הגיוסים הקונצרניים באוקטובר הסתכמו בכ-9 מיליארד שקל

החודש בלט מספרן של הצעות רכש חליפין, וגויסו בהן 2.3 מיליארד שקל ■ מתחילת השנה הסתכמו הגיוסים הקונצרניים ב-68 מיליארד שקל

מה חשוב לדעת לפני גיוס באמצעות מימון המונים?/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מה חשוב לדעת לפני גיוס באמצעות מימון המונים?/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שוק גיוסי החוב הקונצרניים ממשיך לרתוח, עם ביקושים ערים שמזרימים המשקיעים המוסדיים לכל הנפקה כמעט, ובוודאי לכאלה בדירוגים גבוהים. מחברת מידרוג נמסר, כי חודש אוקטובר אופיין בעונתיות בשל החגים, ושלוש הנפקות גדולות (חברת החשמל, אלה פקדונות ודיסקונט השקעות) השפיעו לחיוב על היקף הגיוסים. החודש בלט בעיקר מספרן של הצעות רכש חליפין שבאמצעותן גויסו כ-2.3 מיליארד שקל. בסך הכול הונפקו אג"ח בהיקף של כ-9 מיליארד שקל, לעומת קצת יותר ממיליארד שקל בחודש אוקטובר אשתקד. הפער העצום נובע, בין השאר, מעיתוי ההנפקות של חח"י ואלה פקדונות, וממועדי חגי תשרי שהחלו השנה מוקדם יותר, בחודש ספטמבר.

בסך הכול הסתכמו גיוסי האג"ח מתחילת השנה בקרוב ל-68 מיליארד שקל לעומת כ-58 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ככל הנראה צפויה 2017 להסתיים כשנת שיא בעשור האחרון בתחום גיוסי האג"ח הקונצרניות.

שלשום השלימה חברת החשמל את השלב המוסדי וגייסה כ-2.9 מיליארד שקל באמצעות הרחבת שתי סדרות אג"ח קיימות: סדרה 28 (שקלית, מח"מ של כ-3.2 שנים) וסדרה 29 (צמודה, מח"מ 6.8). מטרת הגיוס היא למחזר את החובות הקיימים של החברה, והוא בוצע כחלק מהפעילות השוטפת של החברה. חח"י זכתה לביקושים גבוהים בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל, והחליטה להגדיל את ההנפקה מ-2 מיליארד לכ-3.3 מיליארד שקל. השלב הציבורי של ההנפקה מתקיים היום.

בסדרה 28 גייסה חח"י כ-370 מיליון שקל (תשואה של 0.91%, מרווח של 0.5% מעל אג"ח ממשלתית במח"מ דומה). בסדרה 29 גויסו כ-2.5 מיליארד שקל (תשואה צמודת-מדד של 1.35% , מרווח של כ-1.1% על אג"ח ממשלתית דומה). השבוע העלתה חברת הדירוג S&P את דירוג האשראי הבינ"ל של החברה מ-BB מינוס ל-BBB, ובעקבותיה העלתה השלוחה המקומית, S&P מעלות, את הדירוג המקומי של חח"י מרמה של AA לרמה של AA פלוס באופק יציב.

העלאת הדירוג נובעת מכמה סיבות: סיום העיצומים שנקטו עובדי החברה ביולי השנה, שיפור במסגרת הרגולטורית והשיפור המתמשך במצבה הפיננסי של חח"י - ירידה ברמת החוב שעומד כיום על 42.7 מיליארד שקל. הנהלת החברה נוקטת מדיניות של הורדת החוב בחצי מיליארד שקל מדי שנה, ולצורך כך זקוקה למחזר כ-4 מיליארד שקל מדי שנה.

פעיל בכיר בשוק ההון אמר בשיחה עם "גלובס", כי "למרות שהחברה פועלת להורדת המינוף הפיננסי שלה, המרווחים שנסגרו לא מפצים על הסיכון של החברה. הסיבה למרווחים נמוכים היא שמדובר בחברה ממשלתית".

גם אספן השלימה את המכרז המוסדי

חברה נוספת שהשלימה שלשום את השלב המוסדי היא אספן גרופ של רוני צארום, שנמצאת במהלך של הנפקת אג"ח שקלית חדשה (סדרה ז'). ההנפקה זכתה לדירוג A3 עם אופק יציב על-ידי מידרוג. איגרות החוב עומדות לפירעון מדורג בין השנים 2018-2027, ומח"מ הסדרה הוא כ-5.6 שנים.

החברה זכתה לביקושים בהיקף של 613 מיליון שקל בשלב המוסדי, גבוה בהרבה מהסכום שתכננה החברה לגייס (עד 250 מיליון שקל), ובחרה לגייס כ-205 מיליון שקל בשלב זה. הריבית השנתית נקבעה על 3.4%, נמוך ב-1.1% מהריבית המקסימלית וגבוה בכ-2.2% מהאג"ח הממשלתית המקבילה.

השלב הציבורי של ההנפקה, שאותה מובילה ווליו בייס, צפוי להתקיים מחר.

גם אחים נאוי, הפועלת בתחום המימון החוץ-בנקאי, השלימה גיוס של כ-287 מיליון שקל בהנפקה של אג"ח מסדרה ד' (תעמוד לפירעון בתשלום אחד ב-31 במארס 2019). ההנפקה זכתה לדירוג A מחברת S&P מעלות, והריבית נקבעה על 1.3% (המרבית שהחברה הציעה).

עיקר פעילותה של אחים נאוי מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

חברה נוספת שניצלה את הגאות בשוק היא יזמית הנדל"ן דוניץ, שגייסה כ-164 מיליון שקל בהנפקה של אג"ח להמרה (סדרה א') בריבית שנתית של 2.2% (מח"מ כ-3 שנים). החברה ביקשה לגייס כ-150 מיליון שקל, זכתה לביקושים בהיקף של כ-550 מיליון שקל והגדילה במקצת את היקף ההנפקה.

בגזרת הצעות רכש חליפין ביצעה דסק"ש הנפקת ענק בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, ואליה הצטרפו מליסרון (300 מיליון שקל) ואינטרנט זהב (כ-200 מיליון שקל).