רויטרס: אנרג'יאן תנסה לגייס 1.5 מיליארד דולר בלונדון

רויטרס: החברה שוקלת הנפקה בלונדון במטרה לגייס הון לצורך מימון הפיתוח של "כריש" ו"תנין" בישראל

בורסת לונדון / צילום: רויטרס
בורסת לונדון / צילום: רויטרס

חברת אנרג'יאן היוונית שוקלת להירשם למסחר בבורסה בלונדון במטרה לגייס כ-1.5 מיליארד דולר לצורך מימון הפיתוח של השדות "כריש" ו"תנין" בישראל, כך דווח אמש (') באתר רויטרס.

"אנחנו בוחנים כרגע את כל אפשרויות המימון שיענו לדרישות הפרויקט. עדיין לא התקבלו החלטות", מסר דובר החברה ל"גלובס", מבלי לציין באיזה אפשרויות נוספות מדובר.

כזכור, אנרג'יאן הודיעה רק לפני שבוע וחצי כי לפי ממצאי דוח של NSAI, קיים פוטנציאל לכמות גז כפולה במאגרים "כריש" ו"תנין", מההערכות הראשוניות. הדוח נערך כבר בסוף יוני, והתזמון בו החברה החליטה לפרסם את תוצאותיו, זמן קצר לפני ההנפקה הראשונה בבורסה, עורר הרמת גבה אצל גורמים רבים במשק האנרגיה.

בחברה אומרים כי הדוח החתום של NSAI התקבל רק בחודש ספטמבר, והחברה בחרה להודיע על ממצאיו בסמוך למועד החתימה על החוזים עם דוראד ואדלטק. "מצאנו שזה יהיה הזמן המתאים להודיע כמה גז יש במאגרים וכמה עוד ניתן לגלות", אמר דובר החברה.

נזכיר כי על פי הדוח הבלתי תלוי של NSAI, במאגרי "כריש" ו"תנין", הנמצאים בבעלות של אנרג'יאן היוונית, קיים פוטנציאל כולל של 136 BCM גז טבעי, כאמור כפול ממה שדווח לפני זה על ידי החברה וממה שעודכן בתכנית הפיתוח של משרד האנרגיה. על פי החברה קידוחי הפיתוח במאגרים יחלו ב-2018.

השלב הבא בתוכנית הפיתוח, לפיה הגז צפוי לזרום בסוף שנת 2020, הוא החלטת השקעה בפרויקט (FID), שצפויה להתקבל עד סוף 2017. החברה מינתה את הבנק מורגן סטנלי כיועץ הפיננסי למימון הפרויקט. ההשקעה הנדרשת לפיתוח מאגר "כריש" נאמדת בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר.

תכנית הפיתוח העיקרית של מאגר "כריש" כוללת קידוח של שלוש בארות, וטיפול מלא בגז באמצעות מתקן צף להפקה, אחסון ופריקה (FPSO) שיוקם מעל המאגר, כ-90 קילומטר מהחוף, בעל יכולת הפקה של כ-400 מיליון רגל מעוקב ליום.

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר" הנשלטים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. לפני שבועיים החברה חתמה על שלושה הסכמים למכירת גז טבעי ל-3 יצרני חשמל פרטיים: דוראד, רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה מקבוצת אדלטק. המחיר הממוצע של העסקאות שנחתמו נע סביב 4 דולר ליחידת חום, ב-20% נמוך יותר מההסכמים שנחתו מול "לוויתן" ובכ-30% נמוך יותר מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל ל"תמר".

בנוסף, לאנרג'יאן הסכם חתום לאספקת גז טבעי לתחנת כוח דליה אנרגיות והיא מנהלת מו"מ על חתימת ההסכמים עם OPC, כיל ובזן בשליטת עידן עופר. על פי החברה, ההסכמים החתומים בהיקף כולל של 33 BCM משקפים הכנסות מובטחות בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.