דיונים אינטנסיביים בין הממשלה לחברת החשמל על הרפורמה

הדיונים מתרכזים בחלופה שלפיה יושאר חלק מהייצור בידי החברה, אך תוצא מידיה השליטה במנהל המערכת, שבו קיים ניגוד עניינים מובנה

רוטנברג  / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל
רוטנברג / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל

פגישה חשובה על עתיד הרפורמה במשק החשמל מתקיימת בשעות אלה בין מנכ"ל משרד האוצר ומשרד האנרגיה, הנהלת חברת החשמל וועד עובדי החברה. הפגישה המרתונית במלון קראון פלאזה בירושלים החלה בשעה 13:00 וצפויה להימשך עד שעות הלילה המאוחרות.

עיקר המחלוקת בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות הוא כידוע סביב דרישת המדינה להוצאת כל מקטע ייצור החשמל מידי חברת החשמל ופרישתם מרצון של 2,900 עובדים מהחברה. על שולחן הדיונים היום מונחות שתי חלופות לביצוע הרפורמה כפי שרואה אותה המדינה: החלופה הראשונה היא הוצאת כל מקטע הייצור מחברת החשמל והשנייה היא השארת חלק מהייצור, בתנאי שמנהל המערכת לא יישאר בשליטת חברת החשמל.

עקב התנגדויות חריפות מצד העובדים ומצד הנהלת החברה האפשרות הראשונה, שכוללת הוצאת כל מקטע הייצור מחברת החשמל, לא נראית ישימה. לכן נראה שהדיונים היום יתרכזו סביב האפשרות השנייה שנראית ישימה יותר.

גורם במשק האנרגיה העריך היום בשיחה ל"גלובס" כי על פי חלופה זו, חברת החשמל תמכור את התחנות שלה ברדינג, אלון תבור ורמת חובב, ובתמורה תקים שתי תחנות כוח המופעלות במחזור המשולב (מחז"מ). בנוסף, המדינה תאשר מספר פרויקטים שאותם מתכננת לבצע החברה בתחום ההולכה והרשת.

על פי הרפורמה, גם מקטע האספקה והקשר מול לקוחות ייצא מחברת החשמל, אבל החלק המשמעותי ביותר הוא הוצאת מנהל המערכת מהחברה והפיכתו לחברה ממשלתית חדשה. מנהל המערכת הינו גוף שאחראי על מערך הסחר בחשמל וקובע את סדר הפעלתן של התחנות השונות בהתאם לביקוש. השארתו בחברת החשמל גורמת, כך נטען, לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל, שגם מייצרת חשמל וגם אחראית על מערך הסחר.

ל"גלובס" נודע כי מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי החברה, יסכים להצעה זאת של המדינה. מקור המקורב לוועד אמר היום בשיחה עם "גלובס": "אנחנו רוצים שתהיה רפורמה. זו רק שאלה באיזה תנאים. כמובן שנתנגד להוצאת כל מקטע הייצור מחברת החשמל".

בניגוד לצרפתי, ועד המהנדסים, זרוע של הוועד הכללי בראשותו של יעקב חי, צפוי להתנגד לשתי החלופות. במנהל המערכת עובדים כיום כ-130 עובדים שכ-70% מהנדסים. הוצאת מנהל מערכת תביא לפיטוריהם.

מועד קביעת הפגישה המרתונית בין הצדדים הוא לא מקרי ונובע מלחץ המדינה להגיע להסכמות בהקדם האפשרי נוכח העובדה כי מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור צפוי לפרוש מתפקידו בעוד זמן קצר (ראו ידיעה בעמוד זה).

סיבות טובות לסיים את הסאגה

מרידור שלקח חלק פעיל ביותר בשיחות והוביל אותן יחד עם מקבילו באוצר, שי באב"ד, צפוי להישאר בתפקידו עד שמינויו יאושר בממשלה, ככל הנראה שבוע-שבועיים.

נראה כי גם בוועד עובדי חברת החשמל ממהרים לסיים את הסאגה המתמשכת של הדיונים. אם עד עכשיו צרפתי התנגד להוצאת מערך הייצור מהחברה ודרש להותיר בידיה שליטה על התחנות הקיימות ואף לשדרגן, היום הגישה הרבה יותר מפויסת. הוועד אף שכר את שירותיהם של פרופ' אמיר ברנע ופרופ' דן גלאי כדי לקבל מהם חוות דעת פיננסית וכלכלית.

בנוסף, בתחילת החודש הבא הצדדים אמורים לחזור לבג"ץ עם הדיווח בנוגע להתקדמות השיחות. כזכור, בג"ץ אמור להכריע בקרוב בעתירה שהגישה המדינה נגד בית הדין הארצי לעבודה, ההסתדרות וועד העובדים של חברת החשמל בעקבות ההחלטה התקדימית של בית הדין שהתירה לעובדי החברה לנקוט עיצומים בגין המהלכים לשינוי מבני שמובילה הממשלה במשק החשמל, ובראשם הכנסת יצרני חשמל פרטיים נוספים.

בדיון שנערך בבג"ץ לפני כחודשיים הביעו השופטים תמיכה ברורה בקו של המדינה והורו לצדדים לחזור אליהם בתום 60 יום, לאחר שהמדינה קיימה את חובת ההיוועצות עימם. התקופה שנתן בג"ץ להיוועצות נדחתה ל-5.11, אז אמורים הצדדים לעדכן את השופטים בתוצאות ההידברות.