אכזבה: הודו תקנה מטוסי מודיעין מארה"ב ולא מישראל

הודו העדיפה את רייתיאון האמריקאית, לאחר שב-2013 שלחה בקשות לקבל מידע על מטוסים כאלה לכמה חברות, ובכללן אלתא ■ בתע"א ובאלתא בנו על הצלחת שתי עסקות ענק להודו, פאלקון וברק 8, ועל ביקור ר"מ הודו בישראל

הודו הנחילה אכזבה לאלתא, חברה בת של תע"א, שקיוותה למכור לניו-דלהי שני מטוסי מודיעין ובקרה אווירית בעסקה בשווי מיליארד דולר. ב-2013 שלח חיל האוויר ההודי לאלתא, וכן לבואינג ורייתיאון (ארה"ב), תאלס (צרפת) ו-BAE (בריטניה), בקשות לקבלת מידע על יכולתן לספק מטוסים כאלה. עתה - ארבע שנים לאחר הפניה הראשונית - הודיעה הודו על בחירתה ברייתיאון.

על פי הערכות של גורמים בתעשיות הביטחוניות, תלו תע"א ואלתא תקוות גדולות בהצלחת העסקה, שהייתה אמורה לבסס את נוכחותן בהודו. הן בנו על שלוש עסקות ביטחוניות ענקיות קודמות עם הצבא ההודי: מכירת גרסה יבשתית וגרסה ימית של "ברק 8" , מערכת להגנה מפני טילים, בשווי כשני מיליארד דולר, בשתי עסקות שנחתמו באפריל השנה, ומכירת שלושה מטוסי פאלקון להתרעה מוקדמת (AWACS), בעסקה בשווי 1.1 מיליארד דולר, בעסקה שנחתמה ב-2004 ומומשה ב-2010.

ביקורו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, בישראל, ביולי השנה, כמה חודשים לאחר החתימה על עסקות "ברק 8", נתפס כאיתות על רצונה של אחת משתי המעצמות הגדולות באסיה להדק את הקשרים הביטחוניים עם ישראל. מודי הכריז בבואו שביקורו הוא "התחלת נתיב של שותפות עם ישראל" ושהודו מייחסת חשיבות ל"הישענות על טכנולוגיה ישראלית מתקדמת".

אלתא הציעה למכור להודו שני מטוסי בקרה אווירית (יב"א), שדומים למטוס "עיטם" בטייסת נחשון של חיל-האוויר. מדובר במטוס מנהלים מדגם גאלפסטרים 550, שמיוצר בארה"ב, ושמשמש פלטורמה למערכות מודיעין, מעקב, טיווח וסיור (ISTAR) מתוצרת אלתא. נוסף לחיל האוויר הישראלי, מכרה אלתא מטוס כזה רק למדינה זרה אחת - סינגפור, על פי פרסומים זרים.

לדברי "דיפנס ניוז", הגישה הודו לפנטגון בקשה רשמית לרכישת שני מטוסים כאלה בתחילת אוקטובר, זמן קצר לאחר ביקור של שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, בניו-דלהי. הביקור נועד לחזק את שיתוף הפעולה הצבאי בין הודו לארה"ב. ב-2016, שנתו האחרונה של ברק אובמה בבית הלבן, הקנתה וושינגטון להודו מעמד של "שותפה ביטחונית מרכזית" במאמץ לפשט סרבולים ביורוקרטיים בעסקות נשק עתידיות בין שתי המדינות.

על פי ידיעות בעיתונות ההודית, ניסה מאטיס לשכנע את מקבלי ההחלטות בניו-דלהי לרכוש מטוסי אף 16 מלוקהיד מרטין. החברה האמריקאית מתמודדת מול סאאב השוודית, שמציעה למכור להודים מטוסי גריפן. יש הערכות, שמאטיס "ניסה לשכנע" את ההודים להעדיף את מטוסי המודיעין והבקרה של רייתיאון. לאחר תקופה ארוכה של איסור, התיר ממשלת אובמה לחברות אמריקאיות למכור לצבא הודו מל"טים. המל"טים ממשפחת פרדטור מהווים תחרות ישירה למל"טים שישראל מבקשת למכור לצבא ההודי.