טראמפ זועם על קושנר: "היועץ הכי גרוע בתולדות הבית הלבן"

אומר למקורביו: חתני יעץ לי לפטר את את ג'יימס קומי, ראש FBI לשעבר, וזה הביא לחקירה נגדי ■ קמפיין בימין: להדיח את רוברט מולר כדי לשים קץ לחקירה נגד טראמפ ■ "טראמפ מתקשה להתרכז בעבודת הנשיאות"

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

האם הבית הלבן מתקרב לנקודת רתיחה בעקבות ההתפתחויות האחרונות בחקירה שמנהל הפרקליט הפדרלי המיוחד, רוברט מולר, בפרשת קשרים הפוטנציאליים בין מטה הבחירות של המועמד דונלד טראמפ, ב-2016, לבין גורמים רוסיים?

לאזכור: מולר הגיש בתחילת השבוע כתבי אישום ראשונים נגד יו"ר מטה הבחירות של טראמפ, פול מאנאפורט, ועוזרו, ריק גייטס. הוא הודיע גם כי יועץ למדיניות חוץ במטה, ג'ורג' פאפאדופולוס, הודה ששיקר לחוקרי FBI ועתה הוא משתף פעולה עם החוקרים נגד עמיתיו לשעבר. "לפאפאדופולוס, ככל שהיה זוטר, יש עתה פוטנציאל למוטט את נשיא ארה"ב", כתב אתמול אתר החדשות "דיילי ביסט".

בשיחת טלפון לכתבת "ניו-יורק טיימס", אמש (ד'), הכחיש טראמפ דיווחים קודמים שהוא "רותח מזעם" מול מסכי הטלוויזיה באגף המגורים בבית הלבן, ושהוא "כועס על כל העולם". "אני לא כועס על אך אחד", הוא אמר. "...אני בכלל לא משמש מטרה לחקירה, כפי שידוע לך. אם בוחנים את החקירה הזו, השם טראמפ לא מופיע שם... אין לכך שום קשר אלינו".

ההתבטאות הזו אולי תפתיע את ראש מטה הבית הלבן, גנרל חיל הנחתים בדימוס ג'ון קלי, שאמר ביום ב', בשידור בפוקס ניוז, כי חקירת הפרקליט המיוחד "מסיחה מאוד את דעתו של הנשיא, כפי שהייתה מסיחה דעתו של כל אזרח אחר".

ואכן, לדברי מקורבים ופקידי ממשל, שמצוטטים באמצעי תקשורת, טראמפ רחוק מלהיות רגוע. "האווירה במסדרונות הבית הלבן רוויה חששות ופחד מהבאות", דיווח "וושינגטון פוסט" ביום ג'. "בעוד שהנשיא מקטר למעלה, באגף המגורים, עובדים רבים - שכמה מהם שכרו עורכי-דין כדי להיערך מול חקירת הפרקליט המיוחד - מנסים לנחש, בשיחות פרטיות, מי יהיה המטרה הבאה של הפרקליט המיוחד".

"התחושה היא כאילו החדר הולך ומתכווץ סביבך", אמר ל"פוסט" גורם במפלגה הרפובליקאית שמקורב לבכירים בבית הלבן. "כולם נתקפו בפניקה".

ואמש דיווח האתר של הירחון "ואניטי פייר", כי טראמפ מתחיל להפנות את זעמו לעבר מי שנחשב כיועצו המקורב ביותר, ג'ארד קושנר, החתן הנשיאותי. בשיחה עם סטיב בנון, לשעבר "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, שעדיין נהנה מאמון הנשיא, קבל טראמפ על תפקידו של קושנר בקבלת החלטות מסוימות שבדיעבד המיטו עליו רק צרות - ובמיוחד פיטורי מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי, שנבעט אחרי פחות מחודש בתפקיד, ופיטורי ג'יימס קומי, ראש FBI, שהביאו למינויו של הפרקליט המיוחד.

כאשר רוג'ר סטון, מקורב אחר לטראמפ, אמר לו באחרונה, כי קושנר נותן לחותנו יעוץ פוליטי גרוע, הסכים טראמפ עם ההערה ואמר: "ג'ארד הוא היועץ הפוליטי הכי גרוע בתולדות הבית הלבן בעידן המודרני". "ואניטי פייר" מייחס את הדברים לסם נאנברג, שעבד בעבר במטה הבחירות של טראמפ. לדברי נאנברג, "אני אומר בפומבי מה שכל אחד אומר מאחורי הקלעים בפוקס ניוז, בתקשורת השמרנית ובסנט ובבית-הנבחרים".

נאנברג מנבא שחורות לטראמפ: "מה שאני לומד מכתבי האישום נגד בכירי מטה הבחירות הוא, שמולר ינסה לפצח כל עסקה פיננסית שקושנר וטראמפ עשו אי פעם. על פי סקרי גאלופ, רק 33% מהאוכלוסיה תומכים בטראמפ. אי אפשר לרדת נמוך יותר. הוא דפוק".

"בפעם הראשונה מאז תחילת החקירה של הפרקליט המיוחד, נחשב תהליך אימפיצ'מנט כתוצאה אפשרית של התהליך ולא סתם חלום קדחתני של ליברלים", כותב "ואניטי פייר". "יועצים שעובדים בסביבת טראמפ נראים כאילו הם מהלכים על קוצים והם עושים כל מה שביכולתם לא להסתבך בוויכוחים על רוסיה. מקור שמקורב לדינה פאואל, סגנית היועץ לביטחון כלכלי, וגארי קוהן, ראש מועצת היועצים הכלכליים, סיפר שהשניים עוזבים את החדר אם נושא רוסיה עולה לשיחה".

טראמפ מתוסכל בעליל מחקירת הפרקליט המיוחד. השאלה שמציקה לו היא, 'מתי כל זה כבר ייגמר'. הוא מלא קובלנות על הצוות המשפטי שלו שמניח לחקירה להימשך זמן רב כל כך, לדברי "ואניטי פייר". אבל האופציות של הנשיא מוגבלות מאוד. כל יועציו תמימי דעים שניסיון לפטר את מולר לא יצלח. לנשיא יש סמכות חוקית לפטר כל עובד ממשל, אבל הסערה הפוליטית שתפרוץ בעקבות מהלך כזה עלולה למוטט את נשיאותו. הנשיא לשעבר ריצ'ארד ניקסון ניסה לבצע מהלך דומה לפני 45 שנה, וזה היה תחילת תהליך קריסתו.

ובכל זאת, בחוגי הימין מתנהל עתה קמפיין נמרץ נגד מולר. את המהלך מובילים דווקא אמצעי התקשורת בבעלותו של רופרט מרדוק, שעד עתה נמנעו מתמיכה נלהבת בכל מהלכי הנשיא. מאמר מערכת של "וול סטריט ג'רנל" קרא למולר להתפטר ומאמר אופ-אד של שני פעילים רפובליקאים קרא לטראמפ לתת חנינה גורפת לכל מי שמעורבים בפרשת רוסיה, ובהם הוא עצמו.

העובדה שעיתון כמו הג'רנל מטיל את יוקרתו על כף המאזניים למען נשיא בלתי פופולרי כל כך מצביעה על חרדה גוברת בחוגי הימין, שהחקירה עלולה למוטט "סיכוי של פעם בדור" של הרפובליקאים להזיז את ארה"ב ימינה. הבית הלבן, הסנט ובית-הנבחרים נמצאים בידי הרפובליקאים, אך חוץ ממינוי של שופט עליון אחד הם לא הצליחו לרשום שום הישג בעשרת החודשים הראשונים של טראמפ בבית הלבן. אפילו את מטרתם המוצהרת להשליך את אובמה-קר לפח האשפה של ההיסטוריה הם לא הצליחו להגשים. מולר מפחיד את הימין האמריקאי, והרפובליקאים מסמנים אותו כמטרה.