ביהמ"ש דחה את ההצבעה הערב על גורל קבוצת יונייטד שרונה

51 חברי קבוצת הרכישה הגישו בקשה לצו מניעה נגד קיום האסיפה הערב, בה אמורה הייתה הקבוצה להצביע באחת החלופות להמשך ביצוע הפרויקט

יונייטד שרונה/ צילום: תמר מצפי
יונייטד שרונה/ צילום: תמר מצפי

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חגי ברנר, קיבל את בקשתם של 51 חברים בקבוצת הרכישה "יונייטד שרונה" והוציא צו מניעה זמני נגד קיום הצבעה הערב (א'), שבה אמורים היו חברי הקבוצה להכריע מי תהיה החברה המנהלת שתמשיך את דרכו של הפרויקט. זאת מאחר שלטענתם, הם נדרשו להכריע הערב מה יהיה גורל הפרויקט מבלי שהוצג להם מלוא המידע, הנתונים והמסמכים הרלוונטיים להכרעה, שהיא קריטית ועלולה לפגוע בזכויותיהם הקנייניות.

כזכור, נציגות הקבוצה פעלה באופן מאומץ בשבועות האחרונים להביא לידי חברי הקבוצה חלופות והצעות חתומות להמשך ניהול הפרויקט במקום חברת מינהל מגורים ישראל שבבעלות מוטי פלד. זאת לאחר שנתגלו פערים במחירים בהם שווקו הדירות לחברי הקבוצה על-ידי החברה לבין המחירים שייאלצו חברי הקבוצה לשלם בפועל. הצעות להמשך ניהול הפרויקט הוגשו על-ידי החברות בסר, חג'ג' ואביב וגם על-ידי מינהל מגורים שמעוניינת להמשיך ולנהל את הפרויקט במקרה שחברי הקבוצה יבחרו בה.

בבקשה למתן צו מניעה זמני - שהוגשה באמצעות עו"ד זוהר לנדה ממשרד ברנע, נגד חברת מינהל מגורים ישראל ושותפתה חברת שלמה ונטורה, נגד משרד עורכי הדין זהבי בלאו ונגד חברי נציגות הקבוצה: עו"ד לימור עמר, אייל ספיר, רפי חלפון, רון בייגל ומשה משעל - דרשו חברי הקבוצה להימנע מקיום ההצבעה במהלך האסיפה שאמורה להתקיים הערב, להעמיד להצבעה חוזרת את הלוואת ילין ב', להעביר לידיהם את המידע והמסמכים הנוגעים לכלל ההצעות והחלופות להצבעה ואף למנוע ממשרד זהבי בלאו לחתום בשם החברים על מסמכים שונים באמצעות ייפוי-הכוח שנמצא ברשותם. 

לדברי גורמים בקבוצה, מדובר המבקשים הם קומץ מתנגדים שמסתכם בפחות מ-10% מבעלי זכות ההצבעה, אשר לא מעוניינים במימוש הפרויקט, ומאמינים כי רשות מקרקעי ישראל תשיב להם את המקדמה בסך 10% ששולמה על-ידם בגין הקרקע - אמונה שאין כל ערובה שתממש.

לטענת החברים, הזכויות שלהם ושל חברי הקבוצה נפגעות, ולא ניתנה להם אפשרות ממשית לגבש את עמדתם ולהכריע בסוגיית עתידו של הפרויקט, בשל "פעולות פוגעניות" והסתרת מידע קריטי להכרעה מצד נציגות הקבוצה.

"נוכח העובדה שמדובר בהחלטות הרות-גורל בכל הקשור עם עתידו של הפרויקט, שהינו פרויקט הנדל"ן מהגדולים בישראל, ונוכח כוונת המשיבים להמשיך ולפעול באופן פסול בטווח הזמן המיידי ולהתקשר עם צדדים שלישיים בקשר עם הפרויקט, באופן שעלול להפוך את הפעולות עליהן משיגים המבקשים ל'מעשה עשוי' - מתבקש בית המשפט להורות על צו המניעה הזמני לאלתר וכבר במעמד צד אחד".

כזכור, ב-21 במארס 2016 הודיעה רשות מקרקעי ישראל כי קבוצת "יונייטד שרונה" שארגנה חברת מינהל מגורים ישראל זכתה בקרקע היקרה בישראל במתחם רשות השידור בתל-אביב, תמורת סך של 1.24 מיליארד שקל כולל מע"מ.

"אט-אט החלו להיחשף בפני המבקשים ויתר חברי קבוצת הרכישה עובדות ונתונים באשר להתנהלותם הפסולה של המשיבים בכל הקשור להצגת מצגים מטעים כבר בשלב הטרום חוזי, עובר לעריכת ההסכמים שנוסחה כולה באופן פוגעני ומטעה, תוך שלילת זכויות יסוד בסיסיות של חברי קבוצה, ובכלל זאת פגיעה בזכות הקניין של חברי הקבוצה, כמו גם ניסיון לחסום מהם גישה לערכאות" נכתב בבקשה לצו מניעה זמני.

"שיאם של הדברים היה בהגשת ההצעה למכרז שנעשתה תוך עריכת מניפולציות בכל הקשור לתנאי הסף שנקבע על-ידי המשיבים עצמם במסגרת טופס ההצטרפות כי יידרשו 90% מכלל יחידות הפרויקט (מגורים מסחר ומשרדים) כתנאי להגשת הצעה. המשיבים בחרו להציג שורה של מצגים מטעים כאילו עמדו בתנאי מקדמי זה, אלא שבפועל התברר בדיעבד כי המשיבים לא גייסו את אותם 90% מערכם הכלכלי של היחידות בפרויקט", כתבו חברי הקבוצה בבקשה לצו מניעה והגדירו זאת כ"חטא קדמון" שיצר כדור שלג וגרר אחריו השלכות קשות על חברי הקבוצה שהצטרפו אליה, כאשר חברי דור א' מצאו עצמם מחויבים כלפי רמ"י בעבור רכישת יחידת קרקע בשיעור כמעט כפול מהיחידות אותן רכשו בפועל.

בנוסף, הם טענו כי כתוצאה מהתנהלות זו, נשלחה לכל אחד מהם שומת מס רכישה בהיקף של מאות אלפי שקלים, בטענה כי רכשו כביכול שיעור כמעט כפול מהיחידות אותן רכשו בפועל. לטענתם, הם מצאו עצמם במצב בלתי אפשרי, בו חסרים לקבוצה כספים בהיקף אדיר של מאות מילוני שקלים הדרושים באופן מיידי לרכישת הקרקע.

הם טוענים כי בשל המצוקה שנוצרה, הוצג להם מתווה להלוואה במסגרת כוללת של עד 400 מיליון שקל מקרן ילין לפידות, שאושר על-ידי האסיפה ב-19 ביוני. אלא שמאוחר יותר, טוענים החברים, הם גילו כי המידע המלא לגבי תנאי ההלוואה הוסתר מהם.

עוד נטען בבקשה כי בהמשך הודיעה הנציגות כי היא פועלת לאיתור חלופות מימון אחרות, כאשר חברת אמפא הציעה לנהל את הפרויקט, אך הסכמות סופיות עמה לא הבשילו לבסוף. בהמשך פעלה הנציגות להביא הצעות מצד חברות נוספות, וחברי הקבוצה התבקשו להכריע מבין הצעות שהציעו חג'ג' בסר ואביב.

לטענת חברי הקבוצה, "הצעות המימוש הועברו לעיון חברי הקבוצה בדקה ה-90 באופן שאינו מאפשר את בחינתן לעומקם של דברים כפי שנדרש ומתבקש, נוכח משמעות הדברים על הפרויקט כולו ועל זכויות וחובות חברי הקבוצה". על כן הם טוענים בבקשה כי "מטרתה של הבקשה למנוע מהמשיבים לכפות על המבקשים ועל יתר חברי הקבוצה קבלת החלטות הרות-גורל שיביאו לשינוי המצב הקיים, והכול מבלי שמלוא המידע והמסמכים הנוגעים לאותן החלטות שסופקו על-ידם באופן השולל דה-פקטו את זכות הבחירה וההכרעה של המבקשים בקשר עם קניינם הם".

כאמור, שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חגי ברנר, קיבל את הבקשה והוציא צו זמני כנגד קיום האסיפה, כאשר דיון בית משפט בנושא יתקיים ב-19 לחודש.