גיל עומר: "הביקורת לגבי חוסר הגיוון העדתי בתאגיד נכונה"

יו"ר תאגיד השידור אמר את הדברים בדיון שנערך במאי, בסמוך לעליית "כאן" לאוויר, עקב הביקורת שנמתחה עליו לגבי חוסר ייצוגם של מזרחיים בטלוויזיה וברדיו ■ התאגיד: "כגוף שעלה לאוויר לפני 5 חודשים בלבד אנו בוחנים עצמנו ללא הרף ומחויבים להעמיק את ייצוג כלל הציבור"

גיל עומר / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
גיל עומר / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

ב-15 במאי השנה, לאחר תלאות ומהמורות רבות, החלו סוף סוף שידורי תאגיד כאן, שהחליף את רשות השידור הוותיקה. מיד עם עלייתו הגיעה גם ביקורת חריפה על חוסר הגיוון שמאפיין את שידוריו בכל הנוגע למגישי הטלוויזיה והרדיו ששובצו בו.

"תאגיד השידור האשכנזי", כינה למשל העיתונאי בן דרור ימיני ב"ידיעות אחרונות" את גוף השידור הציבורי החדש וכתב: "גולדשטיין וקורנפלד וברובינסקי ורוזנבלום וליבסקינד ונויבך. כולם נפלאים. אבל מזרחים יוק. משהו השתבש לחלוטין. שידור ציבורי ללא אנשי ימין או ללא נשים היה זוכה לזעקה אדירה ומוצדקת. תאגיד השידור הישראלי מחזיר אותנו עשרות שנים לאחור, וזו חרפה שחובה לתקן".

שבועיים לאחר מכן, בסוף מאי, התכנסה מועצת התאגיד לדון בביקורת. באופן מעט מפתיע, מפרוטוקול הדיון שהתקבל לאחר בקשת חופש מידע של עמותת הצלחה, עולה כי יו"ר התאגיד, גיל עומר, חש הזדהות עמוקה עם הביקורת החריפה של ימיני ואחרים, ואף רואה במצב הנוכחי פגיעה אישית בו.

"אני מבקש לומר כאן דברים חדים וברורים בנושא הגיוון", פתח היו"ר עומר את הדיון שעסק בנושא. "מהרגע הראשון הנחתה המועצה מדיניות של גיוון וייצוג, ומבחינתי הביקורת בעניין הגיוון היא פצע, כי אני מסכים לה. ברור לגמרי שהדרך הייתה בלתי אפשרית וכו', אבל עם כל הקשיים, במבחן התוצאה, התוצר לא ממלא את מדיניות המועצה. אני רואה את זה כפגיעה ממש אישית כי הנושא בדמי, אבל מעבר לזה יש כאן אי מילוי של מדיניות המועצה".

חבר אחר במועצה, פרופ' דוד אלכסנדר, אמר: "אני מסכים עם הביקורת אבל מסרב להיכנע להיסטריה של ספירת ראשים לפי שמות משפחה ולקטלג אנשים. לגביי ייצוג נשים, בעלי מוגבלויות, ערבים, דתיים וכו' - פה אני מסכים שצריך יותר נראות". עומר השיב כי "יש הבדל גדול בין ספירה של שמות משפחה לבין לפתוח טלוויזיה ולראות מגוון. (צריך ש)לא כולם ייראו ויישמעו אותו דבר, לא כולם עשויים משטאנץ אחד".

עומר כאמור תלה לפחות חלק מהסיבה לחוסר הגיוון בתלאות הרבות שעבר התאגיד ערב הקמתו: "עד שראינו מי משובץ איפה וראינו את חוסר הגיוון כבר היה מאוחד מדי. אני מבקש להעלות כהחלטת מועצה בנושא נשים ומזרחים - המועצה צריכה לדרוש מההנהלה לעשות תיקון בעניין הזה עד סוף 2017. צריך לעשות את הדברים באופן מדוד וזהיר, כמובן שלא נפטר אנשים כי הם לא מזרחיים, ויחד עם זאת אנחנו חייבים לעמוד על כך שהמדיניות שלנו תיושם".

למרות ההצהרות הנחרצות של עומר, בסופו של דבר המועצה לא ממש אוכפת על הנהלת התאגיד פעולה מיידית בנושא. ראשית, המנכ"ל אלדד קובלנץ טוען כי הבעיה היא קטנה יותר מכפי שטוענים חברי המועצה. "הנושא יטופל, (אבל) מבקש מכולם לקחת דברים בפרופורציות: אנחנו משדרים בטלוויזיה, ברדיו ובדיגיטל. בטלוויזיה יש בעיה ונטפל, אבל בדיגיטל וברדיו יש מגוון, אנחנו מאוזנים. גם מבחינת גילאים וגם מהיבטים נוספים".

לקראת סיום הדיון עומר מבקש לנסח הצעת החלטה, ואלכסנדר מציע נוסח שלפיו המועצה מנחה את הנהלת התאגיד להגיע למערך מאוזן יותר "עד סוף 2017". אלא שחברים אחרים במועצה מציינים כי מדובר במועד בעייתי, ועומר מציע לשנות זאת ל"במהלך תקופת ההרצה". קובלנץ מתנגד גם לכך. "הייתי ממליץ (שהנוסח יקבע) 'להקפיד על' ולא לתחום בזמן. משתמע שאנחנו לא מאוזנים בכל הפלטפורמות, אני לא מסכים עם זה".

בסופו של דבר מתקבל נוסח שלא כולל הגדרת זמן ברורה שלפיו "המועצה מנחה את הנהלת התאגיד להקפיד על יישום מדיניות התאגיד בדבר מתן ייצוג הולם, מגוון וראוי לכלל החברה הישראלית בכל הנוגע להרכב כוח האדם המשתתף בשידורים ובהפקתם וזאת ככל שניתן בכל הדרגים ובכל התפקידים בשידור ומחוצה לו".

מאז הדיון שנערך לפני ארבעה חודשים קשה לומר שחלו שינויים משמעותיים בנראות המגישים על גבי מסך כאן, אם כי כן נעשו שינויים מסוימים כמו שילובה של קרן אוזן כאחת המגישות הקבועות של רצועת האקטואליה המשודרת בין 17:00 ל-19:00, כשזו תעבור בקרוב להפקה פנימית של התאגיד. בנוסף, יש לציין כי קובעי המדיניות בתחום החדשות - מנהל חטיבת החדשות ברוך שי וסגנו צ'יקו מנשה, ומנהל רשת ב' עומר בן רובי - הם ממוצא מזרחי בעצמם.

ברוך שי מנהל, חטיבת החדשות מסר: "אנחנו בוחרים עיתונאים ומגישים על בסיס קריטריונים מקצועיים בלבד, תוך מתן ייצוג לכל הזרמים בציבור".

מהתאגיד נמסר: "כאן מחויבת להצגת פניה המגוונים של החברה הישראלית במכלול שידוריה ובכל הפלטפורמות: בזהות המגישים והכתבים, בצוותי העריכה והשידור, באורחים והפאנליסטים, ובראש ובראשונה בתוכן המשודר. יש לבחון ייצוג וגיוון על פי כל הפרמטרים הללו. כגוף שעלה לאוויר לפני כ-5 חודשים בלבד, אנחנו בוחנים את עצמנו ללא הרף ומחויבים לפעול ולהעמיק בשידורינו את ייצוג הציבור הישראלי כולו".