האם במבצע חברות הארנק, רשות המסים ויתרה מראש?

הבעיה עם מבצעים כמו הנחות המס על חלוקת דיבידנדים מחברות ארנק היא שהם אף פעם לא הזדמנות אחרונה להטבה ■ פרשנות

משה אשר / צילום: אוריה תדמור
משה אשר / צילום: אוריה תדמור

"אין ספק שמבצעים מסוג זה מביאים לכך שיותר אנשים ישלמו את חובות המס, ובכך יפתחו דף חדש. אבל צריך לוודא שהמבצע יהיה הזדמנות אחרונה, כדי שלא ייווצר עידוד להתחמק מתשלום המס ולהמתין למבצע הבא"

(אודי ברזלי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה, על מבצע "קרקע פורייה" לגביית מסי נדל"ן ב-2005)

1. לרשות המסים יש טיעונים מאוד חזקים ומאוד ראויים להצדקת המבצע שהעניק הנחת מס על חלוקת דיבידנדים מחברות הארנק. גובה ההנחה התיאורטית מגיע עד 8% (ההפרש בין 33% ל-25%) וההנחה הזאת סיפקה תוצאות מרשימות, מעבר לכל התחזיות.

בסך-הכול מדובר בחלוקת דיבידנדים עצומה, שתגיע על פי הערכות לכ-40 מיליארד שקל - נתון שמציב את הגבייה על כ-10 מיליארד שקל. גם אם מנטרלים את היקפי הגבייה בשנה שעברה (שעמדו על 3.3 מיליארד שקל), ההכנסה העודפת ממבצע המס תגיע לכ-6-7 מיליארד שקל, ולכן הטבת המס תעמוד לבסוף על כ-2 מיליארד שקל לפחות.

אז ככה:

א. מדובר כאמור בהצלחה שהגדילה מאוד את תקבולי המס, שנמצאים גם כך בשיאם.

ב. לזכותה של רשות המסים ייאמר שהיא סוף-סוף טיפלה בחקיקה ביצור המעוות הזה שנקרא "חברות ארנק", שאפשר לחברות הניהול הללו לחמוק מתשלום מס מלא לאורך שנים ארוכות באמצעים חוקיים.

ג. לזכותו של משה אשר, מנהל רשות המסים, ייאמר שהוא העלה את רף ההרתעה בתקופתו וזה ניכר היטב בהיקפי הגבייה.

ד. לזכותו ייאמר גם שהמבצע הזה עושה מעין ריסטארט לכל הנושא הזה של חברות הארנק, גם אם במחיר של ויתור כלשהו.

ה. הצלחת המבצע חשפה את העושר האדיר שצברו עשירי ישראל בתכנוני מס בתוך ציפייה לאיזשהו מבצע שיחסוך מהם עוד מס.

2. לצד המחמאות, ישנה גם חמיצות כלשהי שהיטיב לבטא ברזלי עוד בשנת 2005. כל עוד זו הזדמנות אחרונה, אז בסדר. הבעיה היא שאנחנו נעים מהזדמנות אחרונה אחת לאחרת, וכל פעם בתחום אחר: מסי נדל"ן, רווחים כלואים, חברות ענק ועוד. מה יהיה המבצע הבא?

"מבצעים מהסוג הזה הם קרקע פורייה לדבר אחד בלבד", אומר לי מומחה ותיק בסוגיות מס. "המשך ההתחמקות ממס של בעלי ההכנסות הגבוהות, שסופן להשאיר 'אדמה חרוכה' למי שמקווה שיום אחד נגבה פה מס אמת מכולם. בעניין 'הרווחים הכלואים' עוד ניתן היה למצוא טיעון בעד מהלך כזה, בכך שלמערכת המס היה קושי אמיתי להתמודד עם הבעיה בלי לזרוק 'סוכריה' לחברות הענק, גם אם ניתן להתווכח על גודל הסוכריה הנדיבה כל-כך. אבל בעניין חברות הארנק, רשות המסים פשוט ויתרה מראש. מדובר במקרה הרבה יותר פשוט מבחינה מיסויית, הרבה יותר מאשר ה'רווחים הכלואים', שכן פקודת מס הכנסה מאפשרת למערכת המס מרחב פעולה מספיק חזק כדי להצליח להתמודד עם בעלי החברות האלה, אם היו מביאים תיקים אלה לפתחו של בית המשפט. מילא אם היינו חלילה במשבר תקציבי, כך שצריך היה את המיליארדים האלה כאן ועכשיו, אבל זה לא המצב.

"בסופו של דבר, מהלך כזה לא רק שיש בו כדי לעודד את בעלי האמצעים להמשיך ולהתחמק ממס עד המבצע הבא, שבוודאי יגיע, יש בו כדי לתת לגיטימציה עבור העצמאי הקטן להעלים הכנסות בדרך הישנה והפחות אלגנטית, כי גם להם 'מותר'. כל אחד וה'סוכריה' שלו".

eli@globes.co.il