האוצר לא היה שותף להסכם הפשרה עם קק"ל

ההבנות שהושגו בין קק"ל לממשלה בדבר תשלום 1.8 מיליארד שקל על פני שנתיים תמורת גניזת החוק לביטול הפטור ממס - ללא מעורבות שר האוצר ומנכ"ל משרדו

למשרד האוצר ולשר העומד בראשו, משה כחלון, לא היה חלק בהבנות שהושגו בין קק"ל לממשלה בדבר תשלום 1.8 מיליארד שקל על פני שנתיים תמורת גניזת החוק לביטול הפטור ממס. למעשה כחלון והמנכ"ל שי באב"ד כלל לא היו בחדר. ההבנות הושגו בפגישה לילית בין יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, ח"כ יואב קיש מהליכוד, סגן יו"ר קק"ל עו"ד שלמה דרעי (אחיו של אריה דרעי) ומנכ"ל קק"ל, אמנון בן עמי.

בעקבות ההבנות, שעדיין לא גובשו למסמך מחייב, הוקפאה למעשה הצעת החוק לביטול הפטור ממס של קק"ל. לפיכך החוק לא יעלה לאישור הסופי במליאת הכנסת, אף שכבר אושר שלשום בוועדת הכספים. אי לכך, להודעתו של יו"ר הוועדה, משה גפני, כי ימשיך בקידום החוק אין משמעות מעשית כל עוד הנהלת הקואליציה מסרבת להעלות את החוק להצבעה במליאה.

"אני לא יודע אם היוזמה תצא או לא תצא אל הפועל", אמר היום גפני ל"גלובס". "יש כנסת, יש חברי כנסת, יש אישורים שהתקבלו".

- אבל הליכוד לא אתכם.

"כאילו שקודם הוא היה איתנו. אני לא נביא, אני איש פשוט. אבל אני חושב שצריך להגיע לפתרון בעניין ואי אפשר להשאיר את זה כך וחברי הוועדה חושבים כמוני. זה כרגע על סדר היום במליאת הכנסת. אני לא יודע מה ייגמר שם. מה שקרה בפעמים האחרונות זה שקק"ל לא עמדה בהחלטה".

- הופתעת מהתקפלות חברי הכנסת של הליכוד?

"לא".

גפני דוחה את הפרשנות כי תמיכתו בחוק קשורה לעובדה שהמפלגות החרדיות אינן שותפות למוסדות קק"ל ואינן זוכות לנתח בשלל שמחלקים ראשי הקרן בכל שנה. "זה בכלל לא משנה אם אני ציוני או לא ציוני", אמר גפני. "זה עניין ממלכתי. לא יכול להיות שאחרי 70 שנות מדינה, יש גוף חיצוני שעוסק בגאולת קרקעות. המדינה צריכה לעשות את זה.

"העובדה שיש קבוצות באוכלוסייה שלא נהנות מהכסף של קק"ל היא דבר חמור כלשעצמו, אבל לא זו הבעיה. זו תוצאת הבעיה. אני לא מחליט אם צריך להלאים את קק"ל, אני רק יודע שאחרי 70 שנה אני ואתה צריכים לשלם מס הכנסה, וקק"ל - לא. ועד כדי כך יש להם כסף, שהמדינה מבקשת והם נותנים מפעם לפעם בסדרי גודל של מיליארדים. אני נגד העניין הזה".

- כלומר היית מקדם את החוק גם אם הייתם בקק"ל?

"נכון. זה צריך להיות מסודר. אין סיבה ואין הצדקה מוסרית שזה יהיה בצורה החלטוריסטית הזאת. הגיעו לפשרה בעניין של העברות הכסף, אבל המיסוי צריך להתקיים כמו שצריך. זה פתרון שגם עדיף לעובדים כי הם וזכויותיהם יהיו מוגנים ולא יהיו יותר פריבילגיות".