וול סטריט בשיא - אבל הכול עלול להתהפך, וזה תלוי בטראמפ

מדיניות הריבית הזהירה של ג'נט ילן וההתקדמות בחקיקת הרפורמה במס בארה"ב דוחפים את השווקים קדימה ■ הדאו ג'ונס העפיל מעל 23 אלף נקודות והשלים עליות של 18% מתחילת 2017

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

מדדי המניות בבורסת ניו יורק המשיכו גם בשבוע האחרון לטפס לשיאים, ודומה כאילו אין דבר העלול לעצור את הראלי בשווקים. מדד דאו ג'ונס טיפס ביום שישי האחרון לשיא של 23,328נקודות והשלים עליות של 18% מתחילת 2017 ושל 29% ב-12 החודשים האחרונים. מדד S&P 500 עלה ב-15% מתחילת השנה וב-20% בשנה האחרונה לשיא של 2,575 נקודות, ואילו מדד נאסד"ק סיפק מספרים של 23% ו-26%, בהתאמה ועלה לשיא של 6,629 נקודות.

העליות אחרונות הובילו חלק מהאסטרטגים הבכירים להזהיר מפני תיקון חריף שיירשם בקרוב, בעוד שאחרים דווקא מצפים להמשך המגמה החיובית בשווקים. כך למשל דניאל לואב, מנהל קרן הגידור ת'ירד פוינט, כתב לאחרונה למשקיעי הקרן כי להערכתו לשוק האמריקאי יש את המקום להוביל מכאן את המשך העליות בשוקי המניות בעולם, ועקב כך עיקר התיק של הקרן מושקע במניות של חברות אמריקאיות.

על פי אתר CNBC, לואב כתב למשקיעים כי הצמיחה הכלכלית בארה"ב משתפרת בזכות החולשה הנוכחית בדולר והמדיניות המוניטרית המשוחררת מהצפוי של הבנק הפדרלי המרכזי (פד). הוא הוסיף כי הפחתת הרגולציה בארה"ב מתרחשת במהירות ולמרות שהרפורמה במס עדיין לא הושלמה, הוא צופה שהשווקים ימשיכו לטפס בזכות מדדי אמון הצרכנים ובטחון המגזר העסקי, שמציגים נתונים גבוהים.

לואב העריך כי חברות מדד S&P 500 יוכלו להציג ב-2018 צמיחה מצרפית של 12% ברווח הנקי, אבל הדגיש כי גם צמיחה נמוכה יותר של 7% תהיה עדיין חיובית מספיק. גם מכפיל רווח גבוה יחסית של 17.5 המשתקף מהרמה הנוכחית של מדד S&P 500, אינו צריך להדאיג לדעתו.

מנגד, הזהיר השבוע מייקל הרטנט, אסטרטג ההשקעות הראשי של בנק אוף אמריקה, כי אפילו פספוס קל בתחזיות הרווח של מרבית החברות הגדולות בוול סטריט בעונת הדוחות הכספיים שזה עתה נפתחת, יספיקו כדי לדחוף את מדד S&P 500 לירידה של יותר מ-10%, עוד לפני יום האהבה שחל ב-14 בפברואר.

הרטנט נותר שורי על שוק המניות בטווח הארוך, אולם לגבי הטווח הקצר הוא הדגיש כי "בהנחה שלא יהיה מיתון, הרי שהזרז שיביא בסבירות הגבוהה ביותר לפגיעה בקונצנזוס הנוכחי ולגרור תיקון חד בשווקים, הוא זינוק בנתוני השכר והאינפלציה אשר יעורר מחדש את חשש המשקיעים מפני צעדים מוניטריים מצמצמים את הבנק המרכזי בארה"ב".

הרטנט הסביר כי במהלך 18 החודשים האחרונים נסק שוויו של שוק המניות העולמי בסכום עתק של 18.5 טריליון דולר בזכות פוזיציות זהירות בשוקי המניות והאשראי, התאוששות ברווחי החברות ותמריצי המדיניות המוניטרית הקיימים של הבנקים המרכזיים.

הפד אומנם העלה כבר שלוש פעמים בשנה האחרונה את גובה הריבית במדינה, ואף החל בחודש שעבר בצמצום המאזן העצום שלו, אולם דומה כי קיים קונצנזוס רחב ביותר אצל המשקיעים לפיו האצה אגרסיבית בצמצום המוניטרי אינה עומדת להתרחש בקרוב.

גישה זאת נתפסת כנכונה, לפחות כל עוד יו"ר הפד הנוכחית ג'נט ילן נשארת בתפקידה. ילן, שדיברה השבוע בפני קהל בכנס בוושינגטון שעסק במדיניות המוניטרית מאז המשבר הפיננסי, תסיים בתחילת פברואר את הקדנציה הראשונה שלה ועדיין נתפסת כמועמדת אפשרית לכהן כיו"ר הפד ארבע שנים נוספות.

בשבוע שעבר הודיע דובר הבית הלבן כי הנשיא דונלד טראמפ שוקל חמישה מועמדים סופיים לניהול הפד - ובהן ילן - ושהוא מתכנן להכריז על המינוי עוד לפני צאתו לסיור באסיה ב-3 בנובמבר. אלא שבסוף השבוע כבר טענו הכותרות בארה"ב כי הרשימה צומצמה כנראה לשני מועמדים בלבד, שאינם ילן.

יש לציין כי טראמפ אומנם נפגש באחרונה גם עם ילן ואף ציין לאחר מכן כי הוא "מחבב אותה מאוד", אולם נטייתו המובהקת למחוק כל זכר ממורשת קודמו בראק אובמה, תעלה כנראה ליו"ר הפד הנוכחית במשרתה, וזאת מאחר שמונתה בידי הנשיא הקודם.

את העדכון האחרון הביאה רשת פוקס, החביבה על טראמפ במיוחד. פוקס דיווחה ביום שישי כי בראיון בלעדי שערכה עם טראמפ ושישודר במלואו היום (א'), דיבר הנשיא החיוב על שניים מהמועמדים האחרים ברשימה. "אני אוהב כישרון ושני אלו הם אנשים מוכשרים מאוד" אמר טראמפ בראיון והתייחס לג'רום פאואל ולג'ון טיילור.

פאואל , בן 64, הוא חבר במועצת המנהלים של הפד ונתפס בוול סטריט כמי שמינויו יאותת על המשכיות במדיניות המוניטרית הזהירה של ילן. "בנק מרכזי בהנהגת פאואל ימשיך בגישה הזהירה של ילן להעלאת הריבית ולצמצום תיק האג"ח של הפד, אבל ינהיג מדיניות קלה יותר בתחום הרגולציה הפיננסית", נכתב עליו בוול סריט ג'ורנל.

"בחמש שנות כהונתו הקודמת בפד, פאואל היה בעל ברית אמין של ילן. הוא מעולם לא הצביע נגדה במדיניות מוניטרית, ונאומיו לא סטו מן הקונצנזוס של מועצת הנגידים. עם זאת, הוא תמך בהקלת כמה מהתקנות הבנקאיות שכלולות ב"חוק דוד-פרנק" מ-2010, וזו עמדה שעולה בקנה אחד עם האג'נדה של טראמפ נגד רגולציה.

לפי פוקס ניוז, פאואל הוא המועמד של שר האוצר סטיב מנוצ'ין, בעוד שאת מועמדותו של טיילור דוחף סגן הנשיא מייק פנס. טיילור, בן 70, הוא כלכלן מאוניברסיטת סטנפורד ומשויך לדור הישן של הכלכלנים הרפובליקאים. הוא שימש בעבר כיועץ לנשיאים ולמועמדים רפובליקאיים לנשיאות, והיה מתנגד בולט למדיניות הכסף הקל של הפד שאומצה בימי משבר הפיננסי ואחריו. הוא מתח ביקורת על תוכנית קניית האג"ח של הפד, בטענה שהורדת תשואות האג"ח הארוכות תגרום למוסדות המלווים שלא להתלהב ממתן אשראי.

בוול סטריט ג'ורנל כתבו עליו כי בתחום הפיסקלי, טיילור תומך בצמצום הגירעון התקציבי הפדרלי כאמצעי תמיכה בצמיחה הכלכלית גם אחרי תקופות של מיתון כלכלי. זאת, בטענה כי צמצום הוצאה ממשלתית מפחית את הצורך במסים גבוהים יותר בעתיד, וממריץ יותר השקעה פרטית בהווה.

מבין השניים, טיילור מייצג לכאורה טוב יותר את התפיסה הכלכלית השמרנית של המפלגה הרפובליקנית ובכיריה בסנאט ובבית הנבחרים. אבל דווקא בשל כך הוא עשוי לזכות לבסוף רק בתפקיד סגן יו"ר הפד, אותו פינה לאחרונה סטנלי פישר מסיבות אישיות.

בקרן הגידור דאבל-ליין קפיטל העריכו בסוף השבוע כי מינוי מועמד בעל השקפות נציות לתפקיד יו"ר הפד, יתנגש עם המטרות שהציב לעצמו הנשיא טראמפ, ובשל כך צפוי הנשיא למנות את פאואל המנוסה יותר לתפקיד היו"ר. במצב כזה, ימונה טיילור לתפקיד הסגן וצירפו למועצת המנהלים של הפד תסייע לממשל לקבל את אישור הסנאט למינויים.

אז איפה בכל זאת טעמון הסיכון לשווקים? כנראה שבעיקר בהחלטה שתפתיע את השווקים למנות למשרה הבכירה דווקא את הצעיר שבחבורה, קווין וורש בן ה-47, משפטן ובכיר לשעבר בבנק מורגן סטנלי.

לפי אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, וורש הוא בעל הדעות הקרובות ביותר לנשיא טראמפ בנושאי הרגולציה ובעל קשרים אישיים עמו. וורש כיהן כיועץ כלכלי לנשיא ג'ורג' וו. בוש לפני שהצטרך למועצת המנהלים של הפד ב-2006. בתחילת המשבר הפיננסי הוא היה חבר ב"חדר המלחמה" של הנגיד דאז בן ברננקי, שעסק בסיעור מוחות והעלה רעיונות לפני שברננקי הציג אותם בפני כל מועצת הנגידים של הבנק המרכזי.

וורש היה חבר במועצת המנהלים של הפד תחת ברננקי וילן והתפטר ב-2011 על רקע חוסר הסכמות עם ילן בנוגע להמשך מדיניות ההרחבות הכמותיות. לדברי גרינפלד, ראוי לציין גם שוורש אף הביע התנגדות להרחבה הכמותית השנייה שברננקי הוציא לפועל וטען שמדובר במהלך מסוכן שעלול לייצר לחצים אינפלציוניים. בדיעבד, וורש כמובן טעה ובגדול אבל נדמה שביחס לילן ופאוול מדובר במועמד ניצי באופן יחסי.

המדדים המובילים בוול סטריט
 המדדים המובילים בוול סטריט