אור בקצה המנהרה לבבילון? הליך גישור בייצוגית נגדה

במארס האחרון אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד בבילון ונושאי משרה בכירים בה בהווה ובעבר - נועם לניר, אלון כרמלי ועוד - בטענה כי החברה הסתירה את כוונתה של גוגל לסיים את ההתקשרות עימה ■ כעת נראה כי התביעה תעבור להליך גישור

נועם לניר / צילום: איל יצהר
נועם לניר / צילום: איל יצהר

האם בבילון יכולה לראות אור בקצה המנהרה, לאחר המכות שספגה בתוצאה מהפסקת שיתוף-הפעולה שלה עם גוגל? במארס האחרון אושר ניהול תביעה ייצוגית נגד בבילון בטענה כי הסתירה את כוונתה של גוגל לסיים את ההתקשרות עמה. כעת, בדיון שהתקיים אתמול (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הסכימו התובעים הייצוגיים לעבור להליך של גישור.

בבילון החלה את דרכה בתחום התרגום, אולם בהמשך נכנסה לפעילויות נוספות, ביניהן שתילת סרגלי כלים בדפדפנים של גוגל ויאהו, תוך השתלטות על ההגדרות של הדפדפן - מהלך שהניב לה מזומנים רבים אולם גרם לתרעומת רבה אצל חלק ניכר מגולשי האינטרנט.

התביעה הייצוגית, שאושרה במארס על-ידי השופטת דניה קרת-מאיר, הוגשה נגד בבילון ונגד בעל השליטה בה, נועם לניר, ונושאי משרה בכירים בה בעבר: המנכ"ל באותה תקופה, אלון כרמלי; והדירקטורים רמי אנטין, אפרת טולקובסקי וגיל נחום-רוזן.

התובעים טענו כי בבילון פרסמה דיווחים ומצגים מטעים לכאורה בנוגע להתקשרות שלה עם ענקית האינטרנט גוגל בשנים 2012 ו-2013. על-פי הנטען, בבילון לא דיווחה על כך שאין בכוונת גוגל לחדש את הסכם שיתוף-הפעולה בין שתי החברות, היא לא דיווחה על מכתב הפרות ששלחה גוגל לבבילון, והיא לא נתנה גילוי לעניין הזה בדוחותיה הכספיים של החברה לשנת 2012.

בסוף חודש אוקטובר 2013 דיווחה בבילון לבורסה כי קיבלה הודעה מענקית האינטרנט גוגל, שהייתה אחראית עד אז למרבית הכנסותיה ורווחיה של החברה הישראלית, כי היא אינה מתכוונת לחדש את הסכם שיתוף-הפעולה הקיים בין החברות. זאת לאחר ששלחה לבבילון מכתב התרעה קודם לכן, שאותו לא חשפה החברה במלואו בדיווח לבורסה.

בגוגל נימקו את ההחלטה שלא לחדש את ההסכם מול בבילון בתלונות שקיבלה ממספר רב של משתמשי הדפדפן שלה, גוגל כרום. אלה טענו כי "התקנת סרגל הכלים של בבילון פוגעת בחוויית השימוש שלהם בדפדפן".

בעקבות ההודעה קרסה מניית בבילון ב-65% ביום מסחר אחד (ולאחר מכן המשיכה לרדת), ושווי השוק שלה התכווץ מכמיליארד שקל ל-350 מיליון שקל.

התביעה הייצוגית כנגד אי-הגילוי דורשת פיצוי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים למחזיקי מניות החברה (מלבד הנתבעים) בתקופה שבין חודש מאי 2012 עד לחודש פברואר 2013.

השופטת כתבה בין השאר בהחלטתה כי "המידע שהגיע לחברה בדבר שינוי המדיניות של גוגל היה מהותי... מהתנהלות החברה והמשיבים עולה בבירור כי הם היו מודעים להשפעה הצפויה של שינוי המדיניות של גוגל על החברה ועל מחיר ניירות הערך שלה.. חובתם כלפי ציבור המשקיעים הייתה לפרסם דיווח מיידי ומפורט".

עוד כתבה השופטת כי "הניסיון להתייחס למכתב ההתרעה של גוגל כאל אירוע רגיל עומד בסתירה לפעילות הקדחתנית שהתנהלה בחברה מאז קבלתו".

ההסכם של בבילון מול גוגל נחתם בסוף 2007 למשך שנתיים, ובסוף 2011 האריכו אותו החברות עד סוף חודש נובמבר הקרוב. התלות של בבילון בגוגל גדלה בשנים 2010-2013, ובשנת 2012 הייתה ענקית החיפוש אחראית ל-83% מהכנסותיה של בבילון, שעמדו בסך-הכול על 685 מיליון שקל.