בנון ליהודי ארה"ב: הצטרפו אלינו במרד נגד הממסד הרפובליקאי

האסטרטג הראשי לשעבר של טראמפ אומר לארגן ציוני אמריקה: בגלל הרפובליקאים קיבלתם את העסקה עם איראן ■ רוב הממסד היהודי מסתייג מבנון בגלל גישותיו הפופוליסטיות ותמיכת האתר שהוא מנהל, ברייטבארט, בבדלנות ולאומנות כלכלית

סטיב בנון / צילום: רויטרס
סטיב בנון / צילום: רויטרס

סטיב בנון, לשעבר "האסטרטג הראשי" של הבית הלבן ועתה ראש אתר האינטרנט הפופוליסטי המשפיע ברייטבארט, קורא ליהודי ארה"ב להצטרף למרד הפופוליסטי נגד הממסד הרפובליקאי, הממסד שלדבריו נתן ליהודים - ולארה"ב כולה - את ההסכם הגרעיני עם איראן.

רוב הממסד היהודי מסתייג מבנון בגלל גישותיו הפופוליסטיות ותמיכת ברייטבארט בבדלנות ולאומנות כלכלית; בגלל הפופולריות של האתר בקרב ארגונים שמטיפים לעליונות הגזע הלבן - ואולי גם בגלל דיווחים על התבטאויות אנטישמיות של בנון בחייו הפרטיים. בכל זאת, בנון זוכה בתמיכה בלתי מסויגת מארגון ציוני אמריקה (ZOA), שנמצא בקצה הימני של היהדות המאורגנת בארה"ב. בנון דיבר אמש באירוע של הארגון. בעבר הוא הבטיח לנאום בסעודה חגיגית של ZOA, אך לא הופיע לאירוע. הפעם הוא קיים את הבטחתו.

בנון פנה לארגון, שבראשו עומד מורט קליין, בבקשה ש"יפעל כשותף" בקמפיין שהוא - בנון - מנהל נגד מנהיגי המפלגה הרפובליקאית. לדבריו, מכשילים מנהיגים אלה את היזמות הלאומיות של דונלד טראמפ. "אנחנו מובילים תנועת התקוממות נגד הממסד הרפובליקאי", אמר בנון. "...הממסד הזה משחק משחקים... כך קיבלתם את העסקה עם איראן. הממסד הזה הוא הסיבה לכך שאנו עדיין מתירים לממשל האמריקאי לממן אנשים שעל ידיהם דם של אזרחים יהודיים חפים מפשע".

בנון פרש לפני כמה חודשים מהבית הלבן, אך הודיע שיוסיף לעמוד לצדו של הנשיא. "טראמפ זקוק לתמיכתנו", הוא אמר בנאום אמש. "אנו אומה במלחמה. נוכל לנצח במלחמה הזו רק אם נתלכד ונפעל כשותפים".

לפני הנאום נתן קליין ראיון לברייטבארט ובו אמר, בין היתר: "פקיד רשות ישראלי רם דרג וידוע היטב אמר לי: 'כאחד שנמצא בחוץ, אתה יודע שבנון הוא ידיד ישראל; כאחד שיודע מה קורה בפנים, אני יכול לומר לך שהוא הידיד הגדול ביותר של ישראל שאפשר להעלות על הדעת'".

"בנון וכתבי האתר שלו מגינים על סטודנטים יהודיים בכך שהם פונים לרשויות של מוסדות אקדמיים ודורשים לדעת כיצד בולמים המוסדות האלה סטודנטים אנטישמיים ומענישים אותם", אמר קליין בראיון. "הבסיס להחלטתנו להזמין את בנון לנאום באירוע שלנו הוא פשוט: הוא אוהב את ישראל ומעריץ אותה ואת העם היהודי".

"לו היה בנון אנטישמי או גזעני, כי אז היינו תוקפים אותו ללא הפוגה ובוודאי לא נותנים במה להופיע עליה", המשיך ראש ארגון ZOA.

באירוע נאמו גם שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן; המיליארדר שלדון אדלסון, בעל השליטה ב"ישראל היום"; והסנטור לשעבר ג'ו ליברמן.

כשני שלישים מיהודי ארה"ב מצביעים בדרך כלל בעד מועמדים דמוקרטים בבחירות לנשיאות. אך גם אלה מהיהודים שתומכים ברפובליקאים מתנערים מבנון. הוא אמר פעם, עוד בהיותו בבית הלבן: "בין אם אתם פופוליסטים, או תומכים בהקטנת המעורבות הממשלתית, או ליברטאריאנים, או לאומנים כלכליים, אני חושב שאנו צריכים להסכים על ליבת הדבר שאנו מאמינים בו - שאנו אומה עם כלכלה, לא סתם איזו כלכלה בשוק הגלובלי עם גבולות פתוחים; אנו אומה עם תרבות ועם סיבה לקיום".

פרשנים רבים ראו במשפט זה קריצה ברורה לארגונים אתנו-צנטריים ששואפים לבלבדיות הגזע הלבן בארה"ב ומדגישים את עליונותו. לדעת פרשנים אלה, זה הבסיס האידיאולוגי לשאיפה לבנות חומה לאורך הגבול עם מקסיקו ולתחילת הקמפיין לסילוק המוני של היספנים.

יהודים רבים, ובכללם רפובליקאים, מסתייגים גם מאיבת בנון לתקשורת. הוא מגדיר את התקשורת כ"מפלגת האופוזיציה" ואומר שמאבק הממשל עם המדיה רק ילך ויחריף.

"התקשורת התאגידית והגלובליסטית מתנגדת בעקשות לאג'נדת הלאומנות הכלכלית, וזה ילך וייעשה גרוע יותר", אמר בנון בעבר. "טראמפ יוסיף לדחוף את האג'נדה שלו וככל שהמצב הכלכלי ילך וישתפר, ככל שייתווספו מקומות עבודה חדשים למשק, התקשורת תוסיף להאבק. היא לא תוותר".

"אם תבחנו איך מפלגת האופוזיציה תיארה את מסע הבחירות, איך היא ציירה את תקופת המעבר (מתום הבחירות עד הכניסה לבית הלבן), איך היא מתארת את הממשל - היא טועה כל הזמן... כולכם ראיתם איך העיתונאים בכו וייללו אחרי שניצחנו", הוא אמר. הצהרות כאלה לא חיבבו אותו על יהודים רפובליקאים, שלא לדבר על יהודים דמוקרטים.