5 מציעות במכרז לחיפוש גז ונפט במים הכלכליים של ישראל

משרד האנרגיה דיווח על סיום ההליך התחרותי הראשון לאחר 4 שנים בהן לא היה ניתן לקבל רשיונות חדשים לחיפושים ■ במסגרת ההליך התחרותי הציע המשרד 24 שטחי חיפוש בגודל מקסימלי של 400 קמ"ר כל אחד

אסדת קידוח / צילום: רויטרס
אסדת קידוח / צילום: רויטרס

משרד האנרגיה דיווח לפני זמן קצר כי הסתיים ההליך התחרותי הראשון בפתיחת הים לחיפושי גז טבעי ונפט וחמש חברות בינלאומיות מהודו ומיוון הגישו הצעות לחיפושי גז טבעי ונפט במים הכלכליים של ישראל. על פי הודעת משרד האנרגיה הליך תחרותי נוסף יתקיים במהלך שנת 2018.

החברות שהגישו את המועמדות הן אנרג'יאן היוונית וקונסורציום של חברות הודיות הכולל את ONGC Videsh Limited, Bharat PetroResources Limited, Indian Oil Corporation Limited, Oil India Limited.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ אמר: "ההליך שקיימנו הוא השלב הראשון במהלך ארוך טווח, שיוביל למימוש מאגרי הגז הטבעי והנפט במים הכלכליים של מדינת ישראל לטובת אזרחי המדינה. כמו כן, במהלך שנת 2018 נקיים הליך תחרותי נוסף, בו יוטמעו הלקחים שנפיק, ונמשיך לפעול לפיתוח הנכסים האסטרטגיים במים הכלכליים של ישראל".

במשרד האנרגיה מציינים, כי מדובר בהליך תחרותי ראשון, לאחר למעלה מ-4 שנים בהן היה הים סגור לחלוטין לחלוקת רישיונות חדשים. ההליך כלל כנסים שיווקיים במטרה לעודד חברות בינלאומיות להצטרף. במסגרת ההליך התחרותי הציע משרד האנרגיה 24 שטחי חיפוש בגודל מקסימלי של 400 קמ"ר כל אחד.

במהלך השבועות הקרובים יבחנו גורמי המקצוע במשרד האנרגיה את עמידת החברות שניגשו בתנאי הסף המקצועיים והכלכליים, וכן תבחנה תכניות העבודה, על מנת לקבוע את הזוכים ברישיונות החיפוש לקראת אישורם במועצת הנפט.

כזכור, החברות התבקשו להוכיח יכולת כלכלית שתתבטא בסך נכסים כולל של 400 מיליון דולר לפחות, והון עצמי של 100 מיליון דולר לפחות, כאשר המפעיל נידרש להציג לפחות מחצית מסכומים אלה. כמו כן, נידרש המפעיל להוכיח יכולת מקצועית בתחום החיפוש וההפקה של נפט וגז טבעי בים. זאת על מנת להבטיח כי החברות הזוכות יממשו את הרישיונות בהם יזכו.

על פי עקרונות ההליך התחרותי שגובש על ידי משרד האנרגיה, רישיון יינתן למשך תקופה של 3 שנים. בתום התקופה, ניתן יהיה להאריכו ל-3 שנים נוספות בתנאי שבעליו ביצעו את תכנית העבודה ומתחייבים לבצע קידוח במהלך תקופת ההארכה. על מנת להבטיח את ביצוע תכנית העבודה הפקידו בעלי הרישיון פיקדון בסכום שבין 2.5 ל-10 מיליון דולר, בהתאם לתוכנית העבודה.

הליך מתן רישיונות חיפוש גז טבעי ונפט מתווסף לפעילות האינטנסיבית של המשרד לפיתוח מאגר לוויתן ומאגר כריש-תנין שבהמשך למתווה הגז הטבעי הועברה בו הבעלות ואושרה תוכנית הפיתוח שלו.