תרזה מיי: ביקורת נגד ממשלת ישראל לא מצדיקה אנטישמיות

נתניהו ייפגש בצהריים עם ראשת ממשלת בריטניה ■ למרות אי-ההסכמות ביניהם על רקע הסכם הגרעין עם איראן, נתניהו יעלה בפני מיי מספר הצעות

תרזה מיי / צילום: רויטרס
תרזה מיי / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום (ה') בצהריים עם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. הפגישה שתתקיים במעון הרשמי בדאונינג 10 תהיה הראשונה בין השניים, מאז הודיע הנשיא דונלד טראמפ שלא יאשרר את הסכם הגרעין עם איראן. נתניהו מתכנן להציג בפני מיי הצעות קונקרטיות לתיקון או ביטול (Fix or Nix) הסכם הגרעין, וזאת למרות הודעתה של מיי מלפני כשבועיים שבריטניה רואה בהסכם זה הישג, וכי ממשלת בריטניה מתכוונת להמשיך לקיימו.

כזכור, בסיום נאומו של טראמפ, בו החליט שלא לאשרר את ההסכם, הודיעה מיי כי "אנו נשארים מחויבים להסכם וליישומו המלא על ידי כל הצדדים. שימור ההסכם הוא אינטרס ביטחוני המשותף לנו.

"אנו דוחקים בממשל האמריקאי ובקונגרס לשקול את ההשלכות הביטחוניות על ארה"ב ועל בנות בריתה לפני ביצוע צעדים שיפגעו בהסכם, כמו הטלה מחדש של סנקציות על איראן שהוסרו במסגרת ההסכם".

למרות אי ההסכמות בין בריטניה לישראל, נתניהו יעלה בפני מיי מספר הצעות, כפי שהוא עושה בשבועות האחרונים בשיחותיו עם ראשי המדינות החתומות על ההסכם.

לאחר פגישתו עם מיי צפוי נתניהו להיוועד עם שר החוץ הבריטי, בוריס ג׳ונסון.

בשעות הערב יגיע נתניהו לאירוע המרכזי לציון 100 שנים לחתימה על הצהרת בלפור. את האירוע יארחו צאצאי הלורד בלפור והברון רוטשילד במבנה ההיסטורי ׳לנקסר האוס׳, ושם צפויה מיי לדבר בקצרה בפני קהל של כ-150 איש.

בנאומה צפויה מיי לומר כי בריטניה "גאה בכך שהם פרצו את הדרך להקמת מדינת ישראל".

מיי תתייחס בקצרה גם למחויבות הבריטית לשלום בין ישראל לפלסטינים ולתמיכה בפתרון שתי המדינות: "ישראל בטוחה ומשגשגת לצד מדינה פלסטינית ריבונית וחיונית".

מיי תייחד חלק מן הנאום שלה למאבק באנטישמיות, ולכך שאין ולא יכול להיות תירוץ כלשהו לאנטישמיות בכל צורה שהיא, כפי שאין תירוץ לשנאה נגד מוסלמים, נוצרים או נגד אנשים בשל המקום בו נולדו או בשל צבע עורם.

מיי תתייחס לצורות המודרניות של אנטשימיות בהן "משתמשים בביקורת נגד מעשיה של ממשלת ישראל כהצדקה נתעבת לערעור בעצם הלגטימיות של מדינת ישראל". היא תקרא למאמץ בינלאומי ל"הגדיר מחדש את המונח אנטשימיות כך שיכלול את מי שמצדיק את שנאתו באמצעות אותה ביקורת".

בחלקים מן הנאום ששוחררו מראש תאמר מיי "הטלת ביקורת על מעשיה של ישראל - לא תוכל לשמש כתירוץ להטחת ספק בזכותה של ישראל להתקיים… וביקורת על ממשלת ישראל, אסור שתהיה תירוץ לשנאה נגד העם היהודי..".