עתירה לבג"ץ: לחייב את משרד הבריאות לשחרר משלוחי מזון

לטענת איגוד לשכות המסחר, עקב חקירה של נציגי משרד הבריאות בחשד לקבלת שוחד מיבואן מזון, כ-1,800 מכולות מזון ממתינות כבר 15 יום ■ משרד הבריאות: "אנו מצפים לשיפור בימים הקרובים"

יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

איגוד לשכות המסחר פנה היום (ד') לבג"ץ בבקשה להוציא צו ביניים שיחייב את משרד הבריאות להפעיל את סמכויותיו כדי לשחרר את משלוחי המזון שלטענתם מעוכבים על ידו בנמל אשדוד, ולטפל בבקשות בעניין יבוא מזון רגיש.

באיגוד טוענים כי החקירות בנוגע לחשדות לכאורה נגד מהנדסים ממשרד הבריאות גרמו לפגיעה חמורה במערך יבוא המזון. לטענת האיגוד, יבואנים מדווחים על עיכובים של כ-15 יום בשחרור משלוחי מזון מתחנת ההסגר של משרד הבריאות בנמל לעומת יום עד יומיים בשגרה, ומציינים כי כ-1,800 מכולות ממתינות.

לטענת האיגוד, העיכובים כרוכים בעלויות אחסנה ושהייה, והימשכות העיכובים גורמת גם למחסור רציני באספקה ואי עמידת יבואנים בחוזים. בנוסף לכך, טוענים באיגוד כי יבואנים מדווחים כי עדיין לא החל הטיפול בבקשות לאישור יבוא מזון חדש ובבקשות לחידוש אישור 4 שנים לאחר שניתן במקור, שהוגשו לשירות המזון הארצי לפני כ-40 יום.

האיגוד טוען בעתירתו כי משרד הבריאות "נמנע מלהפעיל את סמכותו הקבועה בדין ולשחרר את הסחורות בלוחות זמנים סבירים כפי שנקבעו על ידו ובחקיקה", דבר שלפי האיגוד מהווה הפרה של הדין ואי קיום החובות המנהליות החלות על משרד הבריאות כרשות מנהלית. העתירה הוגשה על ידי עוה"ד גיל נדל וחן אבנר ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'.

בשבועות האחרונים עצרה המשטרה כמה עובדים בהם שני מהנדסי מזון בכירים במשרד הבריאות ושני עמילי מכס, בחשד כי הארבעה קיבלו שוחד מיבואן בתחום הספורט, על מנת לאשר יבוא של תוספי מזון לספורטאים בלי לערוך את הבדיקות הנדרשות. במסגרת החקירה עצרו ב-10 בספטמבר חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433 את מנהלת תחנת הסגר בנמל אשדוד והיבואן, בתום חקירה סמויה של כמה חודשים.

עוד נכתב בעתירה כי "מעבר לכך שאין זה ראוי כי בשל חוסר תפקודה של המשיבה, ככל הנראה, לאור החקירות הפנימיות המתנהלות בה, ייאלצו הציבור הרחב או ציבור יבואני המזון לשאת בעלויות האמורות, הרי שעלויות מצטברות (ומיותרות) אלה, מחטיאות הלכה למעשה את הרציונל לקיומה של פרוצדורת שחרור מהירה ביבוא, קרי הפחתת עלויות ומחירים".

עוד נטען כי "העיכובים עלולים לשתק את המשק כולו. כך, בעוד לציבור היבואנים נגרם נזק כלכלי רחב, בין היתר בשל עלויות אחסנה והשהיית מכולות, אי הגעת סחורות לשוק, קיצור חיי מדף של מוצרי מזון ואובדן מכירות, הרי שלציבור הרחב נגרם נזק בדמות אי אספקת מזון לערוצי השיווק".

לפי בדיקת איגוד לשכות המסחר, עלויות אחסון של מכולה בודדת הן בממוצע 350-500 שקל ביום. חישוב פשוט מעלה כי אם ליבואן 10 מכולות שצריכות להיות באחסון, הרי שהוא ייאלץ לשלם 3,500-5,000 שקל ביום עבור אחסון המכולות.

בעתירה הודגש כי איגוד לשכות המסחר פנה למשרד הבריאות לצורך מתן פתרון בעניין, אולם הפניות עדיין לא נענו והמצב הולך ומחריף, ובשל כך, האיגוד עתר לבג"ץ.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "העתירה עדיין לא התקבלה במשרד הבריאות. עם קבלתה נגיב בבית המשפט. כלל גורמי המשרד התגייסו והכינו תוכנית פעולה לשם צמצום העיכובים בתחנת ההסגר באשדוד שהתחלנו ביישומה, ואנו מצפים לשיפור הדרגתי בימים הקרובים".