"עליית הביטקוין מרחיקה אותו מהמטרה שלשמה נוצר"

התיאבון של רוכשי הביטקוין גובר, ומחירו חצה אתמול את הרף של 6,300 דולר ■ הכלכלן הראשי של פסגות: "ביטקוין זאת ספקולציה נטו"

אורי גרינפלד, פסגות / צילום: רמי זגורי
אורי גרינפלד, פסגות / צילום: רמי זגורי

ביטקוין - המטבע הראשון והמוביל בשוק המטבעות הדיגיטליים - קבע אתמול שיא חדש, כשמחירו עלה במהלך היום ביותר מ-6% והגיע בשעות הערב ל-6,307 דולר (22.2 אלף שקל), לפי נתוני אתר coindesk.

בהמשך ירד מחירו של הביטקוין, והיום בשעות הצהריים הוא נסחר סביב 6,174 דולר. השיא הקודם במחיר הביטקוין נרשם לפני תשעה ימים, ב-21 באוקטובר, אז הגיע לכ-6,195 דולר. ברמות שבהן הוא נסחר ביומיים האחרונים, מחיר הביטקוין גבוה ביותר מ-500% ממחירו בתחילת 2017, אז עמד על כ-1,000 דולר.

אנליסטים של שוק המטבעות הדיגיטליים מציינים כי העלייה במחיר הביטקוין באה בתקופה שבה העניין הציבורי סביבו ער מתמיד, כשבכירים בעולם העסקים וההשקעות דנים בו כמעט על בסיס יומיומי. עם הדוברים הבולטים באחרונה בעניין ערכו של הביטקוין, נמנים, בין השאר, המשקיע המיליארדר וורן באפט, הנסיך הסעודי אל-וואליד בן טלאל ומייסד פייפאל, פיטר ת'יל.

בכירים בשוק ההון בעולם עדיין ספקנים מאוד לגבי השקעה בביטקוין. מנכ"ל חברת ההשקעות האמריקאית בלאק-רוק (BlackRock), לארי פינק, למשל, אמר בתחילת החודש כי הוא "מאמין גדול" בפוטנציאל של המטבעות הדיגיטליים. עם זאת, הוא מתח ביקורת על הספקולציות בשוק הביטקוין, וטען כי השוק הזה משמש כלי להלבנת כספים.

אחת האפשרויות הבודדות של משקיעים בשוק ההון להיחשף כיום לביטקוין היא דרך מניות הנסחרות "מעבר לדלפק" (OTC) בבורסות בארה"ב, כמו קרן Bitcoin Investment Trust (סימול: GBTC). ואולם, כמו כל נייר ערך שנסחר "מעבר לדלפק", מדובר בהשקעה הכרוכה בסיכון גבוה יותר, בהשוואה למניות או אג"ח הנסחרים בבורסות לני"ע. קרן GBTC עוקבת אחר מחיר הביטקוין וערכה נגזר ממנו.

"ביטקוין לא נעלם"

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי של בית ההשקעות פסגות, מביע ספקנות רבה בנוגע לביטקוין ולמכשירי ההשקעה הקשורים אליו. לדבריו, "אחד החסרונות שיש לביטקוין כיום הוא העובדה שהוא קשה מאוד להשגה. אפשר לומר שההצלחה של הביטקוין, שבאה לידי ביטוי בעליית המחיר שלו, גורמת לכך שהוא בעצם מפספס את המטרה העיקרית שלו, שהיא להפוך למטבע שיחליף את המטבעות הרגילים".

בהתייחס לקרן GBTC אמר גרינפלד: "אם מישהו רוצה לקנות ביטקוין כדי לעשות ספקולציה על ערכו, זה כנראה זה לא המכשיר הנכון, כי הוא בכלל לא מצליח לעקוב אחרי הנכס. אם נבחן את התשואות של הקרן הזאת, נראה שהיא לא מצליחה להיות צמודה למחיר הביטקוין. אגב, קשה לקרוא לביטקוין נכס - זאת ספקולציה נטו".

- באחרונה דיווחה חברת משאבי טבע, הנסחרת בבורסת תל אביב, שהיא בוחנת מעבר מהשקעה במכרות זהב לכריית מטבעות דיגיטליים. איך זה נראה לך כתחום השקעה?

"התחום של מטבעות דיגיטליים הוא לא השקעה, זאת ספקולציה. הביטקוין במקור נוצר כתחליף למטבע, שהוא מבוזר ולא מונפק על ידי בנק מרכזי, ושאנשים יוכלו לעשות טרנזקציות בלי לעבור דרך גורם מתווך. אבל כיום, זה לא באמת מטבע, כי כמעט לא סוחרים כדי לקנות דברים. רוב הביטקוינים מוחזקים על ידי קבוצה מצומצמת של אנשים, ולכן זה הפך להיות מוצר ספקולטיבי, שאנשים קונים אותו, כי הם חושבים שהוא ימשיך לעלות במאות אחוזים.

"לביטקוין אין כל שימוש ריאלי, ההיצע שלו ידוע מראש לכולם. אין שינויים בביקוש, כי אף אחד לא משתמש בו, ולכן זה יותר קרוב לזהב מאשר לנכס להשקעה. אבל זה רחוק גם מזהב, כי אין לביטקוין כל משמעות בעולם הריאלי. אני לא קורא לזה 'בועה', אבל זאת פשוט ספקולציה נטו והימור מוחלט".

- ובכל זאת, הביטקוין קיים כבר מ-2009, ולא נראה שהוא עומד להיעלם בטווח הקרוב.

"נכון, הוא לא נעלם, להפך, יש כיום יותר מ-1,000 מטבעות וירטואליים בעולם. כל יומיים צץ מטבע וירטואלי חדש. אני חושב שבטווח הרחוק, הטכנולוגיה של הביטקוין, הבלוקצ'יין, תישאר אתנו. ייתכן שבעתיד, באמצעות הטכנולוגיה הזאת, בנקים מרכזיים יוכלו להנפיק מטבעות דיגיטליים - כלומר, יהיה שקל וירטואלי או דולר וירטואלי בטכנולוגיית הבלוקצ'יין - ואז אם תרצה לעשות טרנזקציה, תוכל לעשות אותה באופן יעיל, קל וזול יותר".