מה עמד אתמול ברקע ביטול החלטת המינויים הפוליטיים?

שקד ולוין היו בטוחים שהממשלה תאשר את ההחלטה ■ מה רבה הייתה ההפתעה כאשר בנימין נתניהו פצח במתקפה כוללת על ההצעה הרופסת, שאינה מספיקה, שאינה מחוללת את השינוי שהוא חולם עליו מזה 8 שנים בשירות המדינה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

החלטת ההצעה לשנות את שיטת מינוי משנים למנכ"לים ולפרוץ את הדרך להוספת מינויים פוליטיים נשלחה לשרים, עוזריהם ויועציהם כבר ביום חמישי שעבר, יותר מיממה לפני יום כיפור. היא הייתה בהישג יד, על מלוא תוכנה כפי שאושר בוועדת השירות של נציבות המדינה -לפני שבועיים. מעבודת ההכנה שנעשתה על ידי חלק מן השרים, במיוחד השרים איילת שקד ויריב לוין, אפשר היה להיות בטוחים שהממשלה תאשר את ההחלטה בישיבת יום א'.

שקד ולוין התחסנו גם בתרכיב מיוחד מפני בג"ץ. הם עשו את כל השלבים הנחוצים כדי לאפשר להם להריץ את הנושא עד לדרגת חיסון-נאור, יעני חיסון מפני שופטי העליון. אם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט הוא חלק מן התרכיב, אז "המחלה" (כלומר, עתירה לבג"ץ נגדם) לא תוכל להתפשט בגוף. מנדלבליט הוא ריפוי המנע, שמחזק את השרים ופועלם.

אפילו להצבעת הנגד של יואב גלנט, הם היו מוכנים מראש. ההחלטה אמורה הייתה לעבור. בוודאות. מקסימום, גם השר שטייניץ עשוי היה להתנגד, מטעמים אחרים משל גלנט. שטייניץ משך לכיוון אחר: הוא תמך בשינוי המבנה של ועדות האיתור בשירות המדינה אך התנגד לפתיחת השורות למינויים משנים למנכ"לים. אבל שטייניץ לא הבליט את העמדה שלו לפני ישיבת הממשלה וגם ציוץ הצבעת הנגד של גלנט, כאשר השרים כבר מתכנסים היה מוזר. מי חשב שהוא יטרח לתת פומבי לעמדה שלו, ברגע האחרון, כאשר ההנחה היא שההצבעה תעבור חלק.

מה רבה הייתה ההפתעה כאשר בנימין נתניהו פצח במתקפה כוללת על ההצעה הרופסת, שאינה מספיקה, שאינה מחוללת את השינוי שהוא חולם עליו מזה 8 שנים בשירות המדינה. אדם שנכח בישיבה סיפר לנו "הייתה לי תחושה של הצגה מוכנה מראש. כאילו נתניהו עכשיו יביא חקיקה הרבה יותר דרמטית. מיד לאחר ישיבת הממשלה, התכנסה ישיבת ראשי הקואליציה ושם הוא בא עם ההודעה על 'חוק המשילות' כאילו הכין את הספין מראש. מיד הודיע שזה יועבר לידי יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן ויו"ר ועדת הכספים גפני. זה היה נראה לי מתוכנן".

ניסיונות במהלך כל היום (ב') לברר מה מתכננים ביטן ו/או גפני, לא נענו. בצוותו של ח"כ גפני לא היו מודעים כלל לכך שהוא אמור להוביל חקיקה ממשלתית בתחום שינוי שיטת מינוי הבכירים. מצוותו של ח"כ דוד ביטן לא הצלחנו להשיג תשובה.

למרות הצהרת נתניהו על "חוק משילות חדש בנוסף לחוק קיצוץ הביורוקרטיה", גם בצוות של ראש הממשלה לא השיבו לנו מה יכלול החוק. האם תבוטל לחלוטין שיטת המינויים כיום? האם ילכו אחרי ארה"ב עד הסוף ויעבירו את כל מינויי בכירי הממשל תחת שימוע בוועדות הכנסת? המועמדים יגישו דו"ח גילוי הון? יחשפו את קשריהם האישיים והמלאים? כשחברי כנסת יושבים בפאנל מתשאל ומראיינים אותם לפני כניסה לתפקיד על הקשר האישי שלהם לאיש עסקים זה או אחר? ספק רב, נתניהו רוצה לאחוז רק בחלק האחד של המינויים, היכולת לבחור אדם ולמנותו כך שיהיה חייב לו את הקריירה הציבורית שלו. הוא לא מעוניין להתמודד עם החלק המשמעותי של השיטה האמריקאית, היא שיטת האיזונים והבלמים בה המועמדים עוברים מסכת שימוע משמעותית, תהליכים שקופים, מענה על שאלונים וגם: הגבלת כהונה של האדם העומד בראש פירמידת המינויים, הנשיא עצמו.

רו"ח איריס שטרק, אחת מנציגת הציבור בוועדת השירות של נציבות המדינה אשר אישרה מראש את ההצעה שהונחה אתמול בפני הממשלה, אמרה לנו שעקבה אתמול בדבקות אחר המתרחש בישיבת הממשלה והייתה המומה. "הדיון שלנו בוועדת השירות של נציבות המדינה היה מקצועי ומעמיק, הבנו את הבעיה והתסכול של השרים, בכך שיש להם כהונות קצרות יחסית והם שואפים להעביר מדיניות מסוימת וידיהם כבולות בשל ביורוקרטיה מסובכת. אנשים שמועמדים למשרות בכירות עוברים תהליך מכרזים שנמשך לעתים שנה ולכן נוטשים באמצע הדרך."

"אנחנו הנחנו הצעה מדויקת, קבענו תנאי סף גבוהים מאוד למינוי משנים למנכ"לים, עם ניסיון מקצועי רלוונטי של 6 או 7 שנים, הוספנו מנגנון איזונים ובלמים. מדובר במשרות של פרויקטורים למשרדי הממשלה שאמורים לסייע לשרים להזיז דברים. 

- הופתעת מכך שההצעה נדחתה, כי בשעות הבוקר ביום א' אפשר היה להבין שזה יעבור בקלות?

"הייתי המומה. הם היו צריכים לאשר בענק את מה שהובא אתמול. מדובר בהחלטה שקולה ומאזנת, ובה יכולת לקדם ולשלב בעבודת השרים אנשים טובים. לדעתי הממשלה עשתה טעות אתמול"

- יכלו לאשר את זה ובמקביל לעבוד על הצעת חוק נוספת של נתניהו?

"כן. אין סתירה בין הדברים. ההצעה שהונחה אתמול הייתה צריכה לעבור, ומעבר לכך יכולים לתכנן מהלכים נוספים, הרי אין שום סתירה."

- אז מדוע ראש הממשלה הדף אתמול את הצעת שקד, במקום לאשר אותה ועליה להוסיף מהלך נוסף מטעמו ?

"אין לי מושג. אף אחד מקרב שרי הממשלה לא משתף אותי בסיבות לדחייה. אני בטוחה שראש הממשלה ידע היטב מה אנחנו אישרנו, הרי מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר היה חלק מן הצוות שלנו שבחן את הדברים בועדת השירות של נציבות שירות המדינה, ולמעט הישיבה האחרונה בה הצבענו לאשר את ההחלטה (גרונר ליווה את נתניהו בעצרת האו"ם באותו השבוע- ט"ש), הוא נכח בכל הישיבות שלנו והוא היה בעד ההחלטה הזו בדיוק כמוני".

את התסכול של שרת המשפטים מדחיית הצעתה אפשר היה לשמוע מתוך דברים שנאמרו על ידה בנוגע למה שהתרחש בישיבה. "יש שרים שמדברים ויש שרים שעושים" אמרה שקד בתום הדיון "אפשר להמשיך לדבר על משילות עוד שנים רבות, הבאנו הצעה מעשית בפעם הראשונה" היא אמרה.

שקד חטפה אש מן התקשורת בחודשים האחרונים בנוגע להצעתה. הצעתה רוככה לאור הערות ממלא מקום נציב שירות המדינה אהוד פרוואר וגם עם הצמצום הזה, היא המשיכה לספוג אש. בישיבה האחרונה של ועדת השירות, פראוור הצביע נגד ההחלטה. לפני מספר חודשים, גם נציב שירות המדינה היוצא משה דיין, התנגד להצעה. ועם כל זה היא חטפה אתמול מקלחת קרה מעמיתיה.

השרה גילה גמליאל, זלזלה בהצעה וכינתה אותה "בדיחה". גמליאל מסתובבת עם בטן מלא על נציבות שירות המדינה אחרי שבמשך חודשים נאבקה בכל הפרוצדורת האפשריות כדי להביא למינוי של חברת הילדות שלה רינת דנון, יועצתה לשעבר לתפקיד ראשת הרשות לקידום מעמד האישה במשרד לשוויון חברתי. למרות התארים האקדמיים והניסיון המקצועי של דנון, נציבות שירות המדינה פסלה את המינוי בשל הקשרים האישים. מאז גמליאל חדורת נקמה ובינתיים כבר מינתה את אווה מדז'יבוז לתפקיד והאחרונה נכנסה החודש לעבודה. בזבוז הזמן הרב על מאבק אל מול נציבות שירות המדינה והליך המינוי שבו נבחרה בסוף מדז'יבוז גרם לכך שהמשרה עמדה ריקה במשך כמעט שנתיים.

גם התפקיד המכריע בנוגע לעיצוב תהליכי המינויים בממשלה - נציב שירות המדינה- עומד ריק מזה חצי שנה. ממלא המקום אהוד פרוואר מנסה לבלום ביזוי השירות הציבורי. אך אם נתניהו חפץ בכל ליבו בשינוי שיטת המינויים, מה מונע ממנו לחפש לתפקיד הנציב אדם או אישה בעל מעמד ציבורי משמעותי, אדם שיכול לנהל את כח האדם של המדינה ביד רמה ואף להוביל מהלכי שיפור וייעול?

העובדה שנתניהו אינו ממהר לבחור נציב שירות המדינה, מחזקת את התחושה שגם הפרחת המידע בנוגע לדבר חקיקת חוק משילות חדש, אינו אלא הצהרה ריקה.