צו מינהלי לבז"ן למניעת זיהום אוויר חזק במפרץ חיפה

בזן חיפה עומדת בראש רשימת המפעלים המזהמים ביותר, שמהווים את "הסיכון הגדול ביותר לסביבה" ■ בזן: "הצגנו בפני המשרד להגנ"ס תכנית להפחתת פליטות הבנזן, והיא מיושמת מזה מספר חודשים, בטרם הוצאת הצו"

המשרד להגנת הסביבה הוציא היום (א') צו מינהלי למנכ"ל קבוצת בז"ן אבנר מימון ולמפעלי הקבוצה בז"ן, כרמל אולפינים וגדיב ומנהליהם, למניעה ולצמצום של זיהום אוויר חזק או בלתי סביר הנגרם בשל חריגות מערכי הסביבה בחומר בנזן , שמקורן בפליטות מתחום המפעלים של החברות בקבוצה במפרץ חיפה.

"לאור העובדה שהמפעל איתר מספר מקורות פליטה הגורמים לחריגות ולאור עמדת משרד האנרגיה שלפיה סגירת מתקנים יכולה להוביל לשיתוק משק הדלק בישראל - דרש המשרד בצו מקבוצת בז"ן להגיש בתוך שבועיים תכנית שמשך יישומה לא יעלה על ארבעה חודשים, לטיפול בפליטות הבנזן ומניעת החריגות. אם יישום התכנית המיידית לא יביא להפסקת החריגות הנמדדות סביב המתחם - יהיה על הקבוצה לצמצם, לשנות או להפסיק פעילות עד הפסקת החריגות", נכתב בהודעה של המשרד להגנת הסביבה.

בצו שהוגש מוסבר כי בנזן הינו חומר שחודר לגוף האדם דרך העור, בדרכי העיכול והנשימה וכי "מעבר לסיכון הבריאותי המידי הקיים בחשיפה קצרת טווח, החשיפה הכרונית לרמות נמוכות של החומר עלולה לגרום למגוון השפעות בריאותיות מזיקות לטווח הארוך ".

לפני כחצי שנה פרסם המשרד להגנת הסביבה את רשימת המפעלים המזהמים ביותר, שהיוו את "הסיכון הגדול ביותר לסביבה". את הרשימה הובילה בזן בחיפה. גם בשנה שעברה קיבלה בזן את הדירוג המפוקפק של המשרד להגנת הסביבה.

ב-24 במאי 2017 זימן המשרד להגנ"ס את מנהלי הקבוצה לשימוע בשל חריגות בריכוזי בנזן מעל לערך הסביבה היממתי בתחנות ניטור בקרבת מפעלי המתחם. בשימוע הובהר כי על החברה למצוא ולהציג פתרון שייתן מענה לאיתור והפסקת פליטות מפעילות החברות בשגרה, על-ידי נקיטה באמצעים לאיתור מקורות הפליטה והפסקתם.

בעקבות השימוע המפעל הציע לבצע איתור באמצעות מערכת חדשה של חישה מרחוק, שהתקנתה אושרה על ידי המשרד להגנ"ס. עם זאת, נציגי המפעלים טרם הצליחו לזהות את כלל מקורות הפליטה שהביאו לחריגות בפליטות בנזן.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין מסר כי "חריגות הבנזן חייבות להיפסק מיידית. נמשיך לנקוט יד קשה כלפי מפעלים מזהמים, עד שיפנימו שלא משתלם לזהם. תושבי מפרץ חיפה זכאים לנשום אוויר נקי ואנו נפעל ככל יכולתנו לשמירה על איכות חייהם ובריאותם".

מבזן נמסר בתגובה: "בזן הציגה בפני המשרד להגנת הסביבה תכנית להפחתת פליטות הבנזן, והיא מיישמת אותה מזה מספר חודשים - בטרם הוצאת הצו. התכנית ייחודית וכוללת ניטור, מיפוי, איתור וטיפול במקורות הבנזן הנמצאים במתחם. תכנית זו נעשית בהמשך לשורת פעולות שהחלה בשנת 2016, אשר נועדה לצמצם, ככל שהדבר תלוי בקבוצת בזן, את ערכי הבנזן בסביבת המתחם. ואכן, בעקבות הפעילות חלה ירידה משמעותית מאוד במדידות ערכי הבנזן. הקבוצה תמשיך לשתף פעולה על אף הרגולציה הסביבתית ההולכת ומחמירה.

"בנוסף לפעולות אלו, ערב חג הסוכות - לאחר שנה של מאבק בירוקרטי - אושרו בוועדת התכנון פרויקטים סביבתיים בהיקף של כ-50 מיליון שקל, אותם בכוונת הקבוצה להקים מרגע קבלת היתר הבניה. החיוניות והקפדה על תעשיה בטוחה של קבוצת בזן, כפי שגם משרד האנרגיה הדגיש בפני המשרד להגנ"ס, באו לידי ביטוי ביתר שאת במהלך המשבר שנוצר בעקבות עצירת אספקת הגז הטבעי. קבוצת בזן סיפקה את צרכי המשק בזמן המשבר ובחרה לעשות שימוש בחומרים יקרים יותר אשר משאירים חותם סביבתי נמוך באופן משמעותי".