מסתמן: המדינה נוטה להתפשר ולהשאיר חלק מהייצור בידי חח"י

עיקר המחלוקת בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות הוא סביב דרישת המדינה להוצאת כל מקטע ייצור החשמל מידי חברת החשמל ופרישתם מרצון של 2,900 עובדים בחברה

רוטנברג  / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל
רוטנברג / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל

לראשונה בסבב הנוכחי של צוותי ניהול מו"מ על רפורמה במשק החשמל, יש נכונות להשאיר לפחות חלק מהייצור בחברת החשמל, כך נודע ל"גלובס". נציגי משרד האוצר ומשרד האנרגיה נפגשו עם נציגי ועד חברת החשמל וההסתדרות פעמיים במהלך החודש האחרון, ונראה כי למרות הפערים התהומיים בין הצדדים חלה התקדמות משמעותית בהליך ההידברות.

כידוע עיקר המחלוקת בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות הוא סביב דרישת המדינה להוצאת כל מקטע ייצור החשמל מידי חברת החשמל ופרישתם מרצון של 2,900 עובדים בחברה. עד עכשיו ועד העובדים בראשות מיקו צרפתי התנגד להוצאת מערך הייצור מהחברה ודרש לאפשר לה להותיר בידיה שליטה על התחנות הקיימות ואף לשדרגן.

גורם המקורב לממשלה אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי מבחינת המדינה קיימות שתי חלופות: הוצאת כל מקטע הייצור מחברת החשמל באופן מהיר או השארת חלק ממנו בידי חח"י. לדבריו, העניין תלוי באם ניהול המערכת ייצא או יישאר בחברה הממשלתית. במידה וניהול המערכת ייצא מחח"י, ניתן להשאיר חלק מהייצור בחברת החשמל.

מנהל המערכת הינו גוף שאחראי על מערך הסחר בחשמל וקובע את סדר הפעלתן של התחנות השונות בהתאם לביקוש. השארתו בחברת החשמל גורמת על פי טענות במשק לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל שגם מייצרת חשמל וגם אחראית על מערך הסחר.  

בעבר אחת הביקורות שהושמעה על ידי ועד עובדי חח"י היא שיישום הרפורמה יעלה את תעריף החשמל, על כך הגיב המקור כי "הרפורמה תגרום לתעריף חשמל 'נכון ' יותר למשק". כידוע, תעריף החשמל המשולם כיום לא מצליח לכסות את הוצאותיה של חח"י שצברה חובות עתק במשך שנים.

גם בצד ההסתדרות ישנה אופטימיות - גורמים המקורבים להסתדרות אומרים כי אבי ניסנקורן אמר לעובדי חברת החשמל כי משק החשמל "חייב רפורמה, גם אם היא תהיה קשה".

כפי שפורסם ב"גלובס" שכרו ארגון עובדי חברת החשמל וההסתדרות את שירותיהם של פרופ' אמיר ברנע וצוותו, פרופ' דן גלאי וצוותו וכן את שירותיהם של רו"ח עודד נגר ורו"ח שחר הררי, על מנת לקבל מהם חוות-דעת פיננסית וכלכלית ככל הנראה כדי לתגבר את כוחם בניהול מו"מ מול צוותי המדינה.