סלקום לבג"ץ: חייב את המדינה להעביר שידורי ה-HD בעידן+

החל מ-1 בנובמבר קשת, רשת וערוץ 10 יעברו לשדר באיכות HD, אך כרגע לקוחות עידן+ וסלקום TV ימשיכו לקבל את השידורים באיכות נמוכה ■ סלקום: "מדובר באפליה לרעה בלא הצדקה ובהסגה לאחור של התחרותיות"

ניר שטרן / צילום: סיון פרג'
ניר שטרן / צילום: סיון פרג'

חברת סלקום עתרה ביום חמישי האחרון לבג"ץ בבקשה לקבל צו ביניים שיקבע כי הערוצים המסחריים (קשת, קשת וערוץ 10) ישודרו באיכות HD גם על גבי מערך עידן פלוס - או לחלופין יחייב את המדינה לשמר את המצב הקיים שבו הערוצים הללו מועברים באיכות נמוכה (SD).

כפי שנכתב בשבוע שעבר ב"גלובס", למרות פרסומי הזכייניות כי מ-1 בנובמבר, עם פיצול ערוץ 2, הן יעברו לשדר באיכות HD, בפועל המעבר הזה יתבצע רק עבור מנויי הוט ו-yes (כ-1.4 מיליון בתי-אב) ומנויי פרטנר TV. לעומת זאת, צופי עידן פלוס, המוערכים בכ-160 אלף איש, וצופי סלקום TV, שנסמכת על המערך הזה ולה למעלה מ-150 אלף לקוחות, ימשיכו לקבל כרגע את השידורים באיכות נמוכה.

עידן פלוס הוא מערך שמופעל על-ידי המדינה באמצעות הרשות השנייה וכולל כיום שני מערכים ("מרבבים"). רק באמצעות ה"מרבב" השני, החדש יותר, ניתן להעביר שידורים באיכות HD, אך הרשות השנייה אישרה כרגע לשלושת הערוצים המסחריים להשאיר את ערוציהם במערך הישן, ולא לשאת בעלויות הגבהות יותר של הפצת השידורים באמצעות המערך החדש.

בעתירה לבג"ץ מציינת סלקום כי המדינה ממילא עתידה לממן בעצמה חלק ניכר מעלויות המרבב השני, משום שערוץ 33 השייך למדינה עתיד לעבור אליו (והערוצים הייעודיים, 20 ו-24, המשדרים על גבו, פטורים כרגע מדמי הפצה), כך שלשיטתה, גם אם רוצים לחסוך מהערוצים המסחריים את עלויות המעבר - ניתן לממן אותן באמצעות המדינה.

פתרון אפשרי נוסף לבעיה עבור צופי סלקום TV (אך לא עבור צופי עידן פלוס) עשוי היה להיות העברת שידורי הערוצים המסחריים על גבי רשת האינטרנט כפי שעושה כיום פרטנר TV. בעתירה טוענת סלקום כי פתרון כזה הוא אפשרי רק עבור פלטפורמות שיש להן כמות קטנה של מנויים, בשל תשתית האינטרנט הנוכחית הקיימת במדינה. גם לכך, מציינת העתירה, קיים פתרון טכנולוגי (על-ידי "מעבר לתצורת מולטיקאסט"), אך להערכת החברה פתרון זה ידרוש כ-7-8 חודשים.

סלקום טוענת בעתירתה כי המצב הנוכחי - שלפיו החל מ-1 בנובמבר הערוצים המסחריים יועברו ב-HD רק ב-yes ובהוט - מהווה "אפליה לרעה בלא הצדקה" שלה ושל לקוחותיה ושל צופי עידן פלוס, ו"הסגה לאחור של התחרות" בדואופול של הוט ו-yes. "בשני העניינים מדובר באינטרסים ציבוריים מוכרים ומוגנים - השוויון ועידוד התחרות", נכתב בעתירה.