בפעם השנייה בתוך חודשיים: חיידק סלמונלה אלים בביצים

כמות הביצים החשודות כנגועות מהוות פחות מ-1% מסך הביצים המשווקות בארץ ■ משרדי החקלאות והבריאות עצרו מיידית את שיווק הביצים מתחנת המיון "יש מעוף"

ביצים, יש מעוף / צילום: המועצה לענף הלול
ביצים, יש מעוף / צילום: המועצה לענף הלול

משרד החקלאות מדווח היום (א') על בדיקות מעבדה חיוביות לחיידק הסלמונלה בביצים. ממשרדי החקלאות והבריאות נמסר כי מיד עם גילוי תוצאות בדיקות מעבדה חיוביות לסלמונלה בביצים שנדגמו בעקבות תחלואה בבני אדם, המשרדים עצרו מיידית את שיווק הביצים מתחנת המיון "יש מעוף", והמשווק הונחה להוציא הודעה לציבור שלא לצרוך את הביצים המסומנות וז 98 תאריך אחרון לשימוש במקרר 7 בנובמבר וביצים המסומנות וק 67 תאריך אחרון לשימוש במקרר 14 בנובמבר. במשרד החקלאות מבהירים כי אין להחזירן לחנות אלא להשליכם לפח.

בתחילת ספטמבר דיווחו משרדי הבריאות והחקלאות כי ביצים נגועות בסלמונלה הגיעו לרשתות השיווק. במשרד החקלאות מציינים כי כמות הביצים החשודות כנגועות מהוות פחות מ-1% מסך הביצים המשווקות בארץ. מהמשרד נמסר כי הם "ממשיכים לערוך בדיקות וניטור לשמירה על בריאות הציבור, כולל לעניין החשד אשר הועלה על ידי המשווק כי שם המשווק זויף ומדובר למעשה בביצים שאינן של המשווק 'יש מעוף'". השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הנחו את יחידת האכיפה והחקירות המרכזית של משרד החקלאות (פיצו"ח) לפתוח בחקירת החשד.

הבדיקה החלה בעקבות 20-30 מקרים של חולים שטופלו בבית החולים בשל פגיעה מחיידק סלמונלה אנטריטידיס. במשרד הבריאות ניסו להתחקות אחר מקור החיידק וביצעו בדיקה, ובמספר מקררים נמצאו ביצים שהגיעו מאותו מקור, כאמור ביצים תחת השם "יש מעוף", ועל כן החליטו לקיים בדיקה נקודתית האם זהו הגורם לאותם אירועי סלמונלה שנמצאים בבית החולים.

הבדיקה בחנה את הפעילות של "יש מעוף" בגליל שנעשתה ב-4 לולים גדולים, מכון למיון ביצים ובגידול פרגיות, ומכון מיון שקולט ביצים גם ממגדלים נוספים. בבדיקה המקיפה נבחנו גם הביצים המסופקות לתחנת המיון במכון המיון, גם בית גידול הפרגיות, וגם בשלושה מתוך ארבעת הלולים הממצאים היו שליליים. בבדיקה שנעשתה בסביבת הלול הרביעי, נמצא כי יש סלמונלה אינטריטידיס באבק בסביבה שמחוץ ללול.

במסגרת התוכנית לניטור סלמונלה בלולי ביצים למאכל (מטילות) ובמשחטות עופות, שיזם משרד החקלאות במטרה להפחית את כמות חיידקים בביצים ובבשר העוף המגיעים לצרכן, נבדקו כ-90% ממשקי המטילות במדינת ישראל ונמצא כי שכיחות הסלמונלה אנטיריטידיס וטיפימוריום בלולי ההטלה בישראל עומד על פחות מ-3%, שיעורים דומים לשיעורים שנמצאו במדינות אירופה וארה"ב.

לגבי יתר הביצים של המשווקים האחרים, המשרדים מבקשים מהציבור להמשיך ולהימנע מאכילת ביצים שאינן מבושלות היטב, שכן בישול משמיד את הסלמונלה.

מחברת "יש מעוף" בגליל נמסר כי כי "עקב חשד לשיווק ביצים מזויפות תחת השם 'יש מעוף' אשר חשודות בזיהום, הציבור נקרא להשמיד ביצים בעלות סימנים מזהים להלן: וז98 M לשיווק 8/10 במקרר 7/11, וק67 תאריך אחרון לשיווק 15/10 ובמקרר 14/11".

עוד מסרו בחברה כי "מדובר בביצים שקיים חשד כי שווקו בישראל באופן פיראטי תוך זיוף שם חברת 'יש מעוף'. יודגש כי בבדיקות סביבתיות מקיפות שנערכו בשבוע האחרון על ידי השירותים הווטרינריים לא נמצאה בלולי חברת 'יש מעוף' בגליל סלמונלה אינטריטידיס המסוכנת לציבור. חברת 'יש מעוף' פנתה בעבר רבות למשרד החקלאות ולמועצה לענף הלול בדרישה להיאבק בהפצת ביצים מזויפות, אשר בעלות פוטנציאל לפגיעה קשה בבריאות הציבור ובפרנסת מגדלי ומשווקי הביצים המורשים בישראל".