הצעת חוק חדשה מבקשת למנוע את סגירת הטלוויזיה החינוכית

ההצעה של ח"כ יוסי יונה מציעה לבטל את הסעיפים בחוק השידור הציבורי שיביאו לסגירת החינוכית באוגוסט 2018, וזוכה לתמיכה של 36 ח"כים כולל מסיעות הקואליציה ■ יחד עם זאת, הסיכויים לביטול המהלך נראים כרגע קטנים

פרופ' יוסי יונה / צילום: תמר מצפי
פרופ' יוסי יונה / צילום: תמר מצפי

חבר הכנסת יוסי יונה (המחנה הציוני) יניח היום (ה') על שולחן הכנסת הצעת חוק לביטול סגירת הטלוויזיה החינוכית שאמורה להפסיק את פעילותה באוגוסט 2018. על ההצעה חתומים 36 חברי כנסת מכל סיעות הבית ובהם ח"כים מסיעות הקואליציה: הליכוד, הבית היהודי, ישראל ביתנו וש"ס.

הצעת החוק מבקשת לבטל את סעיפים 120 עד 122 בחוק השידור הציבורי הישראלי שקובעים כי החינוכית תפסיק את פעילותה שנה ושלושה חודשים לאחר עליית התאגיד לאוויר. בדברי ההסבר לחוק נאמר כי "אין ספק שהיה מקום לערוך רפורמה ברשות השידור אבל ההחלטה להפסיק את שידורי הטלוויזיה החינוכית כחלק מהרפורמה הייתה משגה". עוד נכתב כי "מעטים יכולים לומר דבר רע על החינוכית. היא מתייעלת, היא נחוצה, היא הכרחית".

הטלוויזיה החינוכית היא יחידת סמך של משרד החינוך ומעסיקה כיום כ-180 עובדים שמהווים עובדי מדינה ומאוגדים תחת ההסתדרות. בדיון שנערך השבוע בוועדת החינוך של הכנסת אמרה המנכ"לית הזמנית של החינוכית, ד"ר אורנה שמחון, כי על סמך שיחות שלה עם מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, רק כ-15 עובדים יוכלו להיקלט בתאגיד השידור הציבורי לאחר הסגירה.

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם, דיברה אף היא בדיון ואמרה כי עמדתו של שר החינוך, נפתלי בנט, היא שהחינוכית צריכה להמשיך לפעול גם אחרי אוגוסט 2018. בהמשך נמסר באופן רשמי מלשכתו של השר כי "בעקבות ההסכם הקואליציוני במסגרתו מפלגות הקואליציה מחויבות לרפורמות של ראש הממשלה בכל נושאי התקשורת - אם ראש הממשלה ושר התקשורת יובילו מהלך של השארת החינוכית - השר בנט בוודאי יתמוך בכך". במילים אחרות, בנט לא יוביל בעצמו מהלך שיעצור את הסגירה, ולאור עמדת האוצר והדרגים המקצועיים בסוגיה נראה שלפחות כרגע אין היתכנות משמעותית לשינוי החוק.

ח"כ יונה מסר היום: "הכנסת אמרה את דברה בקול ברור. 36 חברי כנסת מכל הסיעות קוראים לביטול הסעיף בחוק שיסגור את הטלוויזיה החינוכית, וכעת הכדור במגרש של הממשלה שעליה להחליט אם היא רוצה להיזכר בדברי הימים כמי שקברה מוסד חינוכי-ציבורי מפואר זה או כזו שתרמה להמשך קיומו".