"אירמה" ו"הארווי" תרמו לצניחה של כ-70% ברווח הנקי של אבן קיסר

בין הסיבות לחולשה בתוצאות החברה: השפעת סופות ההוריקן על המכירות והייצור בארה"ב ההכנסות דווקא עלו - בשיעור של 2.7%

חברת אבן קיסר  ממשיכה להציג תוצאות מאכזבות, כשמצד אחד היא רושמת עלייה בהכנסות, אולם בשורה התפעולית והתחתונה מדווחת על ירידה חדה ברווחים. החברה מקיבוץ שדות ים, העוסקת בייצור משטחי קוורץ, רשמה גידול של 7.2% בהכנסות הרבעון השלישי השנה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 154.7 מיליון דולר, על רקע שיפור בפעילות בארה"ב וקנדה וצמיחה של 28% באירופה.

לצד השיפור בהכנסות, רשמה החברה ירידה של 14% ברווח הגולמי, שהסתכם ברבעון בכ-49 מיליון דולר (32% מההכנסות לעומת 40.5% מהן ברבעון המקביל). בחברה מסבירים כי הירידה בשיעור הרווח נבעה בעיקר מהגדלת היקף הייצור במפעל החברה בריצ'מונד היל (ארה"ב) מתוך סך הייצור של החברה, שעדיין כרוך בעלויות גבוהות יותר; מתפוקות נמוכות יותר במפעלים בישראל; מעלייה במחירי הפוליאסטר (אחד מחומרי הגלם העיקריים של אבן קיסר) ומהשפעת סופות ההוריקן "אירמה" ו"הארווי" על המכירות והייצור בארה"ב.

גם ההוצאות התפעוליות גדלו ברבעון, ב-27%, והסתכמו בכ-38.7 מיליון דולר, כך שהרווח התפעולי של אבן קיסר, אותה מנהל רענן זילברמן, הצטמק ב-60% והסתכם בכ-11 מיליון דולר בלבד. בשורה התחתונה רשמה החברה צניחה של 69% ברווח הנקי לרמה של 6.9 מיליון דולר ברבעון. הרווח הנקי למניה, על בסיס Non-GAAP, עמד על 37 סנט לעומת 70 סנט ברבעון המקביל.

הנהלת אבן קיסר מעריכה כעת שהחברה תציג בסיכום שנתי הכנסות של 580-590 מיליון דולר ורווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של 100-105 מיליון דולר. מדובר בירידה של כ-20 מיליון דולר, 17%, בתחזית הרווח לעומת הצפי הקודם מלפני 3 חודשים בעת פרסום דוחות החצי הראשון של השנה.

"האתגרים זוהו והם ברי טיפול"

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, רשמה אבן קיסר צמיחה של 9.2% בהכנסות, אולם עלייה בעלויות ייצור לצד גידול בהוצאות שיווק ומכירה, הביאו לירידה של 38% ברווח התפעולי שלה, לרמה של 45.5 מיליון דולר. בשורה התחתונה הציגה החברה צניחה של 45% ברווח הנקי לעומת התקופה המקבילה ב-2016, לרמה של 32.6 מיליון דולר.

על רקע ההדרדרות בעסקי החברה, צנחה מניית אבן קיסר בנאסד"ק בכ-30% בחצי השנה האחרונה ושוויה התכווץ לכ-970 מיליון דולר. בפתיחת המסחר היום בוול סטריט רשמה מניית החברה ירידה של כ-10%.

המנכ"ל זילברמן התייחס לתוצאות הרבעון השלישי ואמר כי "אנו מרוצים משורת ההכנסות ברבעון השלישי. עם זאת, אתגרים בייצור הניבו שיעורי רווח נמוכים מציפיותינו. אנו מאמינים שזיהינו את האתגרים העיקריים וכי הם ברי טיפול. התחלנו ביישום צעדי תיקון ואנו צופים שיפור בשיעורי הרווח במרוצת הזמן".

במהלך השנה שעברה חזרה קרן הפרייבט אקוויטי טנא, שמוביל אריאל הלפרין, להשקעה באבן קיסר - בה ביצעה בעבר אקזיט ענקי - ורכשה 2.9% מהון המניות של החברה מידי בעל המניות הגדול בה, קיבוץ שדות ים, תמורת 43.5 מיליון דולר (הקיבוץ ירד בעקבות המכירה להחזקה של פחות מ-30%). מאז ועד היום ירדה המניה בכ-35% וערכן של מניות טנא התכווץ לכ-28 מיליון דולר.