טראמפ ביוזמה נגד חיזבאללה; יפעל להתרת ההסכם עם איראן

במהלך כפול, יעצים הבית הלבן את המאבק במשטר האייתאללות ■ טראמפ מתכנן להכריז בשבוע הבא שאיראן אינה מקיימת את ההסכם הגרעיני כלשונו, צעד שיותיר בידי הקונגרס את ההחלטה האם לחדש את הסנקציות על טהראן

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עומד לנקוט מהלך כפול במאמץ להעצים את המאבק האמריקאי נגד משטר האייתאללות: היום (ו') מתכנן הנשיא להכריז על יוזמה חדשה נגד חיזבאללה, ארגון הטרור שמשמש למעשה כזרוע צבאית של איראן, ובשבוע הוא הוא צפוי לנקוט צעד ראשון להתנערות ארה"ב מההסכם הגרעיני עם איראן. עם זאת, יש הערכות שההסכם ישרוד ויישאר על כנו.

אמש, לפני תחילת פגישה עם קציני צבא בכירים בוושינגטון, אמר טראמפ כי איראן אינה מקיימת את רוח ההסכם הגרעיני וכי חיוני שלא יעלה בידה להשיג נשק גרעיני, בהיותה מדינה שתומכת בטרור ובאלימות. הוא רמז, שההסכם עם איראן יהיה אחד מנושאי הפגישה עם הקצינים. "תשמעו על איראן במועד קרוב ביותר", אמר הנשיא.

ובסיום הפגישה השמיע טראמפ הערה מסתורית: "אולי זה השקט שלפני הסערה... בחדר הזה נמצאים מפקדי הצבא הגדולים בעולם... אתם עוד תראו". לא ברור אם ה"סערה" היא רמז לתוצאות פוטנציאליות של החלטה נשיאותית להביא לביטול ההסכם.

"וושינגטון פוסט", "ניו יורק טיימס" ופרי ביקון" מסרו, כי לקראת סוף השבוע הבא צפוי טראמפ לשלול את תקפות ההסכם. הוא יצהיר שההסכם אינו משרת את האינטרסים של ארה"ב ושאיראן אינה מקיימת את התחייבויותיה כפי שהן מפורטות במסמך. ייתכן שהוא ישא נאום על המהלך ביום ה', 12 באוקטובר.

לכאורה, למהלך כזה יש פוטנציאל להניע את הקונגרס לחדש את הסנקציות על טהראן, ובה בעת לפתוח למשטר האייתאללות חלון הזדמנויות לחדש את הפיתוח המואץ של נשק גרעיני.

אך, על פי הדיווחים, יימנע טראמפ מלהמליץ לקונגרס לחדש את הסנקציות, כמקובל במקרים כאלה. המשמעות היא, שהבית הלבן מפקיד בידי הקונגרס את גורל ההסכם. (על פי חוק, חייב הנשיא לאשר לקונגרס מדי שלושה חודשים שאיראן מקיימת את ההסכם ככתבו ולשונו. מועד היעד של ההחלטה הנשיאותית בסוגיה זו הוא 15 באוקטובר). בתוך חודשיים יצטרכו שני בתי המחוקקים להחליט האם לחדש את הסנקציות על איראן, ובכך להניע את מנהיגיה להסתלק מההסכם ולחדש את מאמציהם לפתח נשק גרעיני, או להימנע מחידוש הסנקציות, כלומר להשאיר למעשה את ההסכם על כנו ולשמר את הסטטוס-קוו.

בהעדר המלצה נשיאותית כיצד לנהוג, אין שום ודאות, שהקונגרס יחליט לחדש את הסנקציות. רוב המחוקקים הדמוקרטים, לרבות כאלה שיצאו בשעתם נגד הסכם, מתנגדים עתה לביטולו משני טעמים: ביטול ההסכם יוכיח לקוריאה הצפונית שהסכם פוטנציאלי בינה לבין וושינגטון לא יהיה שווה את הנייר שעליו הוא ייכתב; יתר על כן, הוא יבודד את ארה"ב ובעלות בריתה. אלה יוסיפו לתמוך בהסכם עם איראן, שעליו חתומות חמש חברות מועצת הביטחון וכן גרמניה.

יותר מ-180 צירים דמוקרטים בבית קראו שלשום לטראמפ להשאיר את ההסכם על כנו. הקריאה כלולה במכתב פומבי ששלחו הצירים לבית הלבן. את המכתב יזמו הצירים טד דויטש, מפלורידה, ודייוויד פרייס, מקרוליינה הצפונית. דויטש נאבק בשעתו נגד החתימה על ההסכם, אך עתה הוא שינה את דעתו.

"כמה מאיתנו הצביעו בעד ההסכם וכמה מאיתנו התנגדו לו", נאמר במכתב, שנוסחו מתפרסם באתרי האינטרנט של דויטש ופרייס. "בכל זאת, כולנו מאמינים עתה שאכיפה מלאה של תנאי ההסכם, עד המילה האחרונה, תעניק לארה"ב יכולת רבה יותר לבלום את התכנית הפוטנציאלית של איראן לייצר נשק גרעיני. היא גם תאפשר לממשל לסכל את הפעילויות האיראניות שמערערות את היציבות (בעולם)".

יתר על כן, גם מחוקקים רפובליקאים אינם נלהבים להביא לביטול ההסכם, לפחות לא בשלב זה, לדברי ה"טיימס". המשמעות היא, שלמרות הלחצים והכותרות, הסנקציות האמריקאיות על איראן לא יוטלו ההסכם הגרעיני יוסיף להיות שריר וקיים.

ועם זאת, טראמפ יוכל לומר לאוהדיו, שהוא קיים את הבטחת הבחירות שלו ופעל נגד ההסכם. בפועל, הוא ייאלץ להתכופף מול המציאות: חידוש הסנקציות יביא למעשה למחיקת ההסכם, ומחיקה כזו תחולל מורת רוח עמוקה בקרב בעלות בריתה של וושינגטון, שלא לדבר על חידוש מאמצי טהראן לפתח נשק גרעיני.

גם חיזבאללה על הכוונת

מבחינת הנשיא, התנערות מההסכם בלי להמליץ לקונגרס על הטלת סנקציות נגד איראן תהיה בחירה בשביל הזהב. ביטול ההסכם הוא אחת מהמטרות המוצהרות של ממשלו. במהלך מסע הבחירות, הכריז טראמפ פעמים רבות, שההסכם הגרעיני עם איראן הוא "העסקה הגרועה ביותר שעליה חתמה ארה"ב אי פעם" והבטיח שהוא "יקרע לגזרים" את המסמך ביומו הראשון בבית הלבן.

זה טרם קרה, למורת רוחו, בעיקר בגלל התנגדות של בכירי צוות הביטחון הלאומי בממשל. שר-החוץ רקס טילרסון, שר-ההגנה ג'יימס מאטיס, ויו"ר המטות המשולבים של הצבא, גנראל ג'וזף דאנפורד, הביעו התנגדות פומבית לביטול ההסכם, וכמוהם גם מחוקקים רבים, בעיקר דמוקרטים, והקהיליה הדיפלומטית. הימנעות מהמלצה לחדש את הסנקציות תהיה מחווה של טראמפ למתנגדים לביטול ההסכם ולמעשה דרך מתוחכמת לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה - יציאה פומבית נגד המסמך ובה בעת שמירתו בתוך הארון.

על פי הערכות, מנסה הבית הלבן לבנות אסטרטגיה רחבה להגברת הלחץ על איראן - לא רק בחזית הגרעינית אלא גם נגד תכנית הטילים הבליסטיים שלה ופעולותיה שמערערות את היציבות ברחבי המזה"ת, לרבות תמיכתה הפעילה במשטר אסד בסוריה. האיומים על ההסכם הגרעיני הם רק חלק מהמאבק הרב-חזיתי הזה.

ואכן "פוליטיקו" דיווח אמש כי ממשל טראמפ ישיק היום קמפיין ציבורי חדש נגד חיזבאללה. ארגון הטרור נחשב בוושינגטון שלוחה איראנית לכל דבר. בין רכיבי הקמפיין: הכרזה על גמול כספי בתמורה ללכידת טרוריסטים "מבוקשים ביותר"; הגברת מאמצי האכיפה של סוכנויות מודיעיניות וגופים משטרתיים; וגיוס בעלות ברית שיוכלו לסייע במאבק לקעקוע הרשת הגלובלית של חיזבאללה.

"מדובר במהפך בדרך שבה אנו רואים את חיזבאללה", אמר פקיד בממשל ל"פוליטיקו". "הארגון הזה שואף ללגיטימיות ובה בעת הוא עוסק בטרור".