נעילה שלילית בבורסה בת"א; מניית טבע המשיכה לרדת

סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P הורידה את אופק הדירוג של טבע לשלילי; המיליארדר לן בלווטניק בוחן השקעה משמעותית בחברה ■ ג'רום פאואל מונה ליו"ר הבא של הפדרל ריזרב, באנגליה העלה הבנק המרכזי את הריבית, ובארה"ב הפדרל ריזרב הותיר את הריבית ללא שינוי

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

לאחר פתיחה חיובית, שהתחלפה לירידות, הבורסה בת"א ננעלה היום (א') במגמה שלילית, לאחר שבסוף השבוע נרשמו עליות במסחר בוול סטריט. השוק המקומי ימתין לקריאת כיוון משוקי העולם בפתיחת שבוע המסחר העולמי מחר. חברת טבע המשיכה לרכז עניין רב היום לאחר הדוחות המאכזבים בשבוע שעבר והורדת התחזיות, והיום היא עשויה לקבל חבל הצלה (על כך בהמשך).

 

טבע  צנחה בימים האחרונים כ-20% והיום המשיכה לרדת - על רקע האכזבה מתוצאות הרבעון השלישי, ואזהרת הרווח שפרסמה החברה לשנת 2017. בסוף השבוע סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P הורידה את אופק הדירוג של טבע לשלילי, כשהמשמעות היא אפשרות ממשית להורדת דירוג בקרוב. נכון להיום, הדירוג הוא רמה אחת מעל אג"ח זבל, BBB מינוס. 

הצניחה במניית טבע הגיעה למרות חבל הצלה אפשרי לחברה בדמות השקעה משמעותית אפשרית מצד לן בלווטניק. המיליארדר שמחזיק בכלל ביוטכנולוגיה, שבה טבע מחזיקה ב-18%, בוחן השקעה משמעותית בחברת התרופות השוקעת.

המאבק של טבע: הסדר חוב ותספורת - לא תסריט דמיוני | אלי ציפורי

בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי בעליות של עד 0.7%. השבוע החולף היה עמוס בחדשות שמשפיעות על הכלכלה והשווקים: ג'רום פאואל מונה ליו"ר הבא של הפדרל ריזרב, באנגליה העלה הבנק המרכזי את הריבית בפעם הראשונה זה עשור ובארה"ב הפדרל ריזרב הותיר את הריבית ללא שינוי וגוברים הסיכויים להעלאת ריבית בחודש הקרוב או הבא.

ועוד מהעולם: ב-3 בינואר 2018 צפויה להיכנס לתוקף באירופה המהפכה הגדולה ביותר בתולדות שוקי ההון באירופה ואולי בעולם - ה-Markets in Financial Instruments Directive II - MiFID II. הרגולציה הזו צפויה לשנות את דפוסי המסחר באירופה, בדגש על אג"ח ונגזרים, להגדיל מהותית את רמות השקיפות וההגנה ללקוחות ולהטיל דרישות נרחבות על הגופים הפיננסיים. MiFID II אינה חלה ישירות על גופים מחוץ לאירופה, ולכן גופים ישראליים ככלל אינם בתחולתה. ואולם, ההשלכות העקיפות הנובעות ממנה על המסחר בשוקי ההון באירופה, בעיקר בהיבטים עסקיים וטכנולוגיים, עשויות להיות מהותיות גם לשוק הישראלי.