כחלון החליט למנות את עו"ד ינקי קווינט למנהל רשות החברות

קווינט - שגבר במרוץ לתפקיד על אבי גפן ועו"ד מיה ליקוורניק - יחליף בתפקיד את אורי יוגב, שחזה במדויק את זהות מחליפו

יעקב קוינט / צילום: רפי קוץ
יעקב קוינט / צילום: רפי קוץ

שר האוצר, משה כחלון, החליט למנות את עו"ד יעקב (ינקי) קווינט לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות. זאת, לאחר שוועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד - שבה היו חברים המשנה לנגידה, ד"ר נדין טרכטנברג, ד"ר סמר חג' יחיא, ד"ר אסנת לוקסנבורג והמשנה ליועמ"ש עו"ד מאיר לוין - המליצה בפניו על 3 מועמדים סופיים: אבי גפן, עו"ד מיה ליקוורניק ועו"ד יעקב קווינט. 

קווינט יחליף בתפקיד את אורי יוגב, שחזה במדויק את זהות מחליפו. 

על-פי הודעת האוצר, הבוקר (א') ריאיין שר האוצר, משה כחלון, את שלושת המועמדים ובחר בקווינט לתפקיד. מהאוצר נמסר כי "קווינט, המשמש ב-9 השנים האחרונות כיועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בלט בניסיונו ובהיכרותו עם עבודת הממשלה. בשנה האחרונה כיהן קווינט במקביל לתפקידו כממלא-מקום נציגו של שר האוצר במועצה הארצית לתכנון ובנייה וכן נציג שר האוצר בוועדת סל התרופות לשנים 2016-2017".

לקווינט, בוגר המכללה לביטחון לאומי, יש תואר ראשון במשפטים וכלכלה מאוניברסיטת בר-אילן, תואר שני במדע המדינה מאוניברסיטת חיפה ותואר שני נוסף במינהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן. קווינט הוא בוגר ישיבת ההסדר הר עציון שבאלון שבות, נשוי ואב לחמישה.

שר האוצר, משה כחלון, בירך על מינויו של קווינט: לאחר שראיינתי 3 מועמדים ראויים וטובים, החלטתי לבחור בעו"ד ינקי קווינט, ואני מאחל לו בהצלחה בתפקידו".

כחלון יביא את ההחלטה על המינוי לאישור הממשלה.

עו"ד יעקב (ינקי) קווינט (44) מכהן כבר שנים ארוכות כיועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל. קווינט החליף בתפקיד את עו"ד רחל זכאי ומונה ליועץ המשפטי של הארגון ב-2008 לאחר שכיהן לפני כן כסגנה של זכאי ברשות המקרקעין (אז עוד מינהל מקרקעי ישראל). קווינט ליווה מספר תהליכים משמעותיים ברשות, בין היתר את הרפרומה הגדולה שהפכה את מינהל מקרקעי ישראל לרשות מקרקעי ישראל.

במקביל, כבר שנים שקווינט מקדם ומלווה את המהלך הארוך והמסובך של ייסוד קודקס החלטות מועצת מקרקעי ישראל. נזכיר כי מועצת מקרקעי ישראל דנה ומאשרת החלטות כבר שנים ארוכות ובכל פעם החלטות עבר מוחלפות או מתעדכנות. העובדה כי מדובר באלפי החלטות ובמידע רב חשוב ומהותי מקשה על העוסקים בתחום, ובוודאי על האזרח מן השורה, להתמצא בפרטים. לצורך כך הוחלט על גיבוש קודקס החלטות שיפשט את ההתמצאות וקווינט כיועץ משפטי לרמ"י נטל חלק גם במהלך זה.

קווינט כיהן ביועץ משפטי ברשות מקרקעי ישראל תחת שורה ארוכה של שרים. עקב העובדה שרמ"י היא גוף העוסק במדיניות קרקע, ובסכומים גדולים של כסף, מדובר בצומת דרכים חשובה בה נדרש שומר סף משמעותי כמו גם עבודה מול השרים הרלוונטיים מצד אחד ואנשי המקצוע מצד שני. גורמים המכירים את קווינט ובקיאים בעברו המקצועי סבורים שהתנהלותו בעבר הופכת אותו למועמד מתאים לתפקיד ראש רשות החברות.

עוד נציין כי כמו בכל גוף ממשלתי, גם ברמ"י תפקידו של היועץ המשפטי הפנימי של הרשות הפך להיות דומיננטי יותר ויותר ככל שחולפות השנים. בתוקף תפקידו משתתף קווינט בישיבות המועצה כמו גם בישיבות ועדת מכרזים וגם נמצא בצומת חשובה לקראת אישור החלטות משמעותיות במועצה או גם באישור או פסילת מכרזים. אחד המקרים המוכרים יותר בכל הנוגע למכרזי המקרקעין היה פסילת מכרזים בעיר החדשה חריש ב-2013.

כזכור, העיר חריש תוכננה במקור כעיר חרדית בתמיכת הממשלה. לקראת פרסום המכרזים הראשונים התאגדו מספר עמותות חרדיות שנגשו לאותם המכרזים מה שנקבע מאוחר יותר כתיאום שאינו חוקי ולכן כמעט כל העמותות נפסלו. החלטה זו הייתה משמעותית לא רק בשל פסילת מספר רב של הצעות אלא גם משום שהחלטה זו סללה למעשה את הדרך להפיכתה של חריש מעיר חרדית לעיר המיועדת לציבור הרחב, ובמבחן המציאות היום עוללת העיר חריש בעיקר רוכשים חילוניים ודתיים לאומיים.

עוד אירוע בולט בעברו המקצועי של קווינט היה כאשר נאלץ להתייצב ב-2015 מול מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון דאז, עו"ד שלמה בן אליהו, בכל הנוגע לעסקאות שקווינט סרב לאשר ברמ"י. אירוע נוסף בו נאלץ קווינט לקחת חלק היה הדיונים המשפטיים שנגעו למנהל רשות מקרקעי ישראל לשעבר, בנצי ליברמן, בהם העיד קווינט כנגד ליברמן. ליברמן בסופו של דבר פרש מתפקידו, אבל ראוי להזכיר כי בסופו של יום נסגר תיק החקירה מול ליברמן ללא אישום פלילי.