האם הצרכנים מזמינים פחות טיסות מחברות תעופה בקשיים?

מנתונים שהעביר מנוע השוואת המחירים טרווליסט ל"גלובס" עולה כי מאז 15 באוגוסט, המועד שבו הודיעה אייר ברלין כי היא הגישה בקשת חדלות פירעון, ועד אתמול - מספר הזמנות הטיסות דרך החברה צנח ב-50%

הבלגן בנתבג: עיכובים של כשעה במרבית הטיסות / צילום: אמיר דן
הבלגן בנתבג: עיכובים של כשעה במרבית הטיסות / צילום: אמיר דן

חברת התעופה אייר ברלין הודיעה היום (ג') כי היא תפסיק לטוס בסוף החודש. בתחילת החודש קרסה חברת התעופה בריטית מונארך, ואליטליה מצויה בקשיים מאז חודש מאי האחרון. האם הצרכנים ערניים למתרחש ומנתבים את הזמנת הטיסות שלהם בהתאם?

מנתונים שהעביר מנוע השוואת המחירים טרווליסט ל"גלובס" עולה כי הצרכנים ערניים למתרחש בשוק התעופה, והמספרים מדברים בעד עצמם: מאז 15 באוגוסט, המועד שבו הודיעה אייר ברלין כי היא הגישה בקשת חדלות פירעון, ועד אתמול - מספר הזמנות הטיסות דרך החברה צנח בשיעור של 50%.

גם אליטליה, שבחודש מאי האחרון נקלעה לקשיים ונמצאת כיום בפעילות הודות לסיוע מממשלת איטליה, משלמת את מחיר חוסר הוודאות מצד הצרכנים: לפי נתוני אתר טרווליסט, מאז חודש מאי האחרון ועד היום צנח מספר ההזמנות של כרטיסי טיסה דרך אליטליה בשיעור של 52% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

עד כה, סוכני הנסיעות ומערכות ההפעלה לא קיבלו הנחיה להפסיק למכור כרטיסי טיסה של אייר ברלין, אולם רבים מהם, עוד מחודש אוגוסט, הורידו או שציננו את נוכחות אייר ברלין באתרים ובמנועי החיפוש של הטיסות. כאמור, לא מדובר בהנחיה רשמית אלא ביוזמת הסוכנים, שמעדיפים שלא למצוא את עצמם במבוכה במקרים של ביטולי טיסה.

במערכות שעדיין מציעות הזמנת טיסות דרך אייר ברלין, המועד האחרון אליו ניתן כעת להזמין טיסה הוא 27 באוקטובר. ההנחיה שהועברה לסוכנים בנוגע לכרטיסי אייר ברלין היא שלא לבצע שינויים בכרטיסי טיסה שנרכשו מבעוד מועד.

לצד שלוש החברות הללו, גם ריאנאייר הודיעה לאחרונה על ביטול 18 אלף טיסות המתוכננות ללוח החורף שלה (בין החודשים נובמבר למארס). מבין 19 הקווים שמפעילה החברה מישראל (רבים מהם יצאו לדרך החודש) לא מתוכננים ביטולים. הביטולים עליהם הודיעה החברה נוגעים לכ-400 אלף נוסעים שיקבלו את כספם חזרה.

האם האחריות לפיצוי צרכנים שטיסתם בוטלה לאור קריסת חברת תעופה מונחת לפתחם של סוכני הנסיעות?

אחרי קריסת חברת התעופה מונארך יצאה המועצה לצרכנות בקריאה, לפיה סוכני הנסיעות אחראים על המוצר או השירות שהם מוכרים אל מול הצרכנים, ואינם מהווים רק צינור להעברת כספים. המועצה קראה לסוכנים לקבל אחריות ולפצות לקוחות או לחלופין למצוא להם פתרון אחר במקרים כאלה.

לאחר קריסת מונארך שורה של סוכנים אכן יצאו במהלכים יזומים כאלה, אולם הודעה שהפיצה התאחדות סוכני הנסיעות זמן קצר לאחר מכן יצאה נגד אמירת המועצה לצרכנות וטענה כי לא ניתן לתלות בסוכני הנסיעות את האשמה בגין קריסת חברות תעופה ולדרוש מהם לספוג הפסדים במקרים שכאלה.

עוד ציינה התאחדות סוכני הנסיעות כי גם פוליסת ביטוח שאמורה לספק מענה במקרים של ביטולי טיסה אינה תקפה במקרים של פשיטת רגל של חברות תעופה, ומכאן שהאלטרנטיבה החוקית היחידה העומדת מול הצרכים היא חוק ביטול עסקת מכר מרחוק (כלומר הזמנה שבוצעה באינטרנט או טלפונית) בטווח של 14 ימים ממועד ביצוע העסקה.