נוהרים לחו"ל: גידול של 7.5% בתנועת הנוסעים בנתב"ג בספטמבר

גם ספטמבר 2017 הסתיים בגידול בתנועת הנוסעים מנתב"ג: כמעט 2 מיליון נוסעים עברו במהלכו – גידול של 7.5% לעומת חודש ספטמבר אשתקד ■ מהי חברת התעופה המובילה, ולאיזה יעד טסנו הכי הרבה?

נתב"ג / צילום: תמר מצפי
נתב"ג / צילום: תמר מצפי

גם חודש ספטמבר 2017 הסתיים בגידול בתנועת הנוסעים מנתב"ג: כמעט 2 מיליון נוסעים עברו במהלכו (1.966 מיליון) - גידול של 7.5% לעומת חודש ספטמבר אשתקד. מתחילת השנה עמדה תנועת הנוסעים מנתב"ג על 15.3 מיליון - גידול של כ-16% ביחס לשנה קודמת. תנועת המטוסים בספטמבר האחרון עמדה על 12,392, כשבולט גידול בתנועת טיסות צ'רטר ולואו קוסט על חשבון טיסות סדירות. 

היקף תנועת הנוסעים בחברת התעופה אל-על ירד בפסטמבר האחרון לעומת ספטמבר 2016 בכ-13% ועמד על 480 אלף. במקום השני ממוקמת ישראייר, שזקפה לעצמה גידול של 30%, דרכה טסו 95.5 אלף נוסעים. טורקיש איירליינס, השלישית בהיקפה לחודש ספטמבר, רשמה כ-91.4 אלף נוסעים; וארקיע אחריה עם כ-82 אלף נוסעים.

מי שממשיכה להתחזק היא חברת התעופה הרוסית אירופלוט, דרכה טסו 71.5 אלף נוסעים; וחברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר, שרשמה גידול של 80% לאור הגברת תדירות הטיסות, כך שבחודש ספטמבר טסו עמה כמעט 70 אלף נוסעים מנתב"ג.

חברת התעופה הטורקית פגסוס גם היא מציגה נתונים מרשימים, המצביעים על גידול של 52% בהיקף הפעילות לעומת ספטמבר אשתקד - דרך החברה טסו בחודש שחלף 68 אלף נוסעים. חברות נוספות שרשמו גידול משמעותי הן לוט הפולנית (200%), טוס איירווייז (324%), אורל איירליינס (420%) והיינאן איירליינס (63%).

מתחילת השנה דירוג 5 חברות התעופה החזקות מציב את טורקיש איירליינס אחרי אל-על כחברה הזרה החזקה בישראל - בעיקר לטיסות קונקשן; אחריה אירופלוט הרוסית - גם כן מאותה סיבה, קרי טיסות המשך למגוון יעדים ברחבי העולם.

חברת איזי ג'ט שומרת על מקומה בחמישייה הפותחת; ואחריה ישראייר, שמתחילת השנה גדלה בהיקף פעילותה בשיעור מרשים של 45%. במקום השישי ארקיע; ואחריה וויזאייר שמתברגת בחברות החזקות בישראל הודות להתחזקות הפעילות בארץ, כך למשל עם קו ללונדון שהושק לאחרונה.

מבין חברות הלגאסי הוותיקות, יונייטד רשמה לעצמה גדול של 28% בהיקף תנועת הנוסעים מתחילת השנה עם כמעט 400 אלף נוסעים שטסו דרכה; ולופטהנזה גדלה ב-13% בהיקף פעילותה, כשדרכה טסו כמעט 415 אלף נוסעים מתחילת השנה. בריטיש איירוויז רשמה גידול של 7.5% מתחילת השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מבין חברות הלואו קוסט, לצד וויז אייר, גדלה טראנסאוויה ב-66% בהיקף פעילותה מתחילת השנה.

לאן טסנו?

היעד המוביל הוא טורקיה - כאמור בעיקר כתחנת מעבר, ואחריה יוון. אוקראינה, שהיוותה יעד בעיקר לחסידי אומן, היא היעד השלישי בהיקף תנועת הנוסעים אליו בחודש שעבר עם עלייה של 38% לעומת שנה קודמת. היעדים המסורתיים דוגמת ארה"ב וגרמניה דורגו במפת היעדים לאחר מכן.

עוד נציין גידול מרשים בתנועת הנוסעים לקפריסין כחלופה לטורקיה או לאיי יוון, שהמחירים אליהם התייקרו. מדינות אחרות שתנועת הנוסעים אליהן גדלה כוללות את סין (44%), פולין (33%) הונגריה, רומניה, סלובקיה ליטא וסרביה - מה שמשקף את גידול הפעילות של חברות הלואו קוסט המפעילות טיסות ליעדים אלה. 

במבט על מפת היעדים מתחילת השנה, טורקיה משכה אליה 1.5 מיליון נוסעים - גידול של 20% ביחס לשנה קודמת, כאמור בעיקר כיעד ביניים בדרך ליעדים אחרים בעולם, אחריה ארה"ב, שממשיכה להיות היעד החביב על ישראלים; אחריה גרמניה, יוון צרפת ורוסיה.

מעניין לראות כי למרות שאנטליה היה היעד הראשון המוביל בחודש שעבר, הכוונה היא שלצד הנוסעים הרבים שממשיכים בטיסות קונשן מאיסטנבול בעיקר, תנועה של כ-80 אלף נוסעים הגיעו לאנטליה ליעדי הנופש - מספר דומה לאלה שנחתו באיסטנבול. כ78 אלף נוסעים טסו אל ומקייב, וכ-71.5 אלף לבירת רוסיה מוסקבה.

היעד הראשון המוביל מתחילת השנה, כלומר שבו נחתו הממריאים מנתב"ג, הייתה הבירה הטורקית; ואחריה פריז, מוסקבה וניו-יורק.