כחלון במתקפה חריפה על פלוג: "רק רוצה לחזור הביתה בשלום"

שר האוצר יוצא במתקפה על נגידת בנק ישראל ובכירי הכלכלנים, המתנגדים לתוכניותיו להפחתת מסים: "אני לא צריך גיבוי של אף אחד. אני צריך גיבוי מהמצפון שלי ומהערכים שלי"

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

שר האוצר משה כחלון בהתקפה פומבית על נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, ועל בכירי הכלכלנים המתנגדים להורדת מסים. בראיון לרינו צרור בגלי צה"ל היום (ד'), טען כחלון כי אילו היה מקשיב לעצותיה של פלוג, היה גובה מהציבור 24 מיליארד שקל מעבר לצורך.

כחלון נשאל על "ההתנגדות הכלכלית או סמי-כלכלית שאתה מקבל מהנגידה ומפרשנים כלכליים בכירים - שאומרים שהכסף מעודפי הגבייה של האוצר צריך ללכת לצמיחה להנעת המשק".

שר האוצר השיב: "חלק משרי האוצר שקיבלו את ההמלצות שלהם (של בנק ישראל - ע"ב) - קיבלו תוצאה הפוכה. היו יושבים אצלך היום באולפן ולא מדברים על עודפי גבייה, מדברים על חוסרים וקיצוצים".

- אז אתה מדבר על עודפי גבייה בגלל שהלכת הפוך?

"חד-משמעית. היא (פלוג - ע"ב) ביקשה להשית מסים על הציבור, על אנשים שעובדים, ואמרה ש'בלי זה לא תצליחו לצלוח את 2017'. לא רק שלא העלינו מסים ב-8 מיליארד שקל, הורדנו מסים ב-16 מיליארד שקל. היה פה פער של 24 מיליארד שקל! תאר לעצמך שעכשיו הייתי בא לציבור עם 28 מיליארד שקל עודפי גבייה אחרי שמנעתי מהם לקנות נעליים לילד, מחשב לילד, חוג לילד והכסף הזה הייתי לוקח אותו אליי".

- אז הם (בנק ישראל - ע"ב) לא יודעים חשבון?

"הם יודעים הכול. אני יש לי תפיסת עולם ודרך ואני מקבל החלטות אמיצות. אני יודע שזה לא פופולרי. כל אחד מאתנו רוצה להגיע הביתה בשלום בשעה חמש. אני לא רוצה להגיע הביתה בשלום אני רוצה לעשות. אני מקבל ביקורת אני חוטף אבל יש לי דרך".

- אבל אתה אומר שהדרך הכלכלית שלך היא הנכונה, ושבנק ישראל שוגה בכלל בתפיסה.

"אני לא מחלק ציונים. אני מדבר על עובדות. אם אמרו לי להעלות מסים ב-8, הורדתי ב-16, ואני עם 20 מיליארד עודפי גבייה. עזוב שזה חד-פעמי, זה חברות ארנק ומובילאיי וכתר פלסטיק ושותפויות הגז שנתנו לנו חצי מיליארד... אתה רואה משק חזק! למה להכביד על הציבור? אנחנו מרחיבים את השירותים הציבוריים. אתמול נתנו 109 מיליון לחימום לקשישים. לבוא ולהשית מסים על הציבור? גם ככה קשה להם! הכי קל לבוא ולהגיד - הנגידה אמרה 'יש לי גיבוי של בנק ישראל' - אני לא צריך גיבוי של אף אחד. אני צריך גיבוי מהמצפון שלי ומהערכים שלי. האנשים האלה עובדים - עזבו אותם!".

- יש לך 17 מיליארד שקל במגירה, היה רגע שספרת אותם?

"לא ספרתי אותם, אבל אתמול זה התעדכן ל-20. הכסף הזה הוא כסף של עם ישראל לא של שר האוצר ולא של הממשלה וזה מצביע על כלכלה חזקה. נכון נוהג ראש הממשלה שהוא מתייחס במשנה זהירות לאיומים מבחוץ אבל הבעיות פנימה הן לא פחות חמורות ועל הרקע הזה כל הכספים האלה צריכים להיות מופנים למקומות האלה".

- אבל אתה מוריד מסים.

"כשאתה מוריד מסים, אתה מעלה משכורות".

- הורדת 13 מיליארד.

"16, אני נצמד לנתונים. יש פה בעיה של הורדת מסים ואני חושב שרוב עמלו של אדם צריך להיות בידו".

- יש לך ויכוח קשה עם הנגידה.

"יש לי אתה ויכוח. זה תפיסת עולם. אני פועל לפי תכנית. אנחנו צריכים לצמצם פערים, תכנית חיסכון לכל ילד, שכר לחיילים..."

- היה דיווח של הכלכלן הראשי לממשלה ונדמה לי לראשונה מאז שאני בתקשורת, שזה יותר מ-40 שנה הוא אומר שהכסף אכן חלחל לעשירונים התחתונים.

"ההכנסה הפנויה של העשירונים התחתונים (גדלה) באופן משמעותי יותר מההכנסה של העליונים, באחוזים".

- אז למה שלא תוריד את המע"מ ב-3%?

"אני חושב הורדת מע"מ זה דבר נכון, אבל במציאות של היום אתה מוריד מע"מ למי? לזה שקונה יגואר? לזה שקונה מרצדס? יש כאן משהו שלא כל-כך מחלחל למטה, אבל התמיכות שאנחנו נותנים לקשישים, לנכים..."