שיכון ובינוי מחפשת שותף למנהרות הכרמל; מה השווי?

החברה צפויה לקיים בתחילת החודש הבא מכרז להשקעה בשותפות מוגבלת, שבה יוכנסו עיקר החזקותיה במנהרות הכרמל (45%) ונתיבי הצפון (50%), לפי שווי של 600-700 מיליון שקל

שיכון ובינוי , קבוצת הנדל"ן והתשתיות שבשליטת שרי אריסון, מקדמת מהלך מימוש של עיקר החזקותיה בפרויקטי הזכיינות מנהרות הכרמל ונתיבי הצפון, באמצעות מכרז. ל"גלובס" נודע כי שיכון ובינוי (שו"ב) פנתה לאחרונה לגופים המוסדיים המרכזיים בשוק ההון, כדי לעניין אותם ברכישת יחידות השתתפות בשותפות מוגבלת, שתחזיק 45% ממניות חברת כרמלטון, המפעילה את פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה ו-50% בחברת נתיבי הצפון.

בשו"ב מצפים על פי ההערכות לקבל במכרז הצעות שישקפו שווי של 600-700 מיליון שקל לשותפות המוגבלת, שהמשקיעים בה (השותף המוגבל) יהיו הגופים מוסדיים, בעוד ששיכון ובינוי תנהל אותה כשותף כללי. זאת על בסיס שווי המוערך בעד 1.4 מיליארד שקל לכרמלטון כולה ושל 165 מיליון שקל לנתיבי הצפון כולה. את המכירה מובילה שו"ב, בסיוע היועצים ניר אפשטיין ואמיר צ'צ'יק. המהלך לא כולל בשלב זה את החזקות שו"ב בפרויקט התפלה בחדרה (50% - שותפות עם חברת הנדסת התפלה) והוא עשוי להיות מוכנס לשותפות המוגבלת בעתיד.

שו"ב פנתה כאמור לכל הגופים המוסדיים הגדולים במשק, והיא מצפה להצעותיהם במכרז עד 2 בנובמבר (במכרז אין מחיר מינימום). מבחינת המוסדיים מדובר במכרז אטרקטיבי (בתלות במחיר שייקבע) שכן מדובר בפרויקטים תזרימיים ללא סיכון הקמה.

לשיכון ובינוי יש החזקה של 50% בכרמלטון (המוחזקת כיום בחלקים שווים עם אלייד החזקות). כרמלטון מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלת פרויקט מנהרות הכרמל, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בהן במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים בשנת 2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה, ללא תמורה.

כרמלטון היא חברה בעלת גירעון של 127 מיליון שקל בהון העצמי, הממומנת באמצעות הלוואות בעלים של כ-173 מיליון שקל. דוחות שו"ב לשנת 2016 מגלים כי כרמלטון, שהחלה לרשום הכנסות בשנת 2011, רשמה אשתקד הפסד של כ-13.4 מיליון שקל, לאחר הפסד של 17.6 מיליון שקל ב-2015 והפסדים גדולים בשנים קודמות.

החזקה נוספת של שיכון ובינוי שתועבר לשותפות המתוכננת היא 50% מחברת נתיבי הצפון (שבה היא מחזיקה 60%), שבידיה זיכיון לשיקום, תפעול ואחזקה של רשת כבישים בצפון המדינה, שהוענק לה במסגרת הסכם זיכיון עם החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - נתיבי ישראל - עד שנת 2030.

לאחרונה מכרה שו"ב נתח של 40% מהפרויקט ברווח של 65 מיליון שקל. נתיבי הצפון סיימה את 2016 ברווח נקי של 2 מיליון שקל.

שיכון ובינוי, הנסחרת בשווי של 3.4 מיליארד שקל, היא אחת מחברות הבנייה והתשתיות המובילות בישראל. לאחרונה הודיעה החברה על פרישתו של ירון קריסי מתפקיד מנכ"ל החברה, ועל מינויו של יובל דגים במקומו. לאחרונה נקלעה הקבוצה שלא בטובתה למאבק שליטה בחברה הבת איי.די.או גרופ שבשליטתה, הפועלת בתחום הנדל"ן בגרמניה, שבסיומו חתמה על הסכם שליטה משותפת עם קרן ההשקעות הזרה אפולו ומשפחת דיין. בעלת השליטה בשו"ב, אריסון, חתמה לאחרונה על הסכם למכירת 49% מהחזקותיה בבנק הפועלים לידי קבוצת משקיעים אמריקאים.