ח"כ כבל תומך בחוק לדחיית תשלומי משכנתא למובטלים

יו"ר ועדת הכלכלה: "מדובר בהצעת חוק מהפכנית ודרמטית" ■ נציגת הפיקוח על הבנקים: דואגים לנוטלי המשכנתאות, אך ההצעה לא רק מיותרת - אלא גם תפגע בהם ■ למדריך משכנתא

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חבר הכנסת איתן כבל, החלה היום (ג') להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חבר הכנסת רועי פולקמן לתקן את חוק הבנקאות, על מנת לאפשר ללקוחות מובטלים לקבל דחייה במועד פירעון של הלוואות לדיור. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה כבל כי "מדובר בהצעת חוק מהפכנית ודרמטית", והודיע כי בכוונתו לקדם אותה.

נציגת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, עודדה פרץ, אמרה בדיון כי הפיקוח על הבנקים דואג לנוטלי המשכנתאות, אך חושב שההצעה היא לא רק מיותרת אלא תפגע בהם ולכן מתנגד לה. "אנחנו לא מכירים מקרים שאנשים נקלעים לקושי זמני והבנק לא הולך לקראתם עם פתרונות שמתאימים להם, זה מה שהופך את ההצעה למיותרת. בשנתיים האחרונות פונו עד 65 לקוחות בשנה וגם מקרי הפינוי הם לאחר הסדרים חוזים ונשנים עם לקוחות שלא עמדו בהם. אין ארוחות חינם, אם אתה נותן אופציה לכולם אז זה יעלה כסף, ואם המדינה רוצה לדאוג למובטלים שתעשה זאת באופן ישיר ולא באמצעות הבנקים", אמרה פרץ.

מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, התנגד גם הוא להצעת החוק ואמר: "החוק הזה הוא באמת דרמטי והטענות שהבנקים מנצלים לרעה את המצוקה של הלקוחות אין להם מקום. לא יכול להיות שכאשר אתה חייב לעירייה או לממשלה אז אין פתרון, אבל אם אתה חייב לבנקים אז מתקנים חקיקה ראשית. יש פה אפליה באופן מקומם והבעיה מסומנת בצורה מעוותת. ההצעה באה לפתור משהו לא מקולקל, המצב של הלקוחות בבנקים הוא הכי טוב".

■ 

יו"ר הקרן להגנה מהבנקים, ירון שגיא, אמר בדיון כי בכל שנה יש כעשרת אלפים איש שנמצאים בהליכים כאלה ואחרים של פיגור וגבייה, והצעת החוק של חבר הכנסת פולקמן יכולה להקל עליהם. הוא הוסיף כי לטעמו עמדת בנק ישראל לא מפתיעה, אך מאכזבת. "נעמדתם עם רגליים אחוריות במאה אחוז מאחורי עמדת הבנקים מבלי לחשוב על פתרונות", אמר שגיא.

נציגת הפיקוח עודד פרץ הגיבה לדבריו ואמרה: "כל מה שאני עושה זה לדאוג ללקוחות, ההצעה נראית על פניו כטובה ללקוחות אבל אנחנו מאמינים בכנות שהיא תגרום להם נזק. זה רק נראה שאנחנו לטובת הבנקים".

בהמשך הדיון אמר ח"כ פולקמן כי "לא ברור על סמך מה אומרים הבנקים ובנק ישראל שיהיו למהלך עלויות נוספות, אם הם בעצמם מציעים זאת היום ללא חיוב בריבית פיגורים". פרז הגיבה ואמרה: "לא מבינה איך אפשר לחשוב שלא יהיו עלויות, אין ארוחות חינם, כשאתה נותן אופציה כזו לכולם היא לא ניתנת בחינם".

בסוף הדיון אמר יו"ר הוועדה, חבר הכנסת כבל, כי ""זה לא דיון של התגוננות, לא צריך לבנות מקלטים. אנחנו מבינים שהצעה לא פשוטה אבל בסופו של דבר היא תצא לדרך והתפיסה שלה תקודם". יו"ר הוועדה ביקש מח"כ פולקמן לבוא בדברים עם כל הצדדים הנוגעים בדבר, כדי להביא לשולחן הוועדה את ההצעה הטובה ביותר למען הלקוחות.