סוף-סוף: האופטומטריסטים ימסרו לכם ממצאי בדיקות הראייה

כיום המצב בישראל הוא שכאשר אדם מבצע בדיקה ראייה אצל אופטומטריסט – הוא לא רשאי לקבל את תוצאות הבדיקה, בין אם רכש משקפיים במקום ובין אם לא ■  ועדת הבריאות אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתשנה את המצב

אושר לקריאה ראשונה: תוצאות בדיקות ראייה יימסרו ללקוח מיד בתום הבדיקה. לא ייאמן שגם עבור מה שנראה טריוויאלי בהחלט יש צורך בחוק, אבל המציאות מחייבת את ריבוי החוקים במדינת ישראל.

כיום המצב בישראל הוא שכאשר אדם מבצע בדיקה ראייה אצל אופטומטריסט - הוא לא רשאי לקבל את תוצאות הבדיקה, בין אם רכש משקפיים במקום ובין אם לא. המרשם יכול לשמש את אותו אדם, למשל במטרה לעשות לעצמו זוג משקפיים במקום אחר או בחנות שבה אין אופטומטריסט מומחה (דוגמת דוכני קרולינה למקה בקניונים).

המצב הזה עומד להשתנות: ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חברי הכנסת יעקב אשר, משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה), לפיה מיד בתום בדיקת ראייה, ימסור האופטומטריסט למטופל את תוצאותיה ואת המרשם להתאמת משקפיים או עדשות מגע.

הנימוק שסיפק ח"כ אשר בדיון הוא: "אדם שמגיע לבית עסק ורוצה להיבדק על-מנת לרכוש משקפיים, ראוי שיקבל את המרשם לידיו. זאת לצורך מקרים כמו אם אבדו משקפיו, והוא זקוק בדחיפות לזוג חדש. הוא הרי מוגבל בראייתו. אותו אדם שילם על הבדיקה, או רכש בתמורה משקפיים. לכן זהו רכושו".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הוסיף כי "הצעת החוק מסייעת גם לאופטומטריסטים, כי היא עוזרת להם לנהל 'משחק הוגן'. בעולם הביזנס, זה מה שיחזיק את הלקוחות נאמנים להם".

מנהל המחלקה לנהלים וסטנדרטים במשרד הבריאות, ד"ר ישי פאליק, אמר בדיון: "הצעת החוק מחדדת את העובדה שזאת רשומה רפואית והיא רכוש המטופל. ממש כמו כל טיפול רפואי והתיק הרפואי בכללותו. אנחנו מצדדים בכך".

אולם כצפוי, לא כולם רואים בעין יפה את הנושא. נתנאל ששונוב ורון חביב ממועצת האופטומטריסטים התריעו כי "מי שישלם יהיו כרגיל הצרכנים. היום מתקיימות בדיקות רבות ללא תשלום, וחלק מהמטופלים כלל לא מעוניינים במסירת התוצאות. הצעת החוק עלולה לחייב אותנו לגבות כספים ותרע את המצב למטופלים". לעניין זה השיב יו"ר הוועדה אלאלוף כי "אין חובה למסור את המרשם בחינם. אנחנו מבצעים כאן שינוי תרבותי."

עו"ד אביטל פריזמנט מהלשכה המשפטית במועצה הישראלית לצרכנות סיכמה כי "יש כאן בשורה של ממש לצרכן. אנחנו מקבלים תלונות רבות בנושא, על אנשים שמקבלים שוב ושוב משקפיים לא מתאימים, ואין להם מרשם לצורך התייחסות".