למה הדואר לא מממש 300 נכסים המוערכים ב-832 מיליון שקל?

דוח המבקר: מחירי הנדל"ן בשיא, אולם בדואר ישראל מפספסים את הפוטנציאל להגדלת הרווחיות והשבחת שווי החברה ■ בין הליקויים: אי-רישום זכויות מקרקעין, תחזוקה ירודה של נכסים, מבנים שוממים ומוזנחים ובזבוז כספים בשיפוץ נכסים ונטישתם לאחר מכן

מנכל דואר ישראל דני גולדשטיין / צילום:דוברות חברת דואר ישראל
מנכל דואר ישראל דני גולדשטיין / צילום:דוברות חברת דואר ישראל

דואר ישראל מחזיקה ב-300 נכסי מקרקעין ונדל"ן שמוערכים בשווי של כ-832 מיליון שקל, אולם שורה של ליקויים מצידה גורמים לה להפסד כספי עצום - כך עולה מדוח מבקר המדינה. בראש הליקויים מציין המבקר את אי-רישום זכויות הנכסים במקרקעין או בטאבו כנדרש, מה שמוביל ל"חשיפה משפטית של החברה לתביעות, פוגע ביכולתה של החברה לממש ולהשביח את נכסיה, ועלול לתת לצדדים שלישיים הזדמנות לטעון לבעלות על אותם נכסים", (המבקר, נציין, קובע זאת בהסתמך על מקרים שקרו בפועל ומובאים בדוח - מ.ר.ח.

שואפים להפרטה? התהייה העולה מהדוח היא שאי-תיקון הליקויים בניהול הנכסים עלול להביא לכך שהמדינה לא תקבל תמורה מלאה ואמיתית במסגרת הליך ההפרטה הצפוי. "הדבר אינו עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי, בייחוד נוכח הממון הרב שהשקיעה המדינה בחברה במסגרת הסכם ההבראה בשנת 2015".

לפי הדוח, שוויים הריאלי של נכסי הדואר עלו בהתאם לעלייה במחירי הנדל"ן, אולם בדואר ישראל מפספסים את הפוטנציאל הגלום בהם לטובת הגדלת הרווחיות והשבחת שווי החברה. לפי דוחות הדואר לשנת 2015, החברה משכירה 35 נכסים לגורמים חיצוניים - מה שהוביל להכנסות של כ-5.5 מיליון שקל ב-2016; בעוד שהיא שוכרת 143 נכסים בעלות של כ-23 מיליון שקל לשנה (נכון לשנת 2016) - חלקם, קובע המבקר, באופן בזבזני.

כמה שווים נכסי הדואר?
 כמה שווים נכסי הדואר?

לא חייבה סוכנים על השימוש בנכסים

אי-הרישום הבעייתי מוכר היטב להנהלת הדואר. עוד ב-2012 הציבה החברה לעצמה יעד לרשום 90% מנכסיה עד לסוף 2015. אולם מהדוח עולה כי "על אף חשיבות הנושא, עד אוקטובר 2016 נרשמו כיאות רק 23 (כ-7%) מכלל נכסיה". בין היתר, בשל הבעייתיות במחלקת הלוגיסטיקה שבה תחלופה גבוהה של מנהלי המחלקה, לצד צוות מצומצם המונה ארבעה עובדים בלבד.

ליקויים אחרים מתייחסים לניהול ולתחזוקה הירודה של הנכסים, לרבות נכסים שוממים ומוזנחים הממוקמים במרכזי ערים ראשיות. מדובר, בין היתר, בנכסים הנמצאים בירושלים, בפרדס-חנה, בתל-אביב, בעפולה, בנהלל, בקריית שמונה, בהוד-השרון ועוד. מנגד עולה כי החברה משתמשת בנכסים יקרים שנמצאים במקומות מרכזיים לצורך חלק מפעילויותיה, זאת למרות שניתן היה להשתמש במקומות שעלותם נמוכה בהרבה.

כך למשל, בית המיון בירושלים ששוויו של מגרש החניה הצמוד למבנה לבדו נאמד ב-12.2 מיליון שקל; או מוקד התקשוב בעיר שיושב בווילה במבנה ארכיטקטוני ייחודי המשתרע על שטח של כחצי דונם, וששוויו המשוער הוא לפחות 8.2 מיליון שקל. בתל-אביב, הדואר וחברת בזק חוכרות מרשות מקרקעי ישראל נכס משותף ברחוב מקווה ישראל 7 המשתרע על 3,026 מ"ר. בחלק ניכר מהמבנה, ששופץ בעלות של 2.5 מיליון שקל בשנת 2011, יושבים 80 נציגי מוקד של בזק ו-171 נציגים של הדואר. שווי הנכס עומד על 25 מיליון שקל לפחות.

גם המוקד הטלפוני בירושלים לא חסכני במיוחד: ברחוב בית הדפוס בעיר, בשטח המשתרע על 1,081 מ"ר, מחזיקה חברת הדואר בנכס במשותף עם חברת ברמן, המוערך ב-9.3 מיליון שקל. במחצית מהשטח מופעל המוקד הטלפוני של בנק הדואר.

עוד עולה מהדוח, כי נכון לאוקטובר 2016 היו לחברה 14 נכסים פנויים, לרבות נכסים השוכנים במרכזי הערים תל-אביב וירושלים. בהיעדר דוח מסכם לא ברור כמה כסף הפסידה החברה מאי-השכרתם, אולם ב-2017 צפויים להתפנות כ-45 נכסים נוספים של החברה, שהשכרתם עשויה להניב כ-1.85 מיליון שקל בשנה.

ליקויים אחרים מתייחסים לבזבוז כספים באופן שבו השקיעה הדואר בשיפוץ נכסים ונטשה אותם לאחר זמן קצר, או שלא חייבה סוכנים עבור השימוש שעשו בנכסיה. חוסר יעילות התברר בשכירת מבנים לשווא (למשל עבור מוקדי דואר שליחים), או בתשלום שכ"ד הגבוה בהרבה ממחירי השוק.

הדוח גם מוצא חוסר יעילות נדל"נית בחמישה מרכזי תחבורה שמחזיקה חברת הדואר בחיפה, בתל-אביב, בירושלים, באשקלון ובבאר-שבע לצי המכוניות שלה המונה כ-800 כלי רכב. בשנת 2018 צפויה השלמה לתהליך של מעבר לשיטת ליסינג, מה שעשוי לייתר את הצורך בהחזקת המרכזים, שכל אחד מהם משתרע על שטח של כמה דונמים. כך למשל, המרכז בתל-אביב, ברחוב בן צבי, שוכן במגרש ששטחו כ-4.5 דונם ומוערך בכ-17 מיליון שקל (נכון ל-2014). 

הנכסים עומדים ריקים
 הנכסים עומדים ריקים

נוכח המציאות בישראל, שבה מחד גיסא מחירי הנדל"ן במקומות אטרקטיביים עלו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות ומאידך גיסא לעתים הגישה של רכבי החברה למקומות אלה נעשית קשה יותר ויותר (והדבר גורם לבזבוז רב של דלק וזמן), ראוי היה כי חברת הדואר תבצע בחינה כלכלית של כל החלופות לאותם נכסים יקרים ותפעל באופן אפקטיבי יותר - למשל באמצעות השכרתם, השבחתם או מכירתם למרבה במחיר - לכך שאותן פעילויות תפעוליות יבוצעו במקומות שבהם שווי נכסי הנדל"ן נמוך בהרבה. הדבר נועד לאפשר לחברה לחסוך כספים ולשפר את התזרים הכספי שלה בלי לפגוע באופן תפקודה ובשירות שהיא נותנת לציבור.  

מחברת דואר ישראל נמסר בתגובה: "בשנתיים האחרונות ביצעה חברת דואר ישראל קפיצת מדרגה משמעותית בהתנהלותה העסקית ובשיפור השירות ללקוחות. נציין כי הדוח מתייחס לשנים קודמות, בהן החברה הייתה במשבר כלכלי עמוק על סף חדלות פירעון, כאשר בשנתיים האחרונות מיישמת החברה רפורמה מקיפה, בין היתר בתחום הנדל"ן, במסגרתה תוקנו מרבית הליקויים. "במסגרת תוכנית רב-שנתית לטיפול בנדל״ן, ננקטו שורת צעדים למיפוי, רישום והשבחת נכסי החברה. כיום 76% מנכסי החברה רשומים או נמצאים בתהליך רישום, והשאר נמצא בתהליכי בירור מול הרשויות המקומיות ומול המינהל. יצוין, כי בימים אלה אנו נמצאים בתהליך מכירה והשכרה של נכסים בעלי פוטנציאל כלכלי של עשרות מיליוני שקלים״.