144 סטארט-אפים גייסו ברבעון השלישי 1.4 מיליארד דולר

נתונים של IVC ו-ZAG: היקף הגיוס הממוצע של סטארט-אפ זינק ל-10 מיליון דולר - שיא של כל הזמנים

 

 

סטארט אפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סטארט אפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

קטר ההיי-טק הישראלי ממשיך לדהור. 144 חברות טכנולוגיה מקומיות גייסו ברבעון השלישי של השנה סכום מצרפי של 1.4 מיליארד דולר, כך לפי נתונים של IVC ו-ZAG. הגיוסים ברבעון השלישי של השנה היו גבוהים ב-14% בהשוואה לרבעון השני של השנה שבו גויס סכום של 1.27 מיליארד דולר. כאשר משווים את הרבעון החולף לרבעון המקביל אשתקד, שבו גויס סכום של 933 מיליון דולר, מדובר בזינוק של 54%.

נציין כי מתחילת השנה גייסו חברות היי-טק סכום של 3.8 מיליארד דולר, בדומה לקצב הגיוסים של שנת 2016, שהייתה שנא שיא של כל הזמנים. 

גיוסי ההון של חברות ההיי-טק ישראליות בשנים 2016/17
 גיוסי ההון של חברות ההיי-טק ישראליות בשנים 2016/17

התמונה הגדולה נראית מצוין אבל צלילה לפרטים מציפה גם כמה סימני שאלה. נתחיל בסכום הכולל שקפץ בצורה ניכרת בעיקר הודות לגיוס אחד משמעותי - חברת התחבורה השיתופית Via גייסה ברבעון החולף סכום של 250 מיליון דולר. נציין כי השירות של Via, שהוקמה על ידי הישראלים ד"ר דניאל רמות וד"ר אורן שובל, אינו זמין בישראל אך החברה מעסיקה בתל אביב כ-100 עובדים. עורכי הסקר מציינים בנוסף כי 33% מהסכום שגויס ברבעון השלישי התנקז לחמש עסקאות בלבד, כל אחת בהיקף של יותר מ-50 מיליון דולר.

עניין נוסף שראוי לשים אליו לב הוא מספר הגיוסים והנתון של הרבעון השלישי צנוע ואולי אף מאכזב. רק 144 חברות גייסו הון, לעומת 158 ברבעון השני של שנת 2016 ובדומה לרבעון השלישי אשתקד שבו 140 חברות גייסו כסף.

הגידול בהיקף העסקאות והקיטון המקביל במספרן מצביע על התבגרות של השוק שמתבטאת בין השאר בכך שיותר כסף זורם לפחות חברות. המגמה הזאת מתבטאת גם בגידול חד בהיקף של גיוס ממוצע שזינק לרמה של 10 מיליון דולר ברבעון החולף - שיא של חמש שנים. נציין כי ברבעון השני של השנה עמד ההיקף הממוצע על 8 מיליון דולר ואילו ברבעון המקביל בשנת 2016 הממוצע היה 6.7 מיליון דולר. כאשר בוחנים את הנתונים של החמש השנים האחרונות מגלים כי הסכום בכל סבב גיוס זינק מ-3.3 מיליון דור בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2013 לרמה של 8.2 מיליון דולר בשנת 2017. 

נתוני היקף סבב הגיוס הממוצע של סטארט-אפ
 נתוני היקף סבב הגיוס הממוצע של סטארט-אפ

מריאנה שפירא, דירקטור המחקר ב-IVC Research Center, התייחסה לנתונים ואמרה כי "לפי הממצאים של IVC, נצפתה ירידה ניכרת במספר העסקאות שבוצעו בתשעה חודשים הראשונים של 2017. הניתוח גילה שמקור הירידה הוא בשל שיעור נמוך של עסקאות בחברות בשלבי סיד ובשלבים המוקדמים - צימצום של 17% בהשוואה לממוצע של חמש השנים האחרונות. נחוץ תיקון או מהפך ברבעון האחרון של השנה לטובתם של היזמים והמיזמים החדשים וטובת עתידו של שוק הטכנולוגיה הישראלי".

לדברי עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל בזיסמן אהרוני גייר ושות' (ZAG/S&W), "אנו עדים לדוח נוסף המאשש את המעמד והאמון לו זוכה ההיי-טק הישראלי בעולם. כמו שאמרתי בעבר, ההשפעה של עסקת מובילאיי עדיין לא פגה, והיא ממשיכה לייצר גלי עניין. קרנות ההון סיכון הישראליות הפגינו דומיננטיות ברבעון זה, בהשקעתן בהיי-טק הישראלי. גידול נרשם גם בהשקעות של הקרנות הזרות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ההיי-טק הישראלי ממשיך להוות קטר צמיחה של המשק, והמשקל שלו בתוצר הגולמי הולך ותופס מקום גדול יותר. זאת ועוד, באוגוסט האחרון פורסמה הנחיה רגולטורית חדשה על ידי הרשויות בסין, המתירה תחומים להשקעות מחוץ לסין ובהם טכנולוגיה, מה שלהערכתי יגביר את העניין בחברות ישראליות ויבוא לידי ביטוי ברבעונים הבאים".

זיסמן הוסיף כי "סכום הגיוסים שגדל, והושקע במספר חברות קטן יותר, מראה נכונות של המשקיעים ליטול סיכונים בסכומים גדולים יותר. סקטור התוכנה ומדעי החיים מובילים בסכומי ההשקעות שגייסו. זהו רבעון נוסף בו החברות שנמצאות בשלב המאוחר מובילות בגיוסים, אך נראה שזה לא על חשבון החברות שנמצאות בשלבים המוקדמים יותר שגם הן זוכות לאמון רב של המשקיעים, שאף הגדילו גיוסים. ניכר כי הקרנות הזרות רואות בהיי-טק הישראלי מקום של חדשנות ויצירתיות והזדמנויות השקעה".