מנורה מבטחים תשקיע 60 מ' דולר באנרגיה סולארית בישראל

מדובר בהשקעה נוספת של גוף מוסדי בתחום האנרגיה הסולארית, והיא לא תבוצע באמצעות כספי העמיתים אלא בכספי הנוסטרו

ארי קלמן / צילום: תמר מצפי
ארי קלמן / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, שבראשה עומד ערן גריפל ושמנוהלת על ידי ארי קלמן, חוברת לחברת Canadian Solar לשיתוף פעולה "להשקעה באנרגיה סולארית בישראל". בכוונת החברות להשקיע יחדיו ב"פיתוח, מימון, בנייה ובעלות" בפרויקטים של אנרגיה סולארית במשק, בסכום של עד 60 מיליון דולר (כ-210 מיליון שקל). כל צד להסכם יתרום מחצית מההשקעה. בשתי החברות מסבירים כי חברו יחדיו במטרה להשקיע בפרויקטים "שירוויחו ממדיניות הממשלה ומשרד התשתיות לקדם את תחום האנרגיה הירוקה בכלל ואת השדות הסולאריים בפרט".

עבור מנורה מבטחים אין מדובר בעסקה ראשונה ישירה בתחום: היא הקימה ופיתחה בשנים האחרונות פעילות סולארית באיטליה, באמצעות החברה הבת מנורה מבטחים נדל"ן. על פי הודעתה, קנדיאן סולאר נוסדה ב-2001, ולאורך השנים סיפקה מעל ל-21 ג'יגה-ואט ליותר מ-100 מדינות ברחבי העולם. מנורה מבטחים נסחרת כיום לפי שווי של כ-2.82 מיליארד שקל, לאחר שטיפסה מתחילת השנה בכ-32.5%.

מדובר בהשקעה נוספת של גורם מוסדי מוביל בתחום האנרגיה הסולארית, אך הפעם לא באמצעות כספי העמיתים והמבוטחים שלו, כי אם בכספי הנוסטרו של חברת הביטוח. כך, את ההשקעה מטעם מנורה תבצע החברה מנורה מבטחים אנרגיה, שהיא זו שתחבור בפועל לחברה הקנדית שמניותיה נסחרות בנאסד"ק, ושנחשבת לגורם בינלאומי בעל מעמד בתחום זה.

נכנסים להשקעות בתחומים ריאליים

הגופים המוסדיים הגדולים "סובלים" ממצאי אדיר של מזומנים להשקעה - בעיקר בכספי העמיתים, אך לא רק - והם מחפשים לעצמם אפיקי השקעה ארוכי-טווח, שאינם קשורים ישירות במה שקורה בשוקי ההון. במסגרת זו הם נכנסים בשנים האחרונות לתחומים ריאליים בעלי פוטנציאל צמיחה רב-שנתי. תחומי התשתיות והאנרגיה מעניינים אותם בהקשרים אלה, ובמסגרת זו הם נכנסו בשנים האחרונות גם להשקעות בגופים ייעודיים לתחום, בהם קרנות ההשקעה נוי ותש"י.

ביחס להשקעות ישירות של המוסדיים בולטת חברת אנלייט מקבוצת יורוקום של שאול אלוביץ', שמובילה מיזם השקעות בתחום הסולארי בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת מעבר לים, בשם "מובילים", אשר מוחזק בשותפות על-ידיה (50%) ועל-ידי שורת גופים מוסדיים: הראל (10%), מגדל (20%) והפניקס (20%).