"חלק מהזוכים במחיר למשתכן הופכים למשקיעים"

מנכ"ל אשדר, ארנון פרידמן, בכנס של ארגון קבלני ת"א-יפו-בת-ים: "לא צריך את כל יחידות הדיור האלה שיוצאות בהסכמי-הגג. גם הקבלנים כבר לא קונים את כל המגרשים"

ארנון פרידמן / צילום: איל יצהר
ארנון פרידמן / צילום: איל יצהר

"חלק מהזוכים במחיר למשתכן הופכים למשקיעים, כי הם חושבים שזו השקעה נהדרת, וזה בזמן שהמדינה מצהירה כל הזמן ופועלת להילחם במשקיעים" - כך אמר היום (ה') מנכ"ל אשדר, ארנון פרידמן, בפאנל שהתקיים בכנס השנתי של ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת-ים.

עוד המשיך ואמר פרידמן כי הסתבר שלא מעט מזכאי מחיר למשתכן לא ממתינים עד שיקבלו דירות: "אנשים שזכו במקומות ראשונים אצלנו בפרויקט מחיר למשתכן בקריית מוצקין, פרויקט שלקח זמן לקדם אותו, לא מגיעים לבחור. על פניו זה לא הגיוני, אנחנו מנסים להבין למה, והסתבר שהם מזמן כבר קנו דירה. אבל הם עדיין רשומים כזכאים".

עוד אמר פרידמן כי כל הסכמי-הגג מבטיחים היצע גדול במקומות הלא נכונים: "לא צריך את כל יחידות הדיור האלה שיוצאות בהסכמי-הגג. גם הקבלנים כבר לא קונים את כל המגרשים. מכרזים שלמים נסגרו בכל מיני מקומות שחלק גדול מהמגרשים לא נמכרו. יש אזורים עם ביקוש מצומצם למגורים יחסית, ומשווקים בהם המון דירות".

דפנה הר-לב, מנכ"לית קבוצת אביב, הזהירה מפני השפעה רחבה של תוכניות הממשלה על החברות בענף הבנייה וגם על העסקים הנלווים: "אני בעד מחיר למשתכן, אבל מה שקורה בשוק זה שבגלל שכל המכרזים מחיר למשתכן השוק הולך להתכווץ. בחברות הבנייה ותעשיות הבנייה וכל הנלווים להם, ויש הרבה מאוד כאלו, עו"ד אדריכלים ועוד, כולנו נהיה בהתכווצות. והביקושים לא קטנים, כי אנחנו באוכלוסייה צומחת, מנסים להגדיל היצע אבל במצב הנוכחי התחלות הבנייה דווקא ירדו".

הר-לב התייחסה גם לתחום ההתחדשות העירונית ואמרה: "אני פעילה בהתחדשות עירונית. זה קורה במרכז הארץ, איפה שאנשים רוצים לגור. אנחנו מקדמים פרויקטים ואנחנו מתמודדים עם דיירים ועם הבירוקרטיה. אבל קשה להתמודד כשכל יום יש שינויים אחרים בתחום הזה. מה שסוכם כבר לא יהיה. בתל-אביב למשל, מה עם הוצאת היתרים? מה עם רמת גן? לא מקדמים תוכניות.

"אנחנו מאמינים מאוד בהתחדשות עירונית ואנחנו מתמודדים עם הקשיים ומול בעלי הדירות. אנחנו לפני הבחירות המקומיות וזה גם משפיע עכשיו. תושבים משפיעים על הרשות, רוצים מצד אחד שמחירי הדירות ירדו אבל מפעילים לחצים להפחית בנייה בתוך העיר שלהם".