טראמפ ביטל את פרסומם של מאות מסמכים מחקירת רצח קנדי

הנשיא האמריקאי נענה לבקשת סוכנויות המודיעין והביטחון בארה"ב, שביקשו להותיר כמה מאות מתוך אלפי המסמכים, שכן פורסמו, חסויים ■ "אין לי ברירה אלא לקבל זאת כדי להגן על הביטחון הלאומי"

טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס
טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הורה הלילה (ו') על ביטול פרסומם של מאות מסמכים הקשורים לחקירת ההתנקשות בנשיא לשעבר ג'ון קנדי בשנת 1963. זאת, לאחר שסוכנויות המודיעין והביטחון במדינה ביקשו לגרוע אותם מאלפי המסמכים שהנשיא אישר את פרסומם.

"הציבור האמריקאי מצפה, ומגיע לו, שהממשלה תספק את הגישה המירבית למסמכים הנוגעים בהתנקשות בקנדי, כדי שהציבור יוכל לדעת את מלוא הפרטים הנוגעים לאירוע", כתב הנשיא בהודעה רשמית. "לכן, אני מורה היום סוף סוף להרים את החיסיון. במקביל לכך, מספר מחלקות וסוכנויות הבהירו לי כי מידע מסוים צריך עדיין לעבור עריכה בגלל שיקולי ביטחון לאומי, אכיפת חוק ויחסי חוץ".

"אין לי ברירה היום", הבהיר טראמפ, "אלא לקבל זאת כדי שלא לאפשר נזק פוטנציאלי בלתי הפיך לביטחון הלאומי שלנו". הנשיא הבהיר כי יקצה לסוכנויות הרלוונטיות 180 ימים לעבור על המידע החסוי, ולבחון אם ניתן לפרסם אותו או לא. בתום התקופה, כתב טראמפ, כל המידע יותר לפרסום למעט זה שייקבע לגביו אחרת באופן ספציפי. "העצירה הזמנית הזו הכרחית כדי להגן מפני נזק למבצעים מודיעניים, הגנה צבאית, אכיפת חוק ויחסי חוץ".

לפי הבית הלבן , במקביל לאותם מסמכים שיישארו חסויים, שוחררו לעיון הציבור יותר 2,800 מסמכים לגישה מלאה. "הנשיא דורש שקיפות חסרת תקדים מצד הרשויות והנחה אותן למזער את כמות המידע החסר למינימום וללא דיחוי", נמסר מהבית הלבן. תאריך היעד החדש לפרסום מלוא המסמכים הוא כעת ה-26 באפריל 2018.

ג'ון פיצג'רלד קנדי, הנשיא ה-35 של ארה"ב, נרצח בעת שנסע במכונית פתוחה בדאלאס, טקסס, ב-22 בנובמבר 1963, במהלך מסע שערך במדינות הדרום. לי הארווי אוסוולד, חייל מארינס לשעבר בן 24 נעצר בחשד שהוא זה שרצח את קנדי ביריות רובה מהקומה השישית של מחסן הספרים העירוני הסמוך. אולם יומיים בלבד לאחר מכן, בעת שאוסוולד הועבר למתקן מעצר אחר, הוא נורה למוות על ידי ג'ק רובי, בעל בר מקומי.

הרצח הצית שורה ארוכה של תיאוריות קשר. סרטים וספרים רבים נכתבו והביאו זוויות שונות להשתלשלות האירועים באותו היום, ובין היתר עלו הטענות כי אוסוולד לא פעל לבדו. אחרים טענו גם כי הירי לא בוצע כלל מכיוון הקומה השישית בבניין הסמוך כי אם מתלולית דשא אשר הייתה בכיוון ההפוך לבניין. וועדת וורן אשר בחנה את אירועי הרצח קבעה כי אוסוולד ביצע את הרצח לבדו, אולם מסקנות הוועדה זכו גם הן לביקורת בתחקירים עיתונאיים ובספרים. ועדה אחרת שמונתה בקונגרס לחקור את הנושא בשנת 1978 הגיעה למסקנה כי אוסוולד הוא זה שירה שלושה כדורים, כולל אלה שפגעו בנשיא, אולם כי במקביל אליו פעל יורה נוסף.

כל אלה הביאו להרגשה של חלק לא מבוטל בציבור האמריקאי כי כלל המידע על הרצח לא פורסם במלואו עד עצם היום הזה. לפי החלטת הקונגרס, המידע בעניין צריך להישאר חסוי עד שנת 2029. בשנת 1992 נחקק חוק בקונגרס ולפיו יש להנגיש לציבור את מלוא המידע הידוע על חקירת הרצח. למעלה מ-5 מיליון מסמכים שוחררו מאז, אולם כמה אלפי מסמכים עדיין נותרו חסויים.