גבאי מבולבל ומבלבל

למה יו"ר מפלגת העבודה מתכוון כשהוא אומר "יהודי"?

אבי גבאי / צילום: ליאור מזרחי
אבי גבאי / צילום: ליאור מזרחי

אבי גבאי מבלבל אותי. אני אפילו לא יכול לגבש לעצמי דעה על האיש. אני לא מדבר על שמאל וימין, כי בדרך כלל העובדה שקשה לסווג אדם לפי אמת מידה זו נזקפת לזכותו. אבל כשאדם אומר שהשמאל, שגבאי הוא מנהיגו הבולט, שכחו להיות יהודים - אני לא יודע מה לחשוב עליו. כשביבי לחש את זה לאוזנו של הרב כדורי הישיש, ידעתי שהוא, ביבי, שרלטן, דמגוג חסר עכבות, שהוא מקיאווליסט שיאמר ויעשה כל דבר כדי לשמר את שלטונו.

מה זה "שוכח יהדות"?

נעזוב לרגע את השיקולים הפוליטיים שיש או אין לגבאי באמירה זו. עוד לפני כן הייתי רוצה לדעת למה גבאי מתכוון כשהוא אומר "יהודי". מה בדיוק עשה השמאל, או לא עשה, כדי שגבאי יוציא עליו את גזר הדין הזה. או במילים יותר מדויקות: מה הופך יהודי ל"שוכח יהדות". ממכלול התבטאויותיו של גבאי בנושא זה נדמה שמבחינתו יהדות היא דתיות.

כל כך שטחי

מכאן מתבקש שמי שאינו מאמין בדת, או אפילו מתנגד לה, הוא בחזקת מי ששכח להיות יהודי. מה בדיוק נשכח מאדם כזה? גבאי לא נכנס לזה. לא מסביר, לא עושה כל מאמץ להוכיח את דבריו. וזה אחד הדברים הכי מדאיגים בגבאי: השטחיות שלו, כפי שהיא מתבטאת בכל פעם שהוא מתייחס לדת וליהדות.

תחשוב, גבאי, תחשוב

אם גבאי היה קצת מעמיק לחשוב, הוא היה מבין שאין קשר בין יהדות ודתיות. יכול אדם להיות יהודי ולא להאמין בקיומו של האלוהים, למשל; ולא לראות בכותל המערבי, או בקברים כאלה ואחרים, מקומות ששווה להילחם עליהם. יתרה מכך, אדם כזה יכול להיות יהודי טוב יותר מיהודי דתי. קחו את אריה דרעי ושכמותו, או הרב הראשי לשעבר יונה מצגר, או את הרבנים שהורשעו בהטרדה מינית של תינוקות של בית רבן, וגם של מבוגרים. העבריינים נחשבים ל"דתיים". האם גבאי ממליץ שנהיה כמותם כדי להיות יהודים "טובים?" ה"דתיים" האלה אינם יהודים טובים וגם לא אנשים טובים. כי הם מפרים את מצוות התורה (ומצפון) של לא לגנוב ולא לשקר ולא לנאוף ושאר "חטאים". אחר כך הם צמים ביום כיפור, הולכים לבית כנסת, ורואים את עצמם, ואחרים רואים אותם, כדתיים.

אני חושב שיהודי אתאיסט שהוא אדם ישר, הוא יהודי טוב יותר מהרבה מאוד דתיים שהפכו את הדת לקרדום לחפור בה.

דתיים שכחנים

לכן, גבאי וביבי וכולם: מי ששכחו להיות יהודים הם אותם הדתיים שמפרים את מצוות התורה, שממלמלים תפילות ללא כוונה, שמדברים על כבוד האדם ושורפים אנשים חיים. הם, ולא החילונים, שכחו מה זה להיות יהודים. ואתה, גבאי, קח את עצמך בידיים, ובמקום לזרוק סיסמאות חלולות תלמד את החומר.