מיסז'ניקוב יצא בזול

אילו היה מורשע בכל העבירות שבהן נחשד, הוא היה נשלח לשנות מאסר רבות

סטס מיסז'ניקוב / צלם: איל יצהר
סטס מיסז'ניקוב / צלם: איל יצהר

סטס מיסז'ניקוב יצא בזול. הוא אמנם ירצה עונש מאסר של 15 חודשים (שבניכוי שליש יהיה פחות משנה) בגין הרשעתו במירמה והפרת אמונים, אבל אילו היה מורשע בכל העבירות שבהן היה חשוד בפרשה העגומה הזאת ("פרשת ישראל ביתנו") - הוא היה נשלח לשנות מאסר רבות.

בפרשיית פסטיבל הסטודנטים באילת, שבה הודה ויורשע, נחשד מיסז'ניקוב בביצוע עבירת שוחד ולא רק במרמה והפרת אמונים. בנוסף, הוא נחשד בשימוש בקוקאין בעת שהיה שר התיירות.

החשדות בנוגע לשימוש בקוקאין התבססו אך ורק על עדותו של עוזר של מיסז'ניקוב שהפך לעד מדינה. אותו עוזר סיפר כי מיסז'ניקוב שלח אותו, בעת ששימש בתפקיד שר התיירות, במהלך אירועים רשמיים בארץ ובחו"ל, לרכוש עבורו קוקאין ואף השתמש בסם במהלך אותם אירועים.

אלא שכדי לבסס הרשעה על עד מדינה (שהובטחה לו טובת הנאה בתמורה לעדותו), נדרשת תוספת ראייתית חזקה של סיוע. במקרה זה הפרקליטות לא מצאה חיזוק ראייתי כזה לאותה עדות על השימוש בסמים. מעבר לכך, לא קיימות דוגמאות לכך שהפרקליטות העמידה לדין אנשים בגין שימוש עצמי בסמים בחו"ל.

הוויתור על האישום בשוחד נבע מכך שהפרקליטות הגיעה למסקנה כי יש אפשרות להסתכל על ההתנהגות של מיסז'ניקוב בפרשיית הפסטיבל באילת, ככזו שלא מגיעה לכדי שוחד, אלא "רק" להפרת אמונים. זאת, לאחר שבמהלך השימוע שנערך לו הוכיח מיסז'ניקוב כי תמיכת משרד התיירות בפסטיבל עלתה בקנה אחד עם מטרת המשרד לקדם את העיר הדרומית והייתה כנראה ניתנת בכל מקרה.

בסופו של יום, הפרקליטות סבורה כי היא הצליחה לקבוע תג מחיר גבוה לעבירה של מירמה והפרת אמונים. אם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ריצה 16 חודשי מאסר בגין קבלת שוחד בסך 60 אלף שקל ועבירות שחיתות נוספות - אז עונש של 15 חודשי מאסר למיסז'ניקוב הוא עונש הולם.