם, המניה היתה במומנטום שלילי - ומשבר האמון רק החריף.

בשני ימי מסחר בוול סטריט, טבע מחקה 40 מיליארד שקל משווי השוק שלה, והמשיכה לרדת לאחר מכן, עד לשפל של כ-15.4 דולר למניה בתחילת ספטמבר. אנליסטים רבים עדכנו כלפי מטה את המלצותיהם למניה, וגם דירוג החוב של טבע הופחת - ונמצא דרגה אחת מעל לרמת אג"ח "זבל".

איך תכפר? למעשה, תהליך הכפרה של טבע כבר התחיל, ואפילו רואים ניצנים שלו במניה, שעלתה ב-14% מהשפל. ואולם הדרך עוד ארוכה. טבע הודיעה באחרונה על מינויו של קאר שולץ למנכ"ל - חדשות טובות עבור המשקיעים, שחלקם איבדו אמון ביכולת החברה לגייס לשורותיה בכיר מעולם הפארמה. אבל עוד לפני הצטרפותו של שולץ, תחת ניהולו הזמני של יצחק פטרבורג, טבע פועלת למכירת נכסים כדי לשרת את החוב שלה, והגיעה להסכמות עם הבנקים המממנים, שהקלו את הדרישות מהחברה.

מיי סייז - הדואר בא היום? לא בדיוק

פעילות: פיתוח אפליקציית הלבשה בסלולר

בעל שליטה: שושנה זיגדון, רונן לוזון וישראל לוי

תשואה בשנה האחרונה: 65%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה? מיי סייז אחראית ללא ספק על אחת הפרשיות ההזויות של השנה בבורסה. החברה, מפתחת אפליקציה שמאפשרת למדוד את מידותיו של אדם באמצעות טלפון סלולרי, כדי להקל על רכישת בגדים באמצעות האינטרנט, נהנתה לזמן קצר מ"הייפ" שנלווה לרישומה בבורסת נאסד"ק. החגיגה הסתיימה לאחר פרשה מביכה, שבה הטעתה את המשקיעים עם עדכון שפרסמה בנוגע להסכם על שיתוף פעולה שיש לה מול דואר ישראל, למרות שבפועל הסכם שכזה לא נחתם מעולם.

הפרשה, שבאה לידי סיום תוך כמה ימי מסחר במהלכו של חודש אפריל, החלה עם הדיווח של מיי סייז על אודות הסכם מול הדואר, והבהרה שפורסמה זמן קצר לאחר מכן, שבה ציינה כי אותו דיווח היה לא מדויק. ימים ספורים לאחר מכן, עדכנה החברה באופן סופי על סיום ההתקשרות שלא השלימה מול הדואר. הבלבול שאחז את המשקיעים בעקבות שלל הדיווחים הוביל לצלילה דו-יומית של 17% שרשמה מניית מי סייז, ומאז היא ממשיכה באותו כיוון ברור - כלפי מטה.

טרם הפרשה המביכה, הפתיעה מניית מיי סייז, כשזינקה במהלך חודש פברואר בלא פחות מ-185% תוך יום מסחר בודד בבורסת נאסד"ק, שלווה בהמשך בעליות חדות פחות גם בבורסה המקומית - מהלך שאותו התקשתה החברה להסביר. מהשיא שרשמה בפברואר השילה מיי סייז כ-80% מערכה.

איך תכפר? כדי להגדיל את אמון המשקיעים יידרשו ראשיה של מיי סייז להקפיד בעתיד על ניסוח מדויק והיצמדות לפרטים של ההודעות שהם מפרסמים למשקיעים.

מנקיינד - על הסיוע האמריקאי הזה היינו מוותרים

פעילות: משאף אינסולין

בעל שליטה: יורשיו של אלפרד מאן

תשואה בשנה האחרונה: 38%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה: מנקיינד האמריקאית נרשמה למסחר בתל-אביב בסוף 2015, תוך ניצול פרצה בתקנות, רגע לפני שקרסה לגמרי. היא הספיקה להיכנס למדד ת"א 100 ומדד הביומד, ובכך לכפות על המוסדיים לרכוש מניות שלה בשוק או בהנפקה.

כבר כשמנקיינד הגיעה לתל-אביב, הסתמנו הסדקים הראשונים במודל שלה. היא השיקה את המוצר היחיד שלה - משאף שנועד להאיץ את ספיגת האינסולין, וכך לשפר את השליטה בסוכר אצל חולי הסוכרת. היה זה פרויקט הדגל של העשור האחרון בחייו של המיליארדר אלפרד מאן, שעשה את הונו בתחום המכשור הרפואי. מאן השקיע בו את נשמתו וכל כספו - מאות מיליוני דולרים. ואולם, עם תחילת המכירות, יחד עם השותפה - חברת התרופות הבינלאומית סנופי - התברר כי היקף המכירות נמוך משמעותית מהצפוי.

מנקיינד הגיעה לבורסה המקומית כשהיא נסחרת לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר - שווי מסחרר עבור חברת ביומד - אבל לאחר שמנייתה כבר ירדה בערך 96% מהשיא, שנרשם באמצע 2014. מאז שנרשמה למסחר בתל-אביב, היא הצליחה לאבד עוד כ-80% משוויה.

החברה קרסה על רקע הכנסות מתכווצות והולכות וביטול ההסכם עם סנופי, והמכה הסופית - מותו של מאן, שהיה הרוח החיה מאחורי החברה, ושהאמונה שלו היא ששכנעה משקיעים לדבוק בה גם בשעותיה הקשות. הקריסה היתה מהירה מאוד, ובתוך חודשיים מהרישום בתל-אביב, כבר איבדה המניה מחצית מערכה.

מנקיינד קיימה בשנה האחרונה תקשורת מינימלית עם שוק ההון הישראלי, ובאחרונה הודיעה על כוונתה להימחק מהמסחר.

כיום החברה מנסה לאושש את מכירותיה, תוך שהיא משווקת את מוצריה באופן עצמאי, אבל בינתיים ללא הצלחה רבה. קצב שריפת המזומנים שלה עדיין מסחרר במונחים ישראליים, והיא נושאת עליה גם חוב משמעותי. הסיכוי שמנקיינד תנסוק פתאום, ושנצטער על עזיבתה, נראה כרגע קלוש.

איך תכפר? אולי בגלגול הבא. החברה בדרכה להימחק מהמסחר בתל-אביב.

אירונאוטיקס - דוחות מאכזבים לאחר ההנפקה המוצלחת

פעילות: מתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות (מל"טים)

בעל שליטה: הקרנות בראשית, KCPS, ויולה

תשואת המניה מסוף יוני: 10%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה: כחודשיים בלבד חלפו מאז ההצלחה המסחררת של הנפקת אירונאוטיקס בבורסה בתל-אביב בסוף יוני, ועד להפתעה שסיפקה בדוח הכספי הראשון שפרסמה מאז שהפכה לציבורית - דוח שעורר אכזבה בקרב המשקיעים, בעיקר בשל עלייה ניכרת בהוצאות החברה ומעבר להפסד.

הדוח החלש הוביל לירידה של 17% בשוויה של מניית החברה באותו יום - צלילה שממנה התאוששה באופן חלקי בלבד עד כה. עדכון שניתן במקביל לדוח הכספי בנוגע לכך שמשרד הביטחון התלה זמנית את רישיון היצוא של אירונאוטיקס למדינה מסוימת, לא עזר לשיפור מצב הרוח של המשקיעים.

בחברה מיבנה, שהונפקה לפי שווי של כמיליארד שקל "אחרי הכסף", ציינו מנגד כי מדובר בחברה פרויקטלית, וככזו, הנתונים הרבעוניים שהיא מציגה עשויים להשתנות במידה ניכרת, לכיוון אחד ברבעון מסוים ולכיוון אחר ברבעון אחר, וכי "החברה מעולם לא היתיה חזקה יותר פיננסית מנקודת הזמן הנוכחית".

אירונאוטיקס, העוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם סוגים שונים של מטוסים ללא טייס (מל"טים), מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות; מערכות אלקטרו-אופטיות; ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים. בהנפקת החברה מכרו בעלי עניין בראשות הקרנות ויולה, בראשית, ו-KCPS, וכן בכירי החברה, מניות אירונאוטיקס לציבור תמורת מאות מיליוני שקלים.

מהדוח הכספי של החברה לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2017, ניכר כי עיקר העלייה בהוצאותיה נרשמה בגין הנפקתה, שהסבה הוצאות חד-פעמיות של יותר מ-8 מיליון דולר, ובהן בעיקר עמלות חיתום, שכר טרחה ליועצים חיצוניים (בעיקר עורכי דין ורואי חשבון) ומענק חד-פעמי שקיבלו עובדי החברה. לצד זאת, הציגה אירונאוטיקס עלייה גם בשאר ההוצאות שלה, ובהן הוצאות מכירות ושיווק, הנהלה וכלליות ומו"פ - מגמה שאותה ייחסה החברה בעיקר לצמיחה בפעילות.

איך תכפר? הפתעה, חיובית הפעם, בדוחות הכספיים הבאים של החברה, תוכל לסייע לאזן את התמונה שהציגה בדוחות האחרונים. נראה כי יש לכך סיכוי התממשות לא מבוטל, לנוכח הסברי החברה עם פרסום הדוחות, שלפיהם התוצאות בהמשך יראו "תמונה הפוכה לזו שאנו רואים בדוחות הנוכחיים".

אחים נאוי  - הדיבידנד נעלם ביום אחד

פעילות: מימון חוץ-בנקאי

בעל שליטה: האחים שאול ודורי נאוי

תשואה בשנה האחרונה: -15%

על מה היא צריכה לבקש מחילה: רגע לפני סיומה של תשע"ז, הפתיעה חברת ניכיון הצ'קים המשגשגת אחים נאוי את השוק, עם החלטתה על ביטול מדיניות הדיבידנד שלה. המשקיעים, מצדם, הביעו את דעתם הנזעמת על ההחלטה בצורה חד-משמעית, כששלחו את מנייתה לירידה של כ-16% בתוך יום מסחר אחד בלבד - נפילה שממנה היא הצליחה להתאושש רק באופן חלקי, לאחר שהחברה פרסמה הבהרה בעניין.

חלוצת תחום הפעילות של ניכיון הצ'קים בבורסה בתל-אביב החליטה בראשונה על אימוץ מדיניות של חלוקת דיבידנד בתחילת 2013 - כשנתיים לאחר שהצטרפה למסחר באמצעות מיזוג לשלד בורסאי. כעת מסבירים שם כי הכספים שייוותרו ברשותה בעקבות ההחלטה להפסיק את החלוקה, יסייעו לה להגדיל את ההון העצמי שלה - ובכך יתרמו להמשך צמיחתה ורווחיותה.

מאז שהצטרפה חברת אחים נאוי למסחר בבורסה ב-2011, היא מציגה קצבי צמיחה נאים, ובולטת מעל לכל מתחרותיה. ואולם, ברבעונים האחרונים נרשמת שחיקה בשיעור הרווח שלה, למרות המשך הגדלת תיק הלקוחות - וזאת כפועל יוצא של החלטתה לטייב את תיק הלקוחות שלה, וכן בהשפעת גיוסי החוב שביצעה, שהגדילו את הוצאותיה.

תקלה נקודתית נוספת שממנה סבלה אחים נאוי בשנה האחרונה, היתה הקשיים התזרימיים שאליה נקלעה אחת מלקוחותיה (חברת הנדל"ן גרי פלוס), שהגדילו משמעותית את הוצאות אחים נאוי לחובות מסופקים.

בין המשקיעים, מי שעקב אחרי צעדיהם האישיים של האחים דורי ושאול נאוי, בעלי השליטה העומדים בראש החברה, ופעל בהתאם - ככל הנראה סיכם שנה שלילית קצת פחות. ביוני האחרון מכרו השניים נתח ממניותיהם תמורת כ-70 מיליון שקל - מכירה שנעשתה לפי מחיר מניה הנמוך בכ-13% משווי השיא שאליו הגיעה בסוף מאי, שממנו היא רחוקה כעת כבר ביותר מ-30%.

איך תכפר? צמיחת ההון העצמי, הגדלת ההכנסות והמשך טיוב והגדלת תיק הלקוחות של אחים נאוי, שיתמכו בעליית הרווח ומחיר המניה, יוכלו לסייע למשקיעים להתנחם על אובדן הדיבידנדים שלהם ציפו.

ספאנטק  - החליפה מנכ"לים כמו גרביים

פעילות: ייצור בדים לא ארוגים (בעיקר לתעשיית המגבונים)

בעל שליטה: יחזקאל ניסן

תשואה בשנה האחרונה: 27%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה: השנה החולפת היתה שנת פעילות עגומה עבור ספאנטק, ששילבה חולשה בפעילותה העסקית לצד חוסר יציבות חריג בשדרת הניהול שלה. כל אלה יצרו חוסר ודאות גדול בקרב המשקיעים, שבא לידי ביטוי גם בנפילת המניה.

נוסף על המגמה השלילית שאפיינה גם את מתחרותיה הבורסאיות של ספאנטק בתחום של ייצור בדים לא-ארוגים - בהשפעת שערי המטבע ותחילת הפעילות של הקמת קווי ייצור חדשים - סיפקה החברה כותרות שנגעו בעיקר לחילופי מנכ"לים תכופים, שבסיומם החזירה החברה מפרישה את גדעון קרסני, שעזב אותה במארס 2016.

מאז פרישתו, שהחזיקה מעמד קצת יותר משנה, ישבו על כיסאו של קרסני לא פחות משלושה מנכ"לים: מישל בן וייס; בעל השליטה יחזקאל ניסן, שמונה לתפקיד באופן זמני; ושלמה (מומו) לירן. ואולם, עם המשך ההרעה בתוצאות הכספיות ושחיקת ערך המניה, הוזעק קרסני בחזרה לתפקיד, שאליו נכנס מחדש ביולי האחרון. עם חזרתו לתפקיד שידר קרסני אופטימיות, ואמר כי אמנם המצב הנוכחי לא נראה טוב, אבל הוא מעריך כי אפשר לשפרו.

בינתיים, ספאנטק סובלת מהתחזקות השקל, שינוי בתמהיל המוצרים שלה וניצול נמוך של חומרי גלם בקו ייצור חדש, שהיא מחזיקה בארה"ב. כך, במחצית הראשונה של 2017 רווחיה של ספאנטק התכווצו בכ-90% לסכום של כ-2.5 מיליון שקל, אחרי צלילה של עשרות אחוזים בשורה הגולמית והתפעולית שלה, ולמרות גידול המכירות.

חילופי ההנהלה התכופים, ומענק של יותר מ-2 מיליון שקל שניתן לקרסני בעקבות פרישתו, העיקו גם הם על הדוחות הכספיים, כשהגדילו את הוצאות ההנהלה והכלליות של החברה באופן ניכר.

אם לא די בכך, את השנה העברית החולפת סיימה ספאנטק עם אירוע צורם וטרגי במיוחד, שבו נהרג אחד מעובדיה בתאונת עבודה שהתרחשה במפעל החברה בקיבוץ שמיר, מוקדם יותר החודש.

איך תכפר? דחיית מועד יציאתו לפנסיה של המנכ"ל קרסני, לצד ייצור עתודה ניהולית שתוכל לרשת את התפקיד בהמשך ולסייע לשיפור התוצאות הכספיות של החברה.

בזק  - כדור השלג של חקירת רשות ני"ע

פעילות: שירותי תקשורת

בעל שליטה: שאול אלוביץ'

תשואה בשנה האחרונה: 27%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה: מאז פתחה רשות ני"ע בחקירה גלויה בענקית התקשורת בזק, נגד בעל השליטה בה, שאול אלוביץ', ובכירים נוספים בקבוצה, הפרשה לא מפסיק להסתעף ולהתפתח ולייצר כותרות חדשות מדי שבוע.

מאז נפתחה החקירה, סביב חשדות הקשורים לביצוע עבירות על-פי חוק ני"ע ועל-פי חוק העונשין הנוגעות לעסקאות הקשורות לאלוביץ', התגלו ועוד ועוד פרטים וחשדות בנוגע להתנהלות החברה ומנהליה בעסקאות שנעשו מול בעלי עניין (ובראשן רכישת המניות של חברת yes על-ידי בזק מידי אלוביץ'). כמו כן נחשפו גורמים נוספים מתוך החברה והקשורים אליה, שהיו מעורבים באופן ישיר או עקיף באותן עסקאות.

חוסר הוודאות בנוגע להשפעות החקירה ותוצאותיה על פעילות החברה בא לידי ביטוי בצלילה של יותר מ-20% שהציגה מניית בזק תוך שלושה חודשים, ובירידות של כ-35% בצמד המניות שבאמצעותן מחזיק אלוביץ' בשרשור בשליטה בה - בי קומיוניקיישנס ואינטרנט זהב.

כדור השלג של החשדות הנערמים הפנה את הזרקור לחובותיו הפרטיים של אלוביץ' (באמצעות חברת יורקום שבבעלותו) והתניע מגעים שמנהלים הבנקים להסדר חוב אפשרי בהיקף של קרוב ל-1 מיליארד שקל.

מלבד זאת, החקירה בבזק גם שיבשה את התוכניות העסקיות השוטפות של הקבוצה, והיא נאלצה בין היתר לדחות הנפקת אג"ח של אינטרנט זהב, שהייתה אמורה להיות החלק הראשון ב'קיפול' הפירמידה של אלוביץ', בהתאם לנדרש בחוק הריכוזיות.

איך תכפר? בזק תידרש לרכז מאמצים רבים כדי לשפר את תדמיתה, שנפגעה קשות, מול המשקיעים, ולהתמודד נוסף על כך מול חוסר ודאות הנוגע לעתיד הבעלות בחברה.

אל-על  - הסכסוכים הפנימיים חלחלו לתוצאות העסקיות

פעילות: הטסת נוסעים ומטען

בעל שליטה: תמי ודדי בורוביץ'

תשואה בשנה האחרונה: 29%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה: סכסוכי העבודה החריפים שהתנהלו בין הנהלת אל-על מול עובדיה מלווים את פעילותה של חברת התעופה כבר תקופה ארוכה, וגם בשנה החולפת העיבו על עסקיה. כמגמה, בשנים האחרונות נהנתה אל-על מפריחה בפעילות, בעיקר בזכות צלילת מחירי הנפט בעולם וכן בתמיכת המשך העלייה בהיקפי התיירות ובתנועת הנוסעים בנתב"ג, והדבר בא לידי ביטוי בזינוק תלת-ספרתי בשווי המניה.

ואולם, למרות השקט היחסי שנרשם באחרונה, נפגעת פעילותה של אל-על באופן מתמשך מהסכסוכים בין ההנהלה לעובדים (על מגזריהם השונים) - פגיעה הבאה לידי ביטוי בהיבט הכספי, כאשר הסכסוכים גורמים לעלייה בהוצאות, הן כחלק ממאמציה של אל-על למצוא פתרונות לבעיות שנוצרות בעקבותיהם, והן בעקבות תוספות שכר הנדרשות בהתאם להסכמי העבודה המעודכנים שנחתמו בין הצדדים.

מלבד הפגיעה בתוצאות הכספיות, פוגעים הסכסוכים הפנימיים באל-על בתדמיתה של החברה ובגורם החשוב מכל לפעילות - בנוסעים הבוחרים לטוס איתה. הללו נאלצו בשנה החולפת להתמודד עם עיכובים של שעות, ואף ביטולים של טיסות כחלק מהמאבק בין הצדדים.

מלבד שיבוש הפעילות, מצב זה גם משפיע על האווירה בחברה. כך לדוגמה, על ההשקה החגיגית שעשתה אל-על בסוף חודש אוגוסט למטוס הבואינג דרימליינר הראשון שרכשה בעסקת ענק בהיקף של 1.25 מיליארד דולר, העיבה הפגנה של עובדי התחזוקה, שמחו נגד ההנהלה בגין תנאי העסקתם, אחרי שאיימו להשבית את האירוע.

איך תכפר? הנהלת אל-על השקיעה לא מעט משאבים ואנרגיות בשנה האחרונה כדי לפתור את הבעיות שנוצרו לה מול העובדים, ואף הצליחה לחתום על הסכמים מול הטייסים ועובדי התחזוקה. גם השנה היא תידרש כנראה להתמודד עם הנושא, ותצטרך להשתדל לעשות זאת תוך פגיעה מינימלית בפעילות השוטפת.

קופיקס  - מחיר הקפה עלה, ההכנסות צנחו

פעילות: הפעלת רשת בתי קפה וסופרמרקטים

בעל שליטה: אבי כץ

תשואה בשנה האחרונה: 40%-

על מה היא צריכה לבקש מחילה: קצת יותר משנתיים לאחר שהיזם אבי כץ הביא את בשורת בתי הקפה המוזלים של רשת קופיקס לבורסה (באמצעות יציקת הפעילות לשלד בורסאי), נראה כי המומנטום החיובי ממנה נהנתה החברה חלף, וזאת בין היתר על רקע החלטתה מחודש פברואר האחרון להעלות את מחירי מוצריה ב-20%, מ-5 ל-6 שקלים.

השחיקה הניכרת בשווי מניית קופיקס גרופ נלוותה לשינוי הסנטימנט בפעילותה, שבא לידי ביטוי בתוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה, שאותו סיכמה עם צניחה של 19% במכירות בתי הקפה לכ-24 מיליון שקל, שחיקה ברווחיות ומעבר להפסד. זאת, כשפעילות רשת המרכולים של החברה (סופר-קופיקס) הגדילה גם היא את ההפסד התפעולי שלה.

למרות ההפסדים, קופיקס, שנוסדה ב-2013 והתחילה להיסחר בבורסה ביוני 2015, ממשיכה בתוכניותיה להתרחבות. נכון לסוף הרבעון השני פעלו תחת קופיקס 166 סניפים, ומתוכם 137 בתי קפה ו-29 מרכולים בישראל. על הפרק עומדים כעת פתיחת 8-10 סופרמרקטים נוספים בחצי השנה הקרובה, לצד המשך התרחבות ברוסיה, שם החלה לפעול בחודש מאי 2016, ותוכניות להקים רשת בתי קפה בטורקיה בפורמט דומה לזה הקיים בישראל.

איך תכפר? באחרונה הודיע מנכ"ל קופיקס, חיים אהרון, על כוונתו לעזוב את החברה, ובמקומו נכנס לתפקיד יקי ודמני - זמן קצר לאחר שפרש מתפקיד מנכ"ל אפריקה תעשיות. ודמני יידרש כעת לשנס מותניים ולמצוא את הדרך לשיפור התוצאות של הרשת המתרחבת.