קבלת פנים צוננת במיוחד לנאוויטס: צנחה אתמול 17%

שותפות חיפושי הנפט והגז של גדעון תדמור החלה להיסחר אתמול בת"א, אחרי הנפקה שלוותה בתלאות והפחתת מחיר של 10%

גדעון תדמור / צילום: אוריה תדמור
גדעון תדמור / צילום: אוריה תדמור

קבלת פנים צוננת במיוחד ציפתה לשותפות חיפושי הנפט והגז נאוויטס  פטרוליום, שהחלה אתמול (א') להיסחר בבורסה בת"א. גם לאחר שמחיר ההנפקה שלה הופחת ב-10% בחודש שעבר, ספגו אתמול המשקיעים בהנפקתה צניחה של 17% במחיר יחידות ההשתתפות.

מהלך גיוס ההון של נאוויטס, הנמצאת בשליטת גדעון תדמור, היה לא פשוט, אולם לאחר שני מהלכי הנפקה של חוב והון, הצליחה החברה להשלים גיוס של כ-530 מיליון שקל מהציבור בישראל - כספים שנועדו לטובת פיתוח חיפושי הנפט והגז של השותפות בצפון אמריקה וחיזוק איתנותה הפיננסית.

לפני כשבועיים השלימה נאוויטס גיוס של כ-46 מיליון שקל בת"א באמצעות הנפקה ראשונה של יחידות השתתפות לציבור. כדי להשלים את המכרז המוסדי, שבמהלכו התקבלו ביקושים נמוכים מהצפוי, הפחיתה כאמור החברה את מחיר המינימום בהנפקה בקרוב ל-10%, כשגם היצע יחידות ההשתתפות הוקטן. לצד ההנפקה לציבור, זכתה נאוויטס להזרמה של 15 מיליון שקל מהשותף הכללי, בראשות היו"ר תדמור, כך שבסך הכול הצליחה לגייס כ-60 מיליון שקל לפי שווי חברה של כרבע מיליארד שקל אחרי הכסף.

סכום של 5.2 מיליון דולר מתמורת ההנפקה מיועד להחזר חלק מהלוואה שהעמידה קבוצת דלק לשותפות, שיתרתה עומדת נכון לסוף הרבעון השני על כ-24 מיליון דולר. נוסף על כך, תדמור נתן ערבות אישית לחוב של נאוויטס, בהיקף של כ-6.3 מיליון דולר, וזו הופחתה לאחר ההנפקה לכ-3.5 מיליון דולר. סכום נוסף של 2.8 מיליון דולר מתמורת ההנפקה מיועד להפקדת פיקדון בנקאי, שיחליף ערבות שהועמדה על ידי תדמור בגין מכרז בקנדה.

עוד קודם להנפקת יחידות ההשתתפות לציבור בת"א, השלימה חברה בת של נאוויטס - נאוויטס בקסקין מימון - הנפקה של שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-472 מיליון שקל, שתמורתן מיועדת להשקעה בפיתוח תגלית הענק "בקסקין" במפרץ מקסיקו שבארה"ב, בהיקף של 486 מיליון חביות נפט, שצפויה להפיק בפועל במחצית השנייה של 2019.

גם הנפקת האג"ח לא הלכה חלק, והכסף גויס לאחר ניסיון ראשון לא מוצלח ורק לאחר שהריבית על האג"ח הועלתה ב-1.25%, לרמה של 7.75%, וזאת לצד שינוי שטר הנאמנות באג"ח ושיפור תנאי המלווים. כיום, אגב, עומדת התשואה בשתי סדרות האג"ח הצמודות לדולר (מח"מ כ-3.3 שנים) על 8.8%-9.1%.

זכויות ב-12 פרויקטים בארה"ב

נאוויטס פטרוליום פועלת בתחום החיפושים, הפיתוח וההפקה של נפט וגז טבעי. פעילותה מתמקדת בחיפוש ואיתור פרויקטים בעולם, וכן בפיתוח רישיונות קיימים במפרץ מקסיקו ובביצוע עבודות ראשוניות לעיבוד המידע לגבי רישיונות אלה. נכון להיום, השותפות היא בעלת זכויות ב-12 פרויקטים, הכוללים 20 זיכיונות לקידוח וחיפוש נפט וגז טבעי בארה"ב, במימי מפרץ מקסיקו, דרומית לחופי מדינות טקסס ולואיזיאנה וכן ביבשה במדינת לואיזיאנה. כמו כן, לשותפות רישיון אקספלורציה בים, באזור מזרח ניופאונדלנד בקנדה.

תדמור, מוותיקי תחום חיפושי הנפט והגז בישראל, עמד במשך שנים ארוכות בראשות שותפויות חיפושי הנפט והגז שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, דלק קידוחים ואבנר, בתקופת תגליות הגז הענקיות שבהן לקחו חלק - ים-תטיס, תמר ולוויתן. מלבד היותו אחד מהפעילים הוותיקים בתחום הנפט והגז בישראל, תדמור הוא גם אחד השכירים העשירים במשק. במהלך השנים הוא נהנה מסכומי עתק שזרמו לכיסיו, בעיקר בזכות מימוש אופציות בחברות שונות מקבוצת דלק, בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים, נוסף על שכר של עשרות מיליוני שקלים שגרף.

ועוד בנושאי נפט וגז, חברת אלון חיפושי גז (מחזיקה ב-4% משדה הגז תמר) ששקלה להשקיע בשותף הכללי של רציו (המחזיקה ב-15% מהזכויות בשדה לוויתן), דיווחה הבוקר כי המגעים לא הבשילו לכדי הסכם, וכי "החברה ממשיכה לבחון אפשרויות השקעה נוספות בתחום חיפוש והפקה של נפט וגז טבעי".