מג'נטה מדיקל גייסה 15 מיליון דולר בהובלת קרן פיטנגו

מג'נטה הוקמה ע"י פרופ' אהוד שוומנטל, מייסד חברת וונטור שנמכרה ב-325 מיליון דולר

דודי ישראלי / צילום: יורם רשף
דודי ישראלי / צילום: יורם רשף

חברת מג'נטה מדיקל, המפתחת מכשיר רפואי לטיפול בהתקפי אי ספיקת לב, הודיעה על גיוס של 15.5 מיליון דולר. את הגיוס הובילה חברת אביומד (Abiomed) האמריקאית, חברה מובילה בתחום משאבות לב מבוססות צנתר, יחד עם קרן הון הסיכון פיטנגו, גא'פקו (JAFCO), קרן הון הסיכון המובילה ביפן, וקבוצה של קרדיולוגים בהובלת פרופ' ז'אק סגאן - מייסד חברת קור-וואלב (CoreValve) שהוביל הוביל את מכירתה למדטרוניק ב-2009 תמורת למעלה מ-800 מיליון דולר. בעקבות השלמת סבב הגיוס, פרופ' סגאן מצטרף לדירקטוריון של מג'נטה.

מג'נטה פיתחה מעין משאבה הנכנסת אל תוך אחד הוורידים (במיקום שהחברה מעדיפה כרגע לא לציין בשל חיסיון מסחרי) ושואבת את הדם שהלב איננו מצליח לשאוב כהלכה, ומעבירה אותו למקום אחר בסוף (גם הוא נשמר בסוד בינתיים). כתוצאה מתהליך השאיבה הזה, פוחתת אגירת הנוזלים בגוף, הכליות חוות פחות עומס ויכולות לתפקד בקלות רבה יותר לסלק את יתר הנוזלים העודפים מן הגוף וכך ההתקף של אי ספיקת הלב מסתיים מהר יותר.

לדברי דודי ישראלי, שמונה למנכ"ל החברה לאחרונה (בעבר היה שותף בתחום מדעי החיים בפיטנגו): "הטיפול שלנו משתלב עם הטיפולים התרופתיים בתחום אי ספיקת הלב, שהם לרוב תרופות משתנות. הטיפול יכול להינתן למשך עד 24 שעות, אם כי לפעמים הוא ממצה את עצמו מהר מכך". ההחדרה של המשאבה הקטנה וההוצאה שלה מבוצעות בצנתור, ואין משאירים את השתל בגוף למשך זמן רב.

מג'נטה מדיקל הוקמה על ידי פרופ' אהוד שוומנטל, שייסד את חברת וונטור אשר פיתחה מסתם ללב המושתל באמצעות צנתור. החברה נמכרה למדטרוניק העולמית ב-325 מיליון דולר ב-2009. וונטור וקור-וואלב נמכרו למדטרוניק באותו היום והפכו לבסיס של יחידת מסתמי הלב בצנתור של הענקית, כך שסגאן מכיר את עבודתו של שוומנטל היטב. פיטנגו הייתה משקיעה מובילה גם בוונטור. שותפו של שוומנטל לייסוד מג'נטה הוא יוסי תובל, אשר היה שותפו גם בוונטור.

ישראלי: "אשפוזים ממושכים ואשפוזים חוזרים של חולי אי ספיקת לב, עולים למערכת הבריאות סכומים משמעותיים. ככך שנטפל במהירות ויעילות רבה יותר בחולה אי ספיקת לב כשהוא מגיע לבית החולים עם התקף, כך הוא יסתבך פחות במהלך האשפוז, יתדרדר פחות וצליח להחזיק מעמד זמן רב יותר עד האשפוז הבא". מחלת אי ספיקת הלב, שלרוב נגרמת כתוצאה מפגיעה במסתמים או כסיבוך של התקף לב, מאופיינת בהתקפים שכל אחד מהם מחמיר את המצב הכללי של החולה ופוגע באיכות חייו, עד שבסופו של דבר היא גורמת למצב של נכות או מוות. ההתקפים מאופיינים כאמור בהצטברות נוזלים, הנובעת מכך שהלב אינו מצליח לשאוב את הדם מן הורידים כהלכה. מניעת ההתקפים במידת האפשר, וטיפול מהיר ויעיל בהם כשאין ברירה, מאטה כאמור את התדרדרות המחלה ומשמרת ככל האפשר את איכות החיים.

ישראלי: "בתי החולים צריכים לספוג בעצמם את עלות הטיפול בחולה שהסתבך במהלך אשפוז עם התקף אי ספיקת לב או חולה ששוחרר מבית החולים לאחר טיפול בהתקף וחזר לאחר 30 יום. לכן לבתי החולים אינטרס משמעותי במוצר שיכול לטפל במהירות ויעילות במטופל ומאפשר לשחרר אותו במצב 'יבש' יותר".

המוצר נמצא היום בניסוי קליני באירופה כאשר הכוונה היא להביא אותו לאישור CE לשיווק באיחוד האירופאי, תוך כשנה. כמו כן מתנהלות שיחות עם ה- FDA , רשות המזון והתרופות האמריקאית, כדי לבחון כיצד אפשר לרשום את המוצר לשיווק גם שם.

מג'נטה מדיקל - תעודת זהות

שנת הקמה: 2012

תחום פעילות: מכשיר לטיפול באי ספיקת לב

עובדים: פחות מ-20 עובדים בקדימה

מייסדים: פרופ' אהוד שוומנטל ויוסי תובל

מנכ"ל: דודי ישראל

גיוסים: 23.8 מיליון דולר מאביומד, פיטנגו, ז'אן סגאן, ג'אפקו ומשקיעים פרטיים.