אומץ אמיתי

גם בעונה השנייה שלה "דברים מוזרים" מבדרת, אינטליגנטית ומרגשת

בשיח הפמיניסטי ישנה תופעה המכונה "עיקרון הדרדסית" - מונח שטבעה ב-1991 העיתונאית והמשוררת האקטיביסטית קתה פוליט. הוא מתאר את הנטייה של יוצרים בטלוויזיה ובקולנוע להציב דמות נשית בודדה, בדרך כלל בעלת מאפיינים סטריאוטיפים, בתוך חבורה של גברים. בגרסת 2017 של "זה", למשל, היוצרים טרחו לעדכן את העלילה שלושים שנים קדימה, אבל חבורת הילדים שנלחמים בליצן המפלצתי עדיין כוללת רק חברה אחת. יהיו שיגידו שכך זה במקור, ושהעיקרון שלפיו בת מצליחה לחדור אל חבורה סגורה של בנים זה פשוט משהו שהיה המציאות בשנים ההן, ושאי אפשר לגשר על הפער הזה בלי לחטוא לאותה מציאות נוסטלגית. לכל הטוענים זאת, העונה השנייה של "דברים מוזרים" (stranger things) היא התשובה.

יש קווי דמיון רבים בין stranger things לבין "זה" 2017. ראשית, הן חולקות שחקן משותף (פין וולפהארד הכריזמתי); שנית, שתיהן מתרחשות בעיירת צווארון כחול באייטיז; ושלישית, שתיהן מתארות מלחמה של חבורת ילדים במעין מפלצת. אלא שבמה ש"זה" נכשל כישלון חרוץ, "דברים מוזרים" מצליחה ברמה שהפכה אותה, לאחר שידור עונתה הראשונה, לסדרת קאלט.

כך, למשל, הם פתרו את "עיקרון הדרדסית" בדרך יצירתית: העונה הראשונה אומנם עוסקת בילדה שמצטרפת לחבורת בנים, אבל היא בעצם מרכז העלילה, הגיבורה שלה, זו שמצילה את היום, וממילא היא לא הגיבורה הנשית היחידה. גם בעונה השנייה מצטרפת ילדה אחת לחבורת הבנים, בזמן שהילדה מהעונה הראשונה עוברת מסע כדי לחזור ולהציל שוב את היום. כלומר, בכל נקודת זמן נשמר העיקרון של ילדה אחת בחבורה של בנים, אבל יש עדיין יותר מגיבורה נשית אחת בסדרה. כך הצליחו ב"דברים מוזרים" גם לשמור על העיקרון הנוסטלגי, וגם להתאים אותו לסטנדרטים המגדריים של המאה ה-21.

האמנות הזו, של תיאור נוסטלגי בלי להידבק במיושנות, היא מה שהופך את "דברים מוזרים" לסדרה כל-כך מבדרת, אינטליגנטית, מצחיקה, מרגשת, ולקראת הסוף שלה גם מותחת עד לרמה של ישיבה על קצה הספה. חובבי קולנוע ימצאו בה מחוות לשלל סרטי מדע בדיוני מהאייטיז, חובבי המוזיקה ייהנו מהפסקול, וכל השאר יהיו מרותקים מהסיפור, ומהחבורה המופלאה הזו של שחקנים-ילדים, שנדמה כאילו נולדו לתפקידים האלה.

בעונה השנייה, טווח הכישרון מתגבר גם בגזרת המבוגרים, גם בקרב הדמויות הקבועות, וגם בזכות שתי דמויות של גיבורים בלתי צפויים - מהסוג שגורם לך להבין שבנסיבות מסוימות, לא צריך שום כוחות מיוחדים, או להיות בני אדם יוצאי דופן, כדי להציל את העולם. לעיתים כל מה שנדרש זה קצת אומץ - והרבה אהבה.