דיווח בלבנון: "סוכלה השבוע התנקשות באל-חרירי"

גורמים בלבנון מדווחים כי נבלמה השבוע תוכנית לרצוח את ראש ממשלת לבנון, שהודיע על התפטרותו מחשש לחייו ■ בטהרן הבהירו כי פרישת אל-חרירי "אינה מבשרת טובות" וטענו כי אל-חרירי "עוזב בהוראת טראמפ וסעודיה"

סעד אל-חרירי/ צילום: REUTERS/Mohamed Azakir
סעד אל-חרירי/ צילום: REUTERS/Mohamed Azakir

איראן מגיבה לדרמה בלבנון: לאחר שראש הממשלה סעד אל-חרירי הודיע היום (שבת) על התפטרותו מהתפקיד מחשש לחייו, בטהרן טענו כי המהלך מובל על ידי ארה"ב וסעודיה. בלבנון מדווחים כי ממשלת מעבר תוקם בקרוב, אך החשש הוא שהתפטרותו של אל-חרירי תערער את היציבות במדינה. כמו כן דווח בלבנון כי סוכלה כוונה להתנקש בחייו של אל-חרירי במהלך השבוע.

על פי הפרסום בראשת "אל-ערבייה" ובכלי תקשורת נוספים, מספר אנשים היו מעורבים בתכנון התנקשות באל-חרירי בביירות: לפי הדיווחים, הם ניסו לפגוע בשיירתו של אל-חרירי ולבש את פעולות התצפית על השיירה.

"ההתפטרות היא תכתיב של טראמפ ומוחמד בן סלמאן", טען יועץ שר החוץ של איראן, חוסין שייח' אלאסלאם. "זהו מעשה לא חכם שאינו מבשר טובות ללבנון".

מנגד, הפוליטיקאי הלבנוני הבכיר וליד ג'ונבלאט הזהיר כי ההתפטרות היא מהלך שמסכן את היציבות הכלכלית והפוליטית של לבנון. למרות זאת, שר האוצר הלבנוני עלי חסן חאליל ניסה להרגיע ואמר כי הכלכלה הלבנונית והמטבע "לא נמצאים בסכנה" בעקבות התפטרות אל-חרירי.

אל-חרירי הסביר היום את התפטרותו בכך ש"חיזבאללה הצליח ליצור עובדות בשטח בכוח הנשק שבידיו". בהצהרה שנשא מסעודיה ושודרה בטלוויזיה לאזרחי לבנון, הסביר ראש הממשלה המתפטר כי הוא חש סכנה לחייו, ומרגיש כי יש קנוניה להתנקש בו.

עוד האשים כי האווירה הציבורית הקיימת דומה לזו שהייתה בתקופה שלפני רצח אביו, רפיק אל-חרירי. עוד הצהיר אל-חרירי כי סירב להשתמש בנשק של חיזבאללה נגד אזרחי לבנון וסוריה.

"אני רוצה לומר לאיראן ולשליחיה שהם הולכים להפסיד", סיכם. "הידיים שנשלחו למדינות ערב כדי להזיק ייקטעו". ממשרד הנשיא בלבנון אישרו כי התקבלה שיחת ההתפטרות מריאד.

משמעות הצעד היא זעזוע פוליטי משמעותי בלבנון: כבר שנים ארוכות שהמצב הפוליטי במדינה שברירי, ואל-חרירי ניסה לייצב את המדינה באמצעות הליכה להסדר עם חיזבאללה. הסדר זה מגיע כעת לקיצו, וטרם ברור מה יהיו ההשלכות של כך בפועל על המדינה.