נחשף הלו"ז החריג של הממונה על התקציבים היוצא אמיר לוי

הממונה על התקציבים היוצא ביקר רבות בערי המגזר הערבי ובהם נצרת, אום אל פחם, כפר קרע, טמרה, חורה ויישובי הפזורה הבדואית ■ נפגש עם סטלה הנדלר, מיכאל גולן ובכירי התאגיד

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

בסוף יולי סיים הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי כהונה בת ארבע שנים בתפקיד. הבוקר נחשף יומן הפגישות של לוי, המשתרע על 578 עמודים, ומפרט את פגישותיו מתחילת 2016 ועד לסיום כהונתו ביולי השנה. חשיפת היומן באה על-רקע חשיפת יומני הפגישות של כל בכירי האוצר על-ידי המשרד, מהלך שהחל ביוזמת היועץ המשפטי של עמותת הצלחה עו"ד אלעד מן.

אגף התקציבים באוצר מעסיק בסך הכול כ-60 איש אך תפקיד הממונה על התקציבים הוא תפקיד מפתח לא רק באוצר אלא בממשלה כולה. הממונה וששת סגניו מטפלים לא רק בהכנת תקציב המדינה ובאישורו, אלא מעורבים בכל המהלכים המרכזיים למשק ובעיקר בנושאים כמו רפורמות בחברות ממשלתיות ומהלכי שינוי מבני והגברת תחרות בענפים כלכליים מרכזיים כמו הבנקים, חברות התקשורת וענף הנדל"ן.

שיטת הניהול של לוי, כפי שנכתב בכתבת סיכום לכהונתו במוסף G של "גלובס" אפשרה לו להתמקד בנושאים אסטרטגיים תוך שהוא מאפשר לכפופים לו לנהל את מרבית העבודה השוטפת לאורך השנה. משום כך ניתן לזהות בקלות את האג'נדה של לוי מתוך לוח פגישותיו. לוי אגב, הקפיד לסיים יום אחד בשבוע מוקדם, על-מנת להקדיש זמן למשפחתו או לחברים.

נושא שבולט מאד ביומן הפגישות של לוי הוא המגזר הערבי. כמי שרואה בהחלטת הממשלה 922 (לפיתוח כלכלי של המגזר הלא-יהודי) את הישגו הגדול בקדנציה, הקדיש לוי ימים רבים לסיורים במקומות שונים במגזר ובהם נצרת, אום אל פחם, כפר קרע, טמרה, חורה ויישובי הפזורה הבדואית. אחד מימי העבודה של לוי אף הוקדש ל"סיור במגרשי ספורט במגרש הערבי" (לוי נהג להציג את עמו כאוהד כדורסל וכדורגל של הקבוצות הירושלמיות הפועל ירושלים והפועל קטמון).

בנוסף נפגש לוי עם אישי ציבור ערבים ובהם מנהיג הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה ועם השרים גלעד ארדן, זאב אלקין ויריב לוין בנושאים הקשורים לנושאי אכיפה ותכנון במגזר. כמו כן היה מעורב באירועים של עמותות הפעילות בנושא ובהם צופן, המקדמת השתלבות ערבים בהייטק וקולקטיב אימפקט - המקדמת שיתופי פעולה וחונכות בין אישית. לוי אף חנך אישית פעיל ערבי ישראלי והשקיע בכך פגישות רבות והשתתף בקורסים אוניברסיטאית, וועידות וסדנאות בנושא כלכלת ערביי ישראל.

לוי עסק גם בקידום השתלבות חרדים בשוק תעסוקה וערך מספר סיורים במקומות שונים המגזר החרדי אם כי ניכר שהנושא היה בעל חשיבות פחותה מבחינתו.

נושא אחר שהעסיק את לוי לא מעט היה קידום שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לרשות הפלסטינית - בנושא זה נפגש מספר פעמים עם שר האוצר הפלסטיני (כולל ברמאללה) וכן עם אישים ישראלים בולטים כמו עו"ד יצחק מולכו והיזם רמי לוי. לוי ערך סיור לאנשי אגף תקציבים בעוטף ירושלים בהדרכת מתאם הפעולות בשטחים האלוף פולי מרדכי ועסק בתכנית לשיפור המעברים בכניסות לישראל משטחי הגדה.

נושא אחר שהעסיק את לוי במהלך התקופה היה הוועדה להארכת גיל הפרישה לנשים שבראשה עמד. המלצות הוועדה נדחו על-ידי שר האוצר לאור התנגדות חברות כנסת מהאופוזיציה להארכת גיל הפרישה לנשים מעבר ל-62.

נושא בולט אחר שלוי קידם היה יוזמת הטלת המס על בעלי שלוש דירות ומעלה - יוזמה שלוי העלה, והצליח לשכנע את שר האוצר משה כחלון להפוך אותה לדגל שלו. בין התחומים הנוספים בהם עסק היו קידום הרכבת הקלה בירושלים ומיזמי תשתית אחרים כולל פגישה בנושא "תעלת הימים".

עם ראש הממשלה נתניהו נפגש לוי להצגת תקציב המדינה ועיקריו לדיון בתקציב הדו-שנתי ובנושאים ביטחוניים שונים ובהם תר"ש גדעון והסכם הסיוע הביטחוני עם ארה"ב. לפחות שתי פגישות הוקדשו לתאגיד השידור הציבורי.
פגישה מעניינת בארבע עיניים הייתה ללוי עם נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור בנושא הפנסיה לשופטים.

לוי הרבה להיפגש במהלך התקופה (כאמור 2016-2017) עם מנכ"לי חברות התקשורת המרכזיות: בין היתר נפגש מספר פעמים עם מנכ"לית בזק סטלה הנדלר, מנכ"לית קבוצת הוט טל גרנות גולדשטיין, יו"ר פרטנר ומנכ"ל סבן קפיטל גרופ אדם צ'זנוף (וקודמו שלמה רודב), מנכ"ל RGE מודי פרידמן. עם מנכ"ל גולן טלקום מיכאל גולן נפגש לוי פעמיים על-רקע המאבק שניהל האוצר נגד מיזוג גולן-סלקום.

פגישה מעניינת הייתה ללוי ב-1 בספטמבר בבניין המגדל בת"א עם מנכ"ל רשת אבי צבי, מנכ"ל קשת אבי ניר ומנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי בנושא "חוק ההסדרים". נושא אחר שלוי היה מעורב בו מאד היה המאבק להקמת לסגירת רשות השידור והקמת תאגיד השידור הציבורי. לוי נחשב לאחד מגדולי התומכים בתאגיד ובהופעה בוועדת הכלכלה של הכנסת התריע כי הדחייה בהפעלתו תעלה מאות מיליוני שקלים לאוצר המדינה - בניגוד לעמדת ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן.

בנושא תאגיד השידור הציבורי השתתף לוי בפגישה ב-14 בנובמבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המטה יואב הורביץ ומנכ"ל האוצר שי באב"ד. ב-7 לדצמבר נערכה פגישה נוספת אצל נתניהו שהוגדרה "התייעצות" והשתתפו בה גם היועץ המשפטי של האוצר עו"ד אסי מסינג. כמו כן לוי נפגש חמש פעמים במהלך 2016 עם אלדד קובלנץ ובכירי התאגיד.

עם מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר נפגש לוי חמש פעמים בנושאי התאגיד, עסקת גולן-סלקום, התחרות בשוק התקשורת וועדת פילבר. לוי גם נפגש עם השר צחי הנגבי בנושא התאגיד.

במסגרת פגישותיו עם ארגונים ופעילים חברתיים נפגש לוי עם דפני ליף, ממובילות המחאה החברתית של קיץ 2011. בנוסף קיים פגישות עם בכירים בארגונים לא-ממשלתיים כמו הג'וינט, עמותת דרך חדשה, עתידים, המרכז להעצמת האזרח ועמותת צעד קדימה. פגישות מעניינות אחרות היו ללוי עם דמויות מוכרות כמו הסופרת דורית רביניאן והזמרת איה כורם. הוא גם השתתף במסיבת הפתעה לרגל יום הולדת ה-60 של השר לשעבר שלום שמחון.